Forum > Geluid

Kijk en luisterdag

(97 reacties. Pagina 4 van 10)
Moderator(s): Dré
BeatmixerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-8-2011
Laatste: 19-8-2012
Berichten: 209
18-3-2012 20:56
Ik zou mijn DB setje eens willen horen in een grote zaal maar kijk eens naar de afstand wat ik moet afleggen (enkele rit) shocked 8O

Routeoverzicht
Via E17
Duur (1) :4h19
Afstand :389 km waarvan 326 km op snelwegen
Voertuig :Bestelwagen
Brandstof :51.69 € (35L)
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
18-3-2012 20:56

Hollender schreef:

Is daar toevallig ook een slaapzaal?
wink ;)
Ik kan wel ruimte fixxen in mijn huis :P maar ook die is op 30minuten afstand met de auto.
Zijn voldoende slaapzalen in de buurt; genaamd hotel :P
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
18-3-2012 21:51
Ridderkerk is juist wel een redelijk mooi centraal gelegen lokatie. Je kunt niet iedereen tevreden stellen natuurlijk, voor de Belgen is die afstand ook nog te doen. Enschede is een behoorlijk andere hoek van het land, daar moet misschien gewoon een seperate meeting georganiseerd worden.

Is er aan de lokatie van SA ook niet meteen een leuke rondleiding en dergelijke te koppelen? Zo ja, dan is dat ook nog wel extra leuk, mits er zo ongelooflijk veel te testen valt. Mocht de datum mij schikken kan ik uiteraard ook best een kleine duit in het zakje doen (RCF 8001AS en 322A, actief dus).

Leuk initiatief.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
18-3-2012 23:36
Hallo,
Trouwens, het moeten toch niet allemaal vergelijkbare sets zijn? De verschillen onderling vind ik juist interessant. Niet alleen de geluidskwaliteit maar ook de geluidsdruk
Ik denk dat we nu ons doel een beetje voorbij gaan schieten als er van alles (lees van sub/top tot hele stacks) worden neergezet.
Dan krijg je een beetje zoals onderstaande, oftewel ik heb de grootste.....

SA Prompter PR34 i.c.m. de AB18 (mooi setje zo)
https://members.ziggo.nl/rene.schrauwen/prompterpr34ab18.JPG

SA Audience 4 x AH36 i.c.m. 4 x AB36 (over kill)
https://members.ziggo.nl/rene.schrauwen/audience.jpg

Nee, gewoon één sub en één top per kant (passief of actief).
Ik ben zelf heel nieuwsgierig hoe de verschillende merken zich verhouden van elkaar.
Met name naar sets van RCF, F1, AD, Turbo Sound en JBL.
Het zou ook wel de moeite zijn moest er iemand een meetmic met bijbehorende software mee kunnen brengen.
Metingen gaan tijdrovend worden.
Wel is misschien dan een eenvoudige dB meting een idee.
Gewoon simpel kijken hoe hard een setje gaat.
Of iets goed of minder goed klinkt kunnen we denk ik maar het beste met onze oren doen.

Ik wil er best heel wat tijd en energie in steken.
De vragen die nu gesteld moeten worden zijn:

- Waar, in Ridderkerk of Enschede, of toch twee aparte meetingen?
- Welke sub/top sets zouden je willen horen en wie kan dan zo'n setje meenemen?
- En hoeveel sets wil je maximaal gaan testen, 5, 10, 15?
Is er aan de lokatie van SA ook niet meteen een leuke rondleiding en dergelijke te koppelen?
Dat wil ik nu juist vermijden, geen verkapte reclamestunt er van maken.
Maar gewoon een dagje eerlijk luisteren naar wat verschillende sub/top setjes.
Etentje kan geregeld worden tussen door (voor weinig!).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 21-6-2024
Berichten: 1230
19-3-2012 06:10
Mijn persoonlijke voorkeur is Ridderkerk wegens kortere afstand.
Enschede is voor mij ook nog wel te doen maar dan ga ik er wel een weekend van maken, want dik 300 km heen, en dan nog eens terug op dezelfde dag is me net iets te ver voor de hobby. Ik zou zowieso mijn set wel willen horen naast andere (betere) sets, en iets waar we hier misschien ook rekening mee zouden moeten houden is bijvoorbeeld het budget.
Bij de goedkopere merken heb je namelijk meer power in huis voor minder of evenveel geld als bij de duurdere merken. Althans, volgens de specs. Is dat wel waar, en in hoeverre is dat prijsverschil gerechtvaardigd? Zelfde voor versterkers...

ps. inderdaad, bovenstaand plaatje is inderdaad een beetje buiten proportie. Maar een standaard set van één of twee subjes met een topkast per kant is toch wel een gangbare configuratie bij fuifjes en kleine evenementen
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 26-6-2024
Berichten: 9473
19-3-2012 08:05
Alleen Db meting is niet echt loepzuiver om te kijken welke set harder gaat.
Er hoeft maar één klein toongebiedtje te zijn wat hard gaat aan zo'n set, en je hebt een prachtige hoge meting.
en toch kan het een slechte set zijn omdat hij op de andere toonhoogtes waardeloos presteert.

