grote toppen keuze maken, welke en waarom?
(142 reacties. Pagina 2 van 15)Moderator(s): Dré
KnorrepotStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 25-10-2009 Laatste: 25-6-2021 Berichten: 479 | 13-4-2012 09:22 |
Afgestapt van je JBL speakers Jorrit? Of zijn deze niet geslaagd bij de test? Wat ik zo wel wat voor jou vind is zoals eerder genoemd een Nexo Alpha set, of een set van acoustic line, dan met het oog op de K-series. Bijv een K-2 of K-212 met 2x B-1801 er onder.. Nadeel van de Alpha set is dat je hiervan de complete set moet kopen, (incl NX processor of NX-amp en subs) toppen van acoustic line zou ik gewoon eens proberen op je eigen subs.. | |
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus | |
KnorrepotStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 25-10-2009 Laatste: 25-6-2021 Berichten: 479 | 13-4-2012 09:27 |
PvG schreef: @Frank76: Zo heel veel verschil zit er niet hoor tussen bijv 2x VRX932 en een conventionele dubbel 12" kast. Met de horizontale spreiding van deze kastjes is niets mis (meestal ca 100graden) en dat is beter dan de meeste conventionele mid/longthrow kasten. Verticaal moet je er 2 gebruiken om zo'n 30 graden verticale spreiding te krijgen. Verder zul je het hoog wat moeten temperen, maar een goede tech kan en doet dat.Dat doen wij ook met de klonen van dap die we zelf intern wat aangepast hebben en actief sturen, klinkt prima, word gebruikt voor disco doeleinden en de klussen die niet zo goed betaald worden.. Of waar je niet met JBL spul aan wil komen. Actief sturen maakt net en beetje meer | |
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus | |
SubsystemStandaard Lid Uit: België Sinds: 18-6-2004 Laatste: 24-9-2023 Berichten: 317 | 13-4-2012 09:50 |
Jorrit, kijk anders eens naar PL Audio, duits merk wat hier nog onbekend is, met name hun "pigbox" blijkt een serieuze kast te zijn. www.pl-audio.de/de/lautsprechersysteme/pigbox.php Prijslijst staat ook op hun site. Ze maken gebruik van stevige standaard RCF en B&C componenten, ik vind dit een voordeel mocht er iets stuk gaan, ben je niet gebonden aan de peperdure reconekits die je zogezegd enkel bij de boxenbouwer zelf zou kunnen kopen. In het verleden ooit prijs moeten vragen voor een nexo LS1200 reconekit, die was even duur als een complete nieuwe RCF speaker... Bv een F12 12"+1.4" topje gebruikt als componenten RCF MB12 N351 + ND850 driver, dus toch stevige componenten. | |
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 2053 | 13-4-2012 10:16 |
Maar of je nu met een Pig Box of een Gorilla wil aankomen | |
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein | |
Watt-XtraStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2006 Laatste: 8-11-2021 Berichten: 1182 | 13-4-2012 10:33 |
Wat ik nog een beetje mis is de onderbouwing waarom er is gekozen voor een bepaalde kast en uit eindelijk de doorslag heeft gegeven om voor de specifieke kast te kiezen. Ik heb ook gekeken naar array kasten, zie ook het topic waar ik de kasten van Iven heb overgenomen en mee heb gewerkt, per kast 4*8" en 4* waveguide... Gaat echt als de brandweer.. discowerk vind ik er ook heel prima mee te doen.. Hele heftige output voor zn klein kastje.. Maar zoals veel wordt geschreven, je komt voor veel toepassingen mid tekort.. Zeker voor live. Een array kast zal het dus niet snel worden! Komend weekend heb ik hier een demoset staan van JBL srx kasten 722 en de TW audio T24 toppen. Niet een geheel eerlijke vergelijking.. Maar ik ben vooral benieuwd of ik voor 40 meter echt een hoorntop nodig heb of dat ik het ook redt met een set hoog gestapelde 722. | |
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes... | |
Watt-XtraStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2006 Laatste: 8-11-2021 Berichten: 1182 | 13-4-2012 10:36 |
@Peter, 'SP4D heb ik ook naar zitten kijken, wel actief, maar heel betaalbaar op het moment. Ik ken de kasten niet, zien er groot en al ouder uit... Maar wat doet zn stackje? Hoe zijn deze te gebruiken? meer naast elkaar bruikbaar? stapelbaar? | |
Martin518Standaard Lid Uit: België Sinds: 13-2-2009 Laatste: 26-4-2014 Berichten: 384 | 13-4-2012 10:44 |
