Forum > PC related Forum

Audio gerelateerde programma's voor OS X en IOS.

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
30-7-2015 12:07
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 31-7-2015 04:30
Hallo,

Ik ben nooit fan geweest van Apple, wel twee jaar terug een MacBook Pro aangeschaft om de besturing te leren kennen.
In eerste instantie vond ik het, en zeker als Windows netwerk en systeembeheerder, twee keer niks.
Netwerk en bestandsbeheer is zwaar kloten, en dan nog maar niet te spreken over iTunes (man, man, man... laugh :D ).

Nu ik een tijdje serieus aan het meten en testen ben kom ik er toch achter dat een "Appeltje" voor audio veel voordelen heeft t.o.v. MS Windows.
Zo zijn er unieke audio programma's voor de Mac die simpelweg niet te krijgen zijn voor MS Windows.
OS X lijkt ook stabieler wat betreft de drivers voor de bijvoorbeeld externe audio interfaces.
Qua netwerk en bestandsbeheer is het nog steeds kut, maar daar zal ik mee moeten leven laugh :D .

Onder MS Windows gebruikte ik al verschillende audio programma's (Smaart Live 5.4, Audacity, Foobar2000), en ben zo gaande weg de OS X varianten op de MacBook Pro gaan installeren.

OS X (Mac, MacBook): het lijstje wat ik nu gebruik:
  • Qlab, wat ik gebruik om audiobestanden af te spelen (Foobar2000 is nog niet voor de Mac verkrijgbaar), heeft heel veel functies die ik niet gebruik. Qlab komt aardig in de buurt voor wat ik zoek als vervanger voor Foobar2000 (en voor iTunes als media player). Ideaal vind ik dat je per audiobestand (en per cue) o.a. de gain en EQ kan instellen en opslaan. Handig als je steeds de zelfde nummers draait bij bijvoorbeeld demo's, meten en testen.
  • Audio Hijack 3, uniek programma, een soortgelijk programma is er voor Windows niet te krijgen. Ideal programma om audio streams te routen naar alles wat je maar wilt, zelfs van en naar verschillende apparaten tegelijk. En wat ik persoonlijk het mooiste vind van dit programma, via modules kun je een audioplayer, LP, HP, BP, PEQ, GEQ, limiters, delay, enz. aan de signaalweg toevoegen waar je maar wilt en dat geheel (of stukken er van) ook nog eens sturen naar een recorder. Machtig programma !
  • Smaart v7 DI, audio meetprogramma voor Mac en Windows die iedereen denk ik hier wel kent. Sinds een paar maanden in mijn bezit (met een licentie aangeschaft bij medeforumlid Timo Beckman) en ook een nette meetmicrofoon (iSEMic 725TR + XLR fantoom adapter) aangeschaft (ook bij Timo).
  • Audacity, blijft een mooi programma wat zowel voor de Mac en Windows gratis te downloaden is. Iedereen kent het wel hier denk ik.
  • CoolTerm, een van de tegenhangers van Windows Terminal, goed en stabiel programma waarmee ik audio shields aan de gang kreeg die ik op andere terminal emulators niet aan de gang kreeg, echt een aanrader.
IOS (iPad, iPhone): het lijstje wat ik nu gebruik:
  • AudioTools, gebruik ik op mijn iPad Mini in combinatie met de in-app-purchase Smaart Tools (ontwikkeld samen met de mensen van Rational Acoustics (Smaart v7)) en de iSEMic 725TR meetmicrofoon (en SA-iBF Adapter) voor audio metingen.
  • MonkeyMoteHD, met deze App bestuur ik mijn Foobar2000 op mijn Windows machine.
Misschien dat jullie ook nog handige audio gerelateerde programma's en/of vervangers weten voor Windows om te gebruiken op een "Appeltje".
Ik hoor het graag.

Greetz Webbie...

These go to Eleven ...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
30-7-2015 15:04
Al vaker genoemd: www.reaper.fm, Multi-channel record/playback en DAW.

Voor degenen met een Elo touchscreen: de USB drivers werken in ieder geval prima onder OS X (Yosemite).

En OS X server maakt netwerkbeheer heel simpel... ;-)
't is maar een hobby...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
1-11-2015 12:01
Hallo,

Niet zozeer een programma maar een website.

https://dr.loudness-war.info/

Deze site houd een database bij van de "Dynamic Range, Peak en RMS" van audio tracks van vinyl/CD/DVD/downloads.
Op deze site krijg je een heel goed overzicht welke artiesten hun releases echt verneuken en wie niet.

