Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Meten met Sia SmaartLive 5.

(77 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
16-12-2008 00:43
Hallo,

Sinds een week of wat ben ik in het bezit van een netbook, namelijk een Acer Aspire One A150 draaiend onder Windows XP Pro.

De Acer heeft een Line-IN (MIC versterking aan/uit te zetten)!
Wat dit netbook uitermate geschikt maakt om er SmaartLive op te draaien.

Ik heb de eerste test-metingen er al mee gedaan, ideaal!

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
23-6-2009 10:00
hoi webbie,

(en anderen ook)
Ik sta op het punt een complete meetset te kopen om (hifi) luidsprekers mee te meten.
Ik gebruik dan weliswaar geen SMAARt, maar ARTA.
als complete gecalibreede meetset moet je deze zeker overwegen!

www.content.ibf-acoustic.com/catalog/product_info.php?cPath=21_22&products_id=32

Deze is overigens ook als complete kit te koop, incl voorversterker en calibratie.
Deze mic werkt alleen NIET op 48v phantom voeding, maar een lagere dus. Deze kun je niet zonder rookpluimpje aan een phantom voeding hangen.
Wat wel bij veel laptops kan, is rechtstreeks je mic-in gebruiken. sommige laptops hebben daar een 5v spanning zitten met genoeg stroom (0,5 amp) heeft iets te maken met usb1.0 en 2.0, maar die kennis mis ik.
https://www.content.ibf-acoustic.com/catalog/images/FS800010_r1.gif
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
23-6-2009 17:40

bartsegers schreef:

hoi webbie,

(en anderen ook)
Ik sta op het punt een complete meetset te kopen om (hifi) luidsprekers mee te meten.
Ik gebruik dan weliswaar geen SMAARt, maar ARTA.
als complete gecalibreede meetset moet je deze zeker overwegen!
ARTA werkt op zich prima en heeft ook meerdere functies dan Smaart Live. Arta is niet duur met registratie en is zijn geld dan ook waard. Tevens kun je ook weerstanden, spoelen en condensatoren nauwkeurig mee meten.

Spectrum metingen kun je inderdaad met de MIC ingang van de soundcard meten (dumb measurement), echter betere resultaten zijn haalbaar met vergelijkende transfer metingen.

Ik blijf toch bij een Behringer ECM8000 Meetmic en een DAP SC-14 voorversterkertje.
Een (klein) mengpaneeltje voldoet ook prima. Prijstechnisch kom je dan op ongeveer hetzelfde uit en is gemakkelijker inzetbaar.

Overigens is Arta minder kieskeurig met USB geluidskaarten.
Enig nadeel van Arta vind ik dat je geen muziek signaal als stimulus kan gebruiken, wat bij Smaart Live wel kan, maar dat maakt voor het zelfbouwen van luidsprekers ook niks uit.

TCMC
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
24-6-2009 09:55
Heb je de behringer dan ook laten calibreren ?
(is ook een voordeel van de IBF microfoon)
Of zitten we dan op halve db-tjes te muggen...
(alhoewel ik ecurves heb gezien van de emc8000 waarbij hij 3-5 db opliep in het hoog.)
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
24-6-2009 20:28

bartsegers schreef:

Heb je de behringer dan ook laten calibreren ?
(is ook een voordeel van de IBF microfoon)
Of zitten we dan op halve db-tjes te muggen...
(alhoewel ik ecurves heb gezien van de emc8000 waarbij hij 3-5 db opliep in het hoog.)
Niet nodig. Afwijking is iets van 0,5 dB. Ik heb hem ook eens vergeleken met de NTI meetmic (wel een MIC versterker nodig met een impedantie van 47 K of meer). Verder is boven de 10 KHz weinig boeiend. Sterker nog: een meetmic van DBX brengt het nog een stuk slechter vanaf, en wel een bult rond de 15 KHz. Regel je daar op af, dan blijft er van het top hoog vrij weinig over en klinkt het geluid ook niet meer open. In dit geval kun je beter op het gehoor afgaan, en is ook nog sterk afhankelijk van de akoestische omstandigheden en luchtvochtigheid.
Nog sterker: een boost van +6 dB on-axis rond 15 KHz klinkt zelfs niet vervelend, klinkt wat sprakelender en Hihats en bekkens klinken wat lichter en frisser. Off-axis zakt dat toch snel in elkaar, evenals bij kurkdroog weer of bij hoge luchtvochtigheid.

TCMC
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
24-6-2009 21:33
Ik maak ook gebruik van de Berhinger en haal daar prima resultaten mee.
Uiteindelijk kun je altijd nog met een lekker muziekje aan op het gehoor fine-tunen maar nodig is het niet.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
25-6-2009 13:01
Oké duidelijk.
Ik was al in de veronderstelling dat er andere eisen gesteld werden in de PS vs. hifi.
Deze meetset is gekocht om ook vooral te tweaken met filtermateriaal (do's en dont's)
De behringer is dan toch spatrecht als je binnen 0,5 db's blijft. ik heb veel ergere verlopen gezien. (tot 5db oplopen hoog)
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
25-6-2009 18:36
de berhinger is destijds op de markt gebracht om in combinatie met de ultracurve gebruikt te worden.
Helaas werkte die ultracurve voor geen meter maar de microfoon blijkt dus heel erg goed te zijn.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
25-6-2009 20:04
Voor het geld, zeker.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MentzijStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2010
Laatste: 14-10-2010
Berichten: 3
22-8-2010 01:08
hoi
ik ben net begonnen met smaart.
maar moet nog een ext usb geluidskaart gaan kopen.
ik ben uitgekomen op de edirol au 25 ex.
of is er een beteren op de markt voor het meten?
en heb de kabels binnen maar zoals ik denk moet ik dan de mini jack er af knipen in plaats van de rca?
omdat er rca in/uit gangen op de edirol ziten.
ik vind het nogal moeilijk om weg wijs te worden en info te vinden over de kabels en de werking.
en welke kabel voor wat gebruikt word.
ik doe het meest artiesten begleiding en ik wil smaart gaan gebruiken voor de zaal te eq,en.
die kabels heb ik dan toch eigenlijk niet nodig?
wie kan me wat uitleg geven?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)