Forum > Geluid

Beste koptelefoon?

(205 reacties. Pagina 5 van 21)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2024
1-12-2003 21:30

djbidji schreef:

ik vind sennheiser brol!!
Welke Sennheiser?
niet van geluid of zo, maar van de struktuur.

ik heb er zelf 2 gehad en bij alle twee brak de beugel af en bij alle twee op dezelfde plaats!!
Ik heb een aantal Sennheiser koptelefoons die best hard lopen:

HD-200/HD-210: Nog geen defecte beugels (meer dan 100 verkocht).
HD-280: 1 defecte beugel op de 50 stuks (weet niet meer precies wat er aan de hand was).
HD-25: Nog geen defecte beugels (meer dan 30 verkocht).
HD-25SP: Nog maar 1 exemplaar van verkocht (dus een te klein testbed).

Dan vraag ik me toch af of het niet zo zou kunnen zijn dat in jouw geval het probleem bij de gebruiker zit. Als je nou wat completer was geweest met je info dan had ik me dat wellicht niet af hoeven vragen.
ik speel in een dancing, en je kan je voorstellen, als je daar je setje draait en ineens breekt je koptelefoon angry angry.
Dan pak je een rolletje gaffa en dan zorg je dat je de avond doorkomt (profi als je bent).
Nooit meer sennheiser voor mij, ik heb nu een pioneer, en ben daar tevreden van.
En toch heb ik bij Sennheiser een lager uitvalpercentage dan bij Pioneer! WEL is het zo dat bij Pioneer wat meer coulance gehanteerd wordt bij garantieclaims...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
1-12-2003 21:37

descon schreef:

Voor thuis gaat ie ook hard zat , maar ik hem dus een keer on the road opgeblazen.Het was wel een extreme avond kwa sterkte van het volume maar daar moet ie wel tegen kunnen d9 ik zo.
Ik fluister wel eens (aan het begin van de avond MAAR duidelijk hoorbaar): Hoe professioneler de DJ, hoe zachter z'n monitor en z'n koptelefoon staan. Vreemd genoeg heeft dat vaak als resultaat dat de DJ in kwestie inderdaad z'n koptelefoon en monitor vrij zacht heeft staan.

Vaak gemaakte fouten: DJ hoort de "nieuwe" niet helemaal goed. Hup, koptelefoonregelaar maar even iets harder. Uiteraard vergeet hij dat weer terug te zetten... Goh, monitor staat ook wat te zacht. Hup... Monitor maar wat harder. Shit, ik hoor de nieuwe niet... Hup, koptelefoon maar wat harder. Enz. enz. enz.

NEE DUS!!! Als je de nieuwe niet goed op kunt pikken dan zet je het mid even wat "aan" (dus op de EQ even een beetje plussen). Reken maar dat je dit NIET vergeet terug te zetten (klinkt immers op stront als je dat vergeet tijdens de overgang). Je monitor en PFL volume stel je EEN KEER in. Doe je dit niet (net zoals die bouwvakker die geen helm nodig heeft) dan kom je ABSOLUUT bovenstaand scenario tegen!!!

Verder: De beugel van de koptelefoon zet je waar hij hoort: OP je hoofd. Niet in je nek of voor je nek. Ook niet als een "Quasi Modo" die koptelefoon proberen kapot te knijpen tussen je oor en je schouder... Als je even één oor vrij wilt hebben dan schuif je de schelp van dat oor een klein stukje naar achteren. Met die methode heb je hem ook ZO weer OP je oor zitten. En pas als je zeker weet dat je de overgang lekker in wilt zetten dan leg je de koptelefoon in je nek. En als je dan NOG een keer een cup wilt horen dan kun je gewoon nog niet goed genoeg mixen!!!
DréAdministrator
1-12-2003 21:49

fredje schreef:

een x aantal koptelefoons ontlopen elkaar niet zo-uiteindelijk gaat het er om wat je zelf het prettigst vind werken/zitten ongeacht wat een ander zn mening is.
Nou... Er zijn toch wel degelijk per koptelefoon HEEL duidelijk voor en nadelen te noemen.

Veel mensen beluisteren 1 of 2 koptelefoons (en dan ook nog vaak in een winkel). Da's GEEN goede test EN de omstandigheden lijken al helemaal NIET op de omstandigheden die je "on the road" tegen komt (om nog maar te zwijgen over verkeerde methodes, geleerd door te kijken naar de techniek van de "goden" (die helaas ook in 90% van de gevallen maar wat aanklooien op dit vlak)).

