Geluidsinstallatie voor een zaal
(14 reacties. Pagina 2 van 2)Moderator(s): Dré
SgrovertStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-12-2002 Laatste: 12-3-2023 Berichten: 625 | 7-9-2010 15:59 |
VirgilRyan schreef: Bij feestjes zal een DJ dan gaan draaien op een dubbele cd-speler. Dus ik ben nog op zoek naar een geschikte dubbele cd-speler (met usb ondersteuning). Ik heb nog geen mengtafel, dus de spelers met een ingebouwde mengtafel zijn wel interessant (dat wil niet zeggen dat ik de andere spelers uitsluit).Is het een bekende die even wat plaatjes komt opzetten? Of huur je een Dj in die een eigen legale collectie heeft en een marktconform bedrag voor een avond vraagt? In het eerste geval zou een midi controller voor de muziek-pc voldoen. Evt. kan hij daar zijn eigen "mp3-collectie" mbv van een usb stickie of harde schijfje bijhangen en het feestje draaien. Ga je echt Dj's met ervaring inhuren, welke hun eigen collectie op cd of mp3 gaan gebruiken, dan kom je niet weg met een setje spelers met ingebouwd mengpaneel. In dat geval zal je toch echt iets degelijker materiaal nodig hebben. Ga je dan tweedehands kijken kost een degelijke Dj mixer 250/300 euro. (voorbeelden Ecler mac40v, Dateq XTC) Als Cd speler heb ik als Dj een sterke voorkeur voor twee tabletops ipv. dubbele cd-spelers. Als je bv voor twee pioneer CDJ-200 kiest moet 80% tot 90% van de feest-Dj's daar een prima avond mee kunnen draaien. Uiteraard hou je altijd de uitzonderingen die per cé een superdeluxe Dj set moeten hebben en daar gedurende de avond twee keer een functie van gebruiken. Een setje CDJ-200 spelers is tweedehands voor 500 euro uit te halen. Voor 750 euro zou je tweede-hands een Dj setje aan kunnen schaffen waar de meeste feest Dj's mee uit de voeten kunnen. Je geld uitgeven aan een alles in een oplossing is zonde omdat deze kwalitatief lang niet zo goed is als bovenstaande materialen, en je in de toekomst Dj's zult hebben die tijdens een feestje echt beter materiaal willen hebben dat je dan bij zult moeten huren. Ik ben benieuwd of meerdere zeggen dat 2 toppen en een sub voldoende is voor een ruimte van 200m2. Dat is 10 bij 20. Op het moment dat je goed materiaal hebt is dat te doen. Wel zal je de ruimte dan in een stuk dansvloer en een stuk hangruimte moeten verdelen. De hele ruimte op dansvolume vullen kan je vergeten. Verder zal de bas met slechts één subje ook echt niet overhouden.Of het lukt met de DAP club mate 12 durf ik niet te zeggen daar ik deze nooit gehoord heb. Ik heb echter wel sterke bedenkingen bij de 12 inch baskast van deze set. Een 12 inch speaker in een bassreflex kast vanaf 50 Hz met slechts 350 watt vermogen zal niet heel veel doen. In een huiskamer van 20m2 zal hij best bruikbaar zijn voor een leuk feestje. Maar voor jouw toepassing gaat hij waarschijnlijk ernstig tekort schieten. | |
Lost in Music | |
VirgilRyanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-4-2008 Laatste: 8-10-2010 Berichten: 7 | 7-9-2010 17:28 |
Sgrovert schreef: VirgilRyan schreef: Bij feestjes zal een DJ dan gaan draaien op een dubbele cd-speler. Dus ik ben nog op zoek naar een geschikte dubbele cd-speler (met usb ondersteuning). Ik heb nog geen mengtafel, dus de spelers met een ingebouwde mengtafel zijn wel interessant (dat wil niet zeggen dat ik de andere spelers uitsluit).Is het een bekende die even wat plaatjes komt opzetten? Of huur je een Dj in die een eigen legale collectie heeft en een marktconform bedrag voor een avond vraagt? Sgrovert schreef: VirgilRyan schreef: Ik ben benieuwd of meerdere zeggen dat 2 toppen en een sub voldoende is voor een ruimte van 200m2.Of het lukt met de DAP club mate 12 durf ik niet te zeggen daar ik deze nooit gehoord heb. Ik heb echter wel sterke bedenkingen bij de 12 inch baskast van deze set. Een 12 inch speaker in een bassreflex kast vanaf 50 Hz met slechts 350 watt vermogen zal niet heel veel doen. In een huiskamer van 20m2 zal hij best bruikbaar zijn voor een leuk feestje. Maar voor jouw toepassing gaat hij waarschijnlijk ernstig tekort schieten. | |
SgrovertStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-12-2002 Laatste: 12-3-2023 Berichten: 625 | 7-9-2010 18:46 |
Dat hoeft niet. Er zijn vast ook kasten op de markt die met een 12 inch prima prestaties kunnen leveren. Echter is er, zeker in het budgetsegment, meer keuze in de 15 en 18 inch kasten. Als de ruimte waar het publiek gaat staan echt 14x14 meter is, en alles dansvloer moet zijn ga je met een budget van slechts 1000 euro nooit een fatsoenlijk resultaat halen. In een kroegsituatie passen op deze oppervlakte minimaal 300/400 personen. Zoek op het forum maar eens rond wat geluids-installaties voor deze hoeveelheid mensen kosten. Verder zou ik als luidsprekers vast op zou hangen kiezen voor of 4 full range kasten, of 4 kleinere toppen (max. 12 inch) + subs. Dit omdat kleinere kastjes wat netter uitzien, maar er maar weinig goede 12 inch fullrange kasten zijn. Verder is in het budget-segment de klank van 12 inch kasjes meestal iets netter dan de 15 inch versie uit dezelfde serie. | |
Lost in Music | |
VirgilRyanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-4-2008 Laatste: 8-10-2010 Berichten: 7 | 7-9-2010 20:06 |
De ruimte is ongeveer 14 bij 14, maar niet volledig dansvloer. Er staat nog een grote bar in en het is gedeeltelijk gevuld met 2 pooltafels en een paar loungebanken. Maar er kunnen naar mijn idee wel zeker minimaal 200 man in. Ik denk dat ik ga voor 4x 12 inch toppen in de hoeken tegen het plafond en nog twee 15 inch subs in de ruimte. Dit moet denk ik voldoende zijn. En dit is later altijd weer met losse speakers/subs uit te breiden als ik voor een passieve set ga en uit te breiden met een extra speakerset van 2 tops en een sub als ik voor een actieve set ga. Ik heb er een aantal op het oog: - Peavey Pro 12 inch toppen en 15 inch sub - Peavey Messenger Pro 12 inch toppen en 15 inch sub - American Audio Tri Pack - DAP Soundmate - DAP Club Mate Tips over welke actieve/passieve setjes goed zijn (nieuw of 2dehands) zijn altijd welkom! | |
Mark VriensStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 1-7-2010 Laatste: 2-4-2021 Berichten: 55 | 8-9-2010 16:58 |
Nog even over de CD-speler, de Gemini CDMP-2600 is ook een fijne speler voor relatief lage prijs. Ik heb 'm zelf ook en leest mijn 400GB HDD's ook erg snel. De eerste keer duurt wat langer, maar daarna gaat het heel snel. Link: Edit Mod: Dré: Gewist Nu weet ik alleen niet hoe je de naam van de link anders maakt Edit Mod: En schijnbaar heb je OOK de forumregels over het hoofd gezien... Gelieve je daar WEL aan te houden (dus niet linken naar concullega's bijvoorbeeld). | |