Wij gebruiken de VRX932 met de VRX918 en de CSR82L. Voor toespraken met dik 1500 twee van voor met de CSR82L op de korte kant, buisje erin en twee toppen erop. Dan twee VRX932 in relay dik 15m verder........werkt perfect. Voor klussen 1500man voor muziek.......gebruiken we VRX918 met drie keer VRX932 eronder en heel die hap gevlogen aan de twee kanten. Eronder CSR82L twee stuks en gas geven........genoeg druk (indien nodig) voorhanden en ook mooi geluid. Maar eigenlijk is het simpel ga luisteren naar veschillende systemen want u budget is niet de mijne. Iedereen die zegt dan JBL VRX niet klinkt moet mijn inziens eens naar de oordokter gaan. En iemand die zegt dat de DAP imitatie klonen of ander goedkope troep goed denkt te laten spelen heeft het mijn inziens fout. Kasten DAP en VRX932 al langs elkaar gehad zelfde song door de twee.......het verschil is echt groot. DAP klinkt van geen meter en is ook van afmeting pak groter. Zonde van u geld. Anders kijken voor VRX932 2dehands. | |
Joepie we hebben ook een Kremesa Krypton. | |
Watt-XtraStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2006 Laatste: 8-11-2021 Berichten: 1182 | 13-4-2012 10:54 |
Meerdere malen op vrx gemixed.. Is best wel te doen, maar houdt niets over.. 3 kasten per kant 1500 man vind ik heel gewaagd! Je speelt echt op zn max.. ook met een delay halvewege. 4kasten per kant kan 9vd10 keer gewoon niet ivm de beperkte hoogte! Ook met deze kasten mis je dus gewoon midlaag! Als het al iets in de trant van een array zou worden dan gaat mijn voorkeur uit naar een compact kastje met enkel 10" puur omdat je er meer weg kunt zetten hangen, op beperkte ruimte! | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 13-4-2012 11:13 |
1 x bewerkt. Laatst door Bomdes op 13-4-2012 11:25 Waarom zegt hier zoveel volk Nexo Alpha? Kan hij meteen ook nog NXAMP 4x4 aanschaffen, want Nexo draaien zonder Nexo amp of processor = not done.1500 man met 3 VRX toppen per kant is nochtans prima doenbaar, en nee dan speel je niet op de limiet. Tenzij je ze zoals zovelen zit aan te sturen met underpowered amps. Hoeveel volk er achter 3 toppen en 3 bassen geen IT4000 of XTI6000 hangt bv. Het rendement van de kasten is dan een PAK lager dan met wat ze nodig hebben (minimum een IT8000 of MAI/ITHD9000). Heb ze zelf ook met andere amps gematched, zoals bv een FQ10000Q en de PL380. Totaal underpowered, zeker voor de baskasten begint het veel sneller te clippen dan. Die amps doen het prima tot 2 kastjes, vanaf 3 kastjes red je het niet meer als je echt wil doorspelen. Op 15meter delays zetten met VRX is ook vrij ridicuul, met 3 gevlogen toppen haal je zeker 20m afstand als je de curve goed afregelt. Overigens is de spreidingshoek van een VRX932 eerder 80° dan 100° hoor. Maar wat je nooit mag vergeten: het is GEEN line array, punt. Zo zie je bv vaak curves van 4x VRX932. Debiel en zinloos. Ofwel trek je het zo scheef dat de bovenste kast meer naar de lucht zit te spelen als ergens anders, ofwel staat de onderste wat naar het podium te blazen. De VRX is een compacte en krachtige set die uitermate goed klinkt als je rekening houd met zijn beperkingen (zoals met alle luidsprekers, duh). Dat dipje in het mid is idd bekend, zit rond de 3k en met een beetje EQ'ing in je processor is dat er quasi volledig uit. Als je grotere open lucht festiviteiten wil doen dan pakweg 2000-2500 personen dan lukt het niet meer met een VRX, is ook voor die reden dat ik zelf wil overgaan naar GEO-S12. Als die je interesseren, stuur me gerust een PM, eind mei kan je eens naar een compacte GEO-S set komen luisteren met RS18. | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 30-10-2024 Berichten: 1596 | 13-4-2012 11:19 |
Watt-Xtra schreef: Ook met deze kasten mis je dus gewoon midlaag!Bomdes hier op het forum heeft volgens mij 15" laag boven 18" sub met daarboven VRX932's. Misschien hem eens vragen hoe en wat? Edit: daar is ie al ;) Ik vrees dat je vast komt te zitten aan een compromis in handelbaarheid (zware hoornkasten met 12" of 3-weg top met 15" low) of wat minder low-mid throw. (Dit moedigt mij weer aan om met mijn 15" toppen te blijven sleuren... ) | |
't is maar een hobby... |