De HD-25 klinkt super (beetje rommelig laag) en dempt als een gek MAAR die demping is waardeloos als je "one cup monitoring" toepast (het andere oor is immers volledig onbeschermd!!!). Ook is de SPL_Max op het randje van bruikbaar bij toepassingen met otoplasten (uiteraard de 10-15dB muzikantenfilters en NIET de industriefilters!!!).

De V700 klinkt zeer goed (beetje aangedikt laag), dempt redelijk, gaat belachelijk hard MITS aangesloten op een koptelefoonversterker die dit vermogen kan leveren (!!!) MAAR verdraagt mechanisch niet zo veel (dus voor "quasi modo" DJ's is de V700 absoluut AF te raden).

De HDJ-1000 klinkt redelijk (foute bult in het mid; ideaal voor DJ's die al doof zijn; minder voor DJ's die nog een correct gehoor hebben), dempt redelijk, gaat belachelijk hard (wederom mits goed aangestuurd) MAAR heeft ook zo z'n zwakke kanten (hoofdbeugel gaat wel eens stuk).

De V900 heeft eigenlijk als enige nadeel z'n prijs en z'n afmeting (en natuurlijk het feit dat Sony ze totaal NIET kan leveren (iets dat ik bij meer merken heb de laatste tijd...)). Ook deze koptelefoon kan het bloed uit je oren trekken EN klinkt (net even) nog mooier dan de HD 25.

Tijd voor een "welke koptelefoon voor welk budget" topic?

(En daar zou dan nog wel eens een verrassing in naar voren kunnen komen... Stay tuned ;-)
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
1-12-2003 21:54
Ik heb zelf de Technics RP-DJ1210 en ben hier heel tevreden mee. Maar als hem zou mogen ruilen voor een (nieuwe) Senn HD25, ik zou niet twijfelen.

De Technics is echter VERRE VAN fragiel. Ze zit erg goed en stevig en elkaar vind ik. Erop gaan zitten heb ik wel niet geprobeerd, maar daar is een koptelefoon toch niet gemaakt? Neem gewoon een stoel om op te zitten.

En ik vind dat ze héél erg lekker op het hoofd zit. Dit is echter weinig relevant want iedereen heeft een andere kop uiteraard.

Qua klank spreek ik mij niet uit, want ik heb weinig vergelijkingsmateriaal. Wel vind ik dat hij niét slecht klinkt en ook gaat ze niet vervormen als het volume de hoogte in gaat.

O ja ze is spatwaterdicht. Al zou ik het betwijfelen of ze nog lang zal meegaan als je vloeistof in de schelp gaat gieten. Nu ja het is ook weeral niet de bedoeling om hier bier uit te gaan drinken; gebruik een glas daarvoor happy :).
Trouwens ik denk niet dat er één koptelefoon is die daar tegen kan (maar wie is dan ook zo gek om dat echt uit te proberen).
DesconStandaard Lid
Sinds: 23-7-2002
Laatste: 20-4-2009
1-12-2003 22:06
Ik wil zelf dus ook aan de Sony MDRV-900 maar deze is nergens te krijgen angry De reden waarom ik van de HD 25 overstap is het max SPL met oordoppen en dat de HD-25 niet lekker zit op langere termijn ivm Bril.

Wat betreft garantie ben ik erg tevreden over sennheiser , ze hebben kosteloos mijn hoofdtelefoon gerepareerd happy :)
Hardstyle to the maxStandaard Lid
Sinds: 11-4-2003
Laatste: 29-7-2007
1-12-2003 22:53

Dre schreef:

En pas als je zeker weet dat je de overgang lekker in wilt zetten dan leg je de koptelefoon in je nek. En als je dan NOG een keer een cup wilt horen dan kun je gewoon nog niet goed genoeg mixen!!!
Dit vindt ik dus echt grote onzin. Zelfs Technoboy, Luna, Pavo, enz. houden de hele tijd minstens een schelp op hun oor, om er voor te zorgen dat de plaat ook steeds goed blijft lopen (want de pitch is bijna nooit zo secuur dat je helemaal niks meer hoeft bij te stellen). En om nou te zeggen dat deze dj's niet goed kunnen mixen, nou nee.
Zo gauw je boven de 500 man komt op een trance party staat t geluid meestal zo dat de nix nuttigs meer kunt horen van hoe de bas loopt en of de platen uberhaupt wel gelijk lopen. En om dit in de gaten te houden moet je wel bijna constant naar je koptelefoon luistere.
Nou zulle jullie wel zegge ja maar je hebt toch een monitor. Maar ik heb nog nooit een feest meegemaakt waar t monitor geluid echt goed was.
This is grade A 100% pure comlubian cocaïne ladies and gentlemen, DISCO SHIT!!
DréAdministrator
1-12-2003 23:11