Mocht je een bepaald album of nummer niet kunnen vinden, en je hebt hem zelf wel, kun je die aan de database toevoegen.
Via "links" op de site kun je de "Dynamic Range Meter" downloaden als compleet programma voor Windows en IOS, en als plug-in voor Foobar2000.

Ik heb gisteren de CD gegevens geüpload van "Long Tall Ernie & The Shakers - Meet the Monsters", die er heel netjes uitzien.

Een andere Nederlandse groep, Within Temptation, doet het, zoals ik al verwachte, een heel stuk beroerder.
Als ik hun nummers hoor (mijn vrouw is er fan van) heb ik altijd het gevoel of alles met deffecte apparatuur is opgenomen :-) , overgecomprimeerde meuk, zonder dynamiek, een grote brij.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
2-11-2015 12:44
Ik heb het tooltje maar even gedownload (hele "crest of the wave" verhaal komt weer naar boven ;-).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
2-11-2015 14:40
Grappig. Een van mijn favorieten, Yello, presteert heel goed. Toch alles wat voor 2000 is uitgebracht. Bijna alles van na 2000 is een stuk minder.
Free beats!
RhandorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 30-11-2021
Berichten: 89
4-1-2016 13:01
Ik gebruik zelf regelmatig Multitrack DAW van Harmonicdog in combinatie met een Roland UA-25X.
De app ondersteund tot 16 stereo kanalen opname in 96KHz en 24 kanalen stereo weergave en heeft per kanaal een EQ en compressor.
Opnames kun je via een browser direct van de iPad halen d.m.v. de handige interface. Je kunt de opname in diverse formaten opslaan, zoals wav, mp3 of raw.
Ik weet niet welke geluidskaarten allemaal ondersteund worden, maar de goedkope Behringer USB dingetjes werken in ieder geval ook.
Het enige wat je eventueel nodig hebt is een USB hub voor de voeding van de externe geluidskaart (m.u.v. de Behringer).
Kennis is nog geen wijsheid
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
5-1-2016 20:21
Hallo,

Van de week liep ik tegen een programma aan voor Windows waar ik al een tijdje naar op zoek was, namelijk de Windows tegenhanger van Audio Hijack 3 (alleen voor OS X).

Het programma, Equalizer APO, is een gratis programma waarmee je het Windows audio gedeelte real-time can tweaken.

Het programma werkt met configureerbare modules die je bijna eindeloos aan en achter elkaar kan knopen en "routen".
De modules bestaan bijvoorbeeld uit; apparaten, pre-amp, gain-control, 15-bands GEQ, 31-bands GEQ, PEQ, allerlei soorten filters (all-pass, band-pass, notch, low-pass, high-pass, enz.), convolution (met impuls respons), delay (ook per kanaal), enz..

Mogelijkheid tot exporteren/importeren van TXT-files t.b.v bijvoorbeeld PEQ, convolution, Smaart v7, enz..

Persoonlijk mis ik nog wel VU-meters en de bekende filters als linkwitz-riley e.d., hopelijk komt dat allemaal nog.

Programma werkt verrassend goed.

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/t31.0-8/12484575_1675591356022322_2557762821827227177_o.jpg

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
6-1-2016 09:19
Wat is de praktische toepassing van zoiets?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
6-1-2016 17:06
Hallo Dré,

Dré schreef:

Wat is de praktische toepassing van zoiets?
Ik gebruik hem nu hier thuis om (kamer) correcties uit te voeren aan het uitgangssignaal naar mijn huisinstallatie (TC-Electronic BMC-2 en SA Blue Boxen) die geen mogelijkheid heeft om PEQ e.d. in te stellen.

Simpel gezegd je kan het programma als een DSP (met wat opties missend) gebruiken en zo veel dingen (lees filters, GEQ en PEQ instellingen) uit proberen.
Persoonlijk zou ik dit programma niet gaan gebruiken als vervanging voor een hardwarematige DSP, maar zuiver om dingen uit te testen.

Zoals eerder gezegd mis ik nog wel de normale filters en een VU-meter (gebruik nu de Orban Loudness Meter daarvoor).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)