En tussen HOREN dat het hard gaat, en METEN dat het hard gaat kan een groot verschil zitten.

Ik zou er persoonlijk toch op zijn minst ook een roze ruis meting bij meenemen.
Dat is niet tijdrovend, want met een Paa3 kan je dit via een laptop zo opslaan ter vergelijking.
Je kan er ook op de zelfde stand Db meting op doen en vol spectrum.
Engie wat je dan nog nodig hebt is een toongenerator welke ook roze ruis kan geven.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
19-3-2012 08:46
Hallo Tom,

Tom schreef:

Alleen Db meting is niet echt loepzuiver om te kijken welke set harder gaat.
Er hoeft maar één klein toongebiedtje te zijn wat hard gaat aan zo'n set, en je hebt een prachtige hoge meting.
en toch kan het een slechte set zijn omdat hij op de andere toonhoogtes waardeloos presteert.
Je hebt helemaal gelijk.
Met een simpele dB meting wou ik al de PAA3 gaan gebruiken en dan in de spectrum mode.
En tussen HOREN dat het hard gaat, en METEN dat het hard gaat kan een groot verschil zitten.
Inderdaad een systeem wat zwaar over zijn nek gaat geeft de indruk dat het harder gaat.
Ik zou er persoonlijk toch op zijn minst ook een roze ruis meting bij meenemen.
Dat is niet tijdrovend, want met een Paa3 kan je dit via een laptop zo opslaan ter vergelijking.
Je kan er ook op de zelfde stand Db meting op doen en vol spectrum.
Engie wat je dan nog nodig hebt is een toongenerator welke ook roze ruis kan geven.
Laptop (met Smaart en programma voor de PAA3), PAA3, toongenerator, meetmicrofoon heb ik allemaal al in mijn bezit.
Dus dat is geen probleem.

Ik heb mij met een simpele dB meting ook een beetje onhandig uitgedrukt.
Ik hield en houd het aantal configuraties in het hoofd wat je wil gaan testen.
Bij 2 setjes te vergelijken heb je dus meer tijd om wat uitgebreider te testen dan bijvoorbeeld met 10 sets.

Ik denk zelf dat voor een hele dag (10:00 tot 22:00) 5 à 6 setjes naast elkaar een beetje het maximum is om redelijk goed te kunnen testen/vergelijken.
Weet niet hoe andere mensen hier op het forum daar over denken.

Even een begin maken dan maar met een lijstje van dubbele (volgens Hollender zijn voorstel) sub/top sets:
  • 4 x X-15hl en 2 x X-15, Dap (Hollender)
  • 4 x AB18 (of 2 x AB36) en 4 x PR34, SA (Webbie...)
Wie wil en kan het lijstje aanvullen?

Ik ben trouwens ook voor Ridderkerk, is voor mij een heel stuk dichterbij dan Enschede.
(hoef ik ook niet te sjouwen met subs (noem het luiheid laugh :D))

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 26-6-2024
Berichten: 1594
19-3-2012 10:30

Webbie schreef:

Even een begin maken dan maar met een lijstje van dubbele (volgens Hollender zijn voorstel) sub/top sets:
  • 4 x X-15hl en 2 x X-15, Dap (Hollender)
  • 4 x AB18 (of 2 x AB36) en 4 x PR34, SA (Webbie...)
Wie wil en kan het lijstje aanvullen?
  • 4 x SA dubbel 15" (4528S-like) en 4 x SA4537S (met Beyma hoog), SA (PvG)
Ben benieuwd hoe dit oud hout zich houdt tov het nieuwe spul... vrees het ergste :-)
Mijn setje gaat op mijn eigen amps & (nog te vervangen...) processing.

Minimale luisterafstand voor dit soort sets is al gauw 15m, dus een ruimte van 25m lang is al snel nodig, want we plaatsen de kastjes natuurlijk niet tegen een wand maar een meter of 6..7 ervoor en we luisteren natuurlijk ook niet tegen de achterwand... ;-)
Ook de hoogte zal behoorlijk moeten zijn.

Ridderkerk lijkt me fijn.
't is maar een hobby...
Tim_VStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2011
Laatste: 26-6-2024
Berichten: 58
19-3-2012 10:44
Voor mij heeft Ridderkerk ook de voorkeur ivm afstand (woon praktisch naast Webbie)

Kan meebrengen 2x Dap x-12 en 2x Dap x15b (past immers precies in een Golfje)
It's the beat that makes the music!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
19-3-2012 10:55
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 19-3-2012 11:05
Hallo Peter,

PvG schreef:

Minimale luisterafstand voor dit soort sets is al gauw 15m, dus een ruimte van 25m lang is al snel nodig, want we plaatsen de kastjes natuurlijk niet tegen een wand maar een meter of 6..7 ervoor en we luisteren natuurlijk ook niet tegen de achterwand... ;-)
Ook de hoogte zal behoorlijk moeten zijn.
Dan is de ruimte in Ridderkerk perfect.
Fijn dat je even meld hoe er eigenlijk getest moet worden, want daar was ik naar op zoek namelijk.

Waar zet je dan bij zo'n test de meetmicrofoon?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)