Hardstyle to the max schreef:

Dre schreef:

En pas als je zeker weet dat je de overgang lekker in wilt zetten dan leg je de koptelefoon in je nek. En als je dan NOG een keer een cup wilt horen dan kun je gewoon nog niet goed genoeg mixen!!!
Dit vindt ik dus echt grote onzin. Zelfs Technoboy, Luna, Pavo, enz. houden de hele tijd minstens een schelp op hun oor, om er voor te zorgen dat de plaat ook steeds goed blijft lopen (want de pitch is bijna nooit zo secuur dat je helemaal niks meer hoeft bij te stellen). En om nou te zeggen dat deze dj's niet goed kunnen mixen, nou nee.
1. Je moet natuurlijk wel de "chargering" van de post lezen (oftewel: Het is iets aangedikt).
2. Als de nieuwe er een beetje in zit dan kun je afwijkingen PERFECT via de monitor oppikken. Beter nog dan via dat ene cupje.
3. Als een nummer echt rap wegloopt dan is je pitch instelling gewoon niet correct genoeg. En of je dan Pavo of pietje heet maakt natuurlijk niets uit. Een fiks aantal bekende DJ's heeft eigenlijk een nogal slordige techniek bij het mixen. Het is dan ook vaak niet het mixen waarom ze bekend geworden zijn maar "iets anders".
Zo gauw je boven de 500 man komt op een trance party staat t geluid meestal zo dat de nix nuttigs meer kunt horen van hoe de bas loopt en of de platen uberhaupt wel gelijk lopen. En om dit in de gaten te houden moet je wel bijna constant naar je koptelefoon luistere.
Met een goede monitorset heb je niet in de gaten of je voor een 100 man zaaltje staat of een 10.000 man zaaltje.
Nou zulle jullie wel zegge ja maar je hebt toch een monitor. Maar ik heb nog nooit een feest meegemaakt waar t monitor geluid echt goed was.
Dan heb je nog nooit met een serieus goed verhuurbedrijf gewerkt. Wat de betere verhuurder als monitor neerzet bij een feestje is soms meer dan wat de minder serieuze verhuurder neerzet voor FOH! Maar ik ben het helemaal met je eens dat gemiddeld genomen de monitor (bijna letterlijk) een ondergeschoven kindje is. Hoe vaak zie je wel niet 1 of 2 van die zang monitortjes liggen? Niks daarvan. Gewoon een 200 man FOH setje neerzetten.

En als de monitor ECHT ruk is dan helpt one cup monitoring en "one cup correcting" ook niet meer. In dat geval is er nog maar 1 optie om toch nog strak te mixen: De hele avond de koptelefoon ophouden en goed de meters e.d. in de gaten houden. Ja, dat is een RAMP MAAR als de monitor echt ruk is dan heb je eigenlijk geen andere optie.

Dus: De koptelefoon gaat pas van het hoofd als de "nieuwe" duidelijk hoorbaar in de mix zit. Je kunt natuurlijk deze info lekker naast je neer leggen OF je kunt het eens een tijdje proberen (langer dan 10 minuten natuurlijk WANT een nieuwe methode is altijd wennen EN nooit "lekker" in het begin (net zoiets als sturen met 2 handen...)).
DesconStandaard Lid
1-12-2003 23:35

Hardstyle to the max schreef:

Dre schreef:

Nu snap ik waarom ik sommige hardstyle dj's zo grof hoor mixen laugh :D laugh :D laugh :D

tis best mogelijk om een mix te maken zonder bijsturen , gewoon een kwestie van strak leren gelijk zetten.Soms is een klein zetje nodig , maar echt vaak bijsturen hoeft in principe niet.

Ik draai ook wel eens in een toko waar het monitor geluid gewoon slecht is. Gewoon ff lekker 2 cup mixing.

En een vraagje naar Dre , is het albekend wanneer je de mdr-v900 kan weer verwachten ? Ik kan nl niet wachten happy :)
GlorixStandaard Lid
Sinds: 25-7-2003
Laatste: 7-6-2006
2-12-2003 15:14
Ik mix juist heel vaak op mn koptelefoon, enige moment wanneer ik 'm afdoe is wanneer ik de plaat B inmix. Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een koptelefoon die mijn oren compleet afdekken.. welke koptelefoon kan ik dan t beste nemen als we stellen dat mijn budget zo rond de 100-150 euro zit.
DesconStandaard Lid
2-12-2003 15:31
Ik heb van een andere leverancier gehoord dat hij de MDR-V900 pas in de 2e helft van januari verwacht. sad :(

Terug naar forum Reageer (zonder quote)