Forum > Newbie Forum

Stroomschokjes

(55 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 31-10-2024
19-2-2014 14:07
Zoals gezegd is het de bedoeling dat de aardlekschakelaar altijd uitschakelt doordat er spanning weg vloeit via de beschermingsleiding.
Om te garanderen dat deze uitschakelt, moet de aardspreidingsweerstand klein genoeg zijn om de uitschakelstroom te behalen.
Wanneer de aardspreidingsweerstand te hoog is, wordt de vereiste foutstroom niet gehaald en schakelt deze dus (nog) niet uit.

Wanneer de aardlekschakelaar pas uitschakelt door aanraken, is dit een extra gevaar, omdat de aanspreektijd van de aardlekschakelaar door veroudering langer kan zijn, waardoor er toch een extra risico is.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
19-2-2014 14:13

joepurlings schreef:

Zoals gezegd is het de bedoeling dat de aardlekschakelaar altijd uitschakelt doordat er spanning weg vloeit via de beschermingsleiding.
Spanning weg vloeit???

/0

Error Error Error laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SoundpowerStandaard Lid
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 28-10-2024
19-2-2014 14:32
1 x bewerkt. Laatst door Soundpower op 19-2-2014 14:34

joepurlings schreef:

Tja als je inderdaad een huurhuis hebt met stalen dozen systeem en oude kleuren wordt het een lastiger verhaal.
Toch denk ik dat je redelijkerwijs van een woningstichting zou mogen verwachten dat een elektrische installatie ondertussen eens gerenoveerd wordt.

Vaak kun je ook een aarddraadje bietsen bij de wcd's voor de verwarmingsketel op de zolder. Niet helemaal volgens norm, maar beter dan niets.
Ideetje..(als dit fout is hoor ik het graag, wil graag nog wat langer leven)

Ik denk dat ik maar gewoon een randaarde ga maken door in de verdeeldoos (met randaarde) achter mijn pc een extra stekker te pluggen waar ik vervolgens alleen de aardeaansluiting met een enkel draadje aan een verwarmingsleiding monteer.(dus fase en nul niet aansluiten)
Er zit in de badkamer boven nl ook zoiets, die draad loopt naar beneden in de stoppenkast...

Edit: gezien de minstens 15.000 euro aan achterstallig onderhoud heb ik van de woningbouw weinig te verwachten..
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
JoepurlingsVIP Lid
19-2-2014 14:33

Dré schreef:

joepurlings schreef:

Spanning weg vloeit???

/0

Error Error Error laugh :D
Oeps nu doe ik het zelf ashamed :$
* Gaat zich zitten schamen in een hoekje...
Niet goed, wel hard!
JoepurlingsVIP Lid
19-2-2014 14:39

Soundpower schreef:

Ik denk dat ik maar gewoon een randaarde ga maken door in de verdeeldoos (met randaarde) achter mijn pc een extra stekker te pluggen waar ik vervolgens alleen de aardeaansluiting met een enkel draadje aan een verwarmingsleiding monteer.(dus fase en nul niet aansluiten)
Er zit in de badkamer boven nl ook zoiets, die draad loopt naar beneden in de stoppenkast...
Tja... ik zal niet zeggen dat het niet beter is dan niets, maar zeker niet aan te raden op deze manier (in hoeverre is je aardverbinding via de verwarming gegarandeerd laagohmig?
In de badkamer heb je een aparte draad, dat klopt, dit is feitelijk geen gewone aarddraad, maar een potentiaalvereffening voor de metalen delen in de badkamer. Los van de elektrische installatie zorgt deze ervoor dat er geen vreemde spanningsverschillen kunnen ontstaan tussen verschillende objecten in de badkamer.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
19-2-2014 14:45
De CV installatie hoort geaard te zijn (voor je eigen veiligheid). Dat mag echter niet gezien worden als vrijbrief om dat maar als een randaarde te gebruiken. Ik zou dat dan ook niet doen. Idem bij de massa in de badkamer.

Overigens heeft je CV ketel ook vast een stekker met randaarde die keurig in een geaard stopcontact zit. Niets weerhoudt je ervan om daar een stekker bij te doen (verlengsnoer) al dan niet via een stevige verdeeldoos (enkelvoudig stopcontact). Op die manier heb ik het vroeger zelf uiteindelijk opgelost (nadat ook ik begonnen was met een draadje naar de radiator).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
19-2-2014 15:00

joepurlings schreef:

In de badkamer heb je een aparte draad, dat klopt, dit is feitelijk geen gewone aarddraad, maar een potentiaalvereffening voor de metalen delen in de badkamer.
Wat is daar anders aan?
Want deze draad loopt rechtstreeks naar de meterkast en gaat daar aan de aardpen samen met... de aarddraad van de meterkast.
Hier in de regio neemt de energiemaatschappij ook nog een aarddraad mee, waardoor als het goed is iedere woning aan zowel zijn eigen aardpin als aan de aarde van de NUTS hangt.

Ook vervelend trouwens: als je een geaard apparaat vast hebt en de mantel van de CAI aansluiting....
Geeft ook regelmatig een dikke brom door een aardlus. Tegenwoordig hangt mijn CAI verdeler aan de aarde in de MK.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JoepurlingsVIP Lid
19-2-2014 15:11

Frank76 schreef:

Wat is daar anders aan?
De draad is niet anders, het potentiaal van de draad is niet anders, de functie van de draad wel. Sla de NEN1010 er maar op na.
Of je aarde geleverd wordt door de netbeheerder, staat daar verder los van. Dit garandeert wel normaal gesproken dat je een goede tot zeer goede aardspreidingsweerstand hebt.

Als je CAI AOP in de meterkast hangt, moet deze bovendien ook met de aarde zijn verbonden volgens de voorschriften van (in elk geval) Ziggo.
Niet goed, wel hard!
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
19-2-2014 16:12
Even een hiermee samenhangende vraag aan de elektrotechneuten: is er een eenvoudige manier om de randaarde van een wcd te testen? Het is natuurlijk leuk te zien dat er ergens een wcd met ra is gemonteerd, maar wie zegt dat de ra deugdelijk met de aarde is verbonden...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JoepurlingsVIP Lid
19-2-2014 16:16
Tja de goede oude manier werkt alleen als er geen aardlekschakelaar zit: dikke gloeilamp aansluiten tussen fase en aarde.
In de industrie (waar doorgaans geen aardlekschakelaars zitten) geeft dit wel een prima indicatie.

Voor de rest ben je eigenlijk aangewezen op een dergelijk apparaatje: www.new-line.nl/nl/gereedschap/hq-el-eurotester_13673.htm

Ik heb overigens wel eens gemerkt dat je het aardlekschakelaar testknopje van dit ding niet te lang moet vasthouden wanneer de aardlekschakelaar niet uit werkt. Het weerstandje is blijkbaar niet berekend op een continubelasting.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)