Uniformiseren basspeakers... maar hoe?
(61 reacties. Pagina 5 van 7)Moderator(s): Dré
4ACStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-11-2011 Laatste: 11-1-2022 Berichten: 55 | 28-12-2011 12:24 |
Hoorngeladen 18" van 4-Acoustic versus Bass-Reflex Dap X18B is echt appels met peren vergelijken. Al zou ik met dit budget sowieso voor zelfbouw of tweedehands gaan... Krijg je veel meer voor je geld. Mvg, Teun | |
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp | |
StienoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2008 Laatste: 31-8-2020 Berichten: 214 | 28-12-2011 22:12 |
Dat ben ik niet met je eens. De 4acoustic hl zou je dan moeten vergelijken met de x15hl wat betreft toepassing, ook dat is een confrontatie die in het voordeel van dap uit zal vallen. De prijs is vergelijkbaar, dus de vergelijking lijkt me op te gaan. De bouwkwaliteit van de dap x serie is vele malen beter dan van 4 acoustic. De 4a kasten zijn van dunner multiplex en resoneren als een gek. 2 baskasten vertoonden na 4 shows scheuren! door het tippen in de aanhanger?? inwerking van vocht? Er komt heus een hoop herrie van af, maar strak is het zeker niet. Krijg je een hoop voor je geld? Absoluut. Maar de dap x serie geeft wat mij betreft echt meer waar voor je geld. Ook de standaard 80 mm wieltjes zijn slecht en dus geen mogelijkheid hebben om een goede 100 mm tente o.i.d. te monteren zonder schade is jammer. De top van de 4 acoustic set is uitgerust met een waardeloze hoogdriver, zet dat naast een x12 of een x15, echt een verschil. Ook de 12 incher is echt geen toppertje. Deze waren bij mijn set dus ook al vervangen. Wat betreft zelfbouw... volgens mij is dat altijd duurder. Ik heb diverse kasten zelf gebouwd alleen het hout en de driver samen is al duurder dan een vergelijkbare fabriekskast. Zelfbouwen doe je als je een high end kast wilt maken, of je moet het leuk vinden.. Een dap x 18 b kost rond de 350 inc. btw... 1 plaat berken, een aardige driver, een rooster, handvaten, tophat, potje warnex , speakerschuim, een passief filter en een aansluitpaneeltje....Knappe jongen die dat voor de zelfde prijs kan.. | |
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis! | |
TimothyStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2006 Laatste: 16-4-2024 Berichten: 506 | 29-12-2011 08:32 |
Zelfbouw is nu bij deze aanschaf niet echt een optie. Heb net al mijn zelfbouwkasten de deur uit gedaan (heb me enorm er mee geamuseerd, resultaat was super, maar nu heb ik even genoeg van bouwen). Kleine aanpassingen uitvoeren aan de gekochte kasten (bv. hoekjes en wielen er aan zetten, speakerflens veranderen,...) no problemo Maar ik denk dat ik ze als particulier inderdaad niet goedkoper zelf kan bouwen en daarbij, de gebruikerservaringen van de X-18B's zijn meer dan ok, dus waarom iets anders nemen binnen mijn werkgebied (= amateur-dj)? | |
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst | |
TimothyStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2006 Laatste: 16-4-2024 Berichten: 506 | 30-12-2011 09:11 |
Ok. Beslissing is genomen wat betreft de baskasten: dat worden de X-18B's (4 stuks). Maar nu zal ik waarschijnlijk (het kan verkeren hé) wat budget over hebben om er onmiddellijk 2 12" topkasten bij aan te schaffen. Nu twijfel ik zelf persoonlijk tussen deze en deze Waarvoor wil ik ze gebruiken: Als topkast op 1 of 2 X-18B's en als standalone voor achtergrondmuziek/presentatie. De X12 heeft meer fullrange bereik, maar de X12T heeft dan meer 'power'. Daar weet ik niet goed wat kiezen tussen. Zijn er mensen die de X12T al standalone gebruikt hebben voor achtergrondmuziek/presentatieopdrachten? Zo ja, hoe beviel dit? | |
Mc-sjengStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 26-9-2008 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 276 | 30-12-2011 09:28 |
De X-12T heeft een belaberde laagweergave, als achtergrond is dit met wat eq recht te trekken, voor spraak is de T prima. Als topkast is de T toch echt beter dan de gewone X-12, op hoger volume blijft deze kast beter klinken. Dus als je de toppen niet op maximaal volume full-range gaat gebruiken, lekker voor de X-12T gaan. | |
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door. | |
SubsystemStandaard Lid Uit: België Sinds: 18-6-2004 Laatste: 24-9-2023 Berichten: 317 | 30-12-2011 19:55 |
Timothy schreef: Waarvoor wil ik ze gebruiken:Als topkast op 1 of 2 X-18B's en als standalone voor achtergrondmuziek/presentatie. De X12 heeft meer fullrange bereik, maar de X12T heeft dan meer 'power'. Daar weet ik niet goed wat kiezen tussen. Zijn er mensen die de X12T al standalone gebruikt hebben voor achtergrondmuziek/presentatieopdrachten? Zo ja, hoe beviel dit? | |
TimothyStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2006 Laatste: 16-4-2024 Berichten: 506 | 27-1-2012 19:29 |
Even kleine kick van dit topic voor volgende quote: stieno schreef: Ik heb bij alle dap x kasten het rooster omgedraaid, zodat het schuim achter het rooster zit. Dit is wel aan te raden, want het schuim valt net zo makkelijk van de roosters als als dat het weg spoelt onder de douche.Weet iemand hoe ik het gemakkelijkst het rooster losskrijg? Bovenaan en onderaan voelde ik de schroef zitten en kon het schuim makkelijk losmaken. Zo heb ik er al 4 kunnen uithalen (2 boven en 2 onderaan), maar alles zit nog vast, waardoor ik er van uit ga - wat logisch is - dat er aan de zijkanten ook schroeven zitten, maar daar zit de mousse precies tussengeklemd tussen het rooster en de houten kast? Klopt mijn gevoel, of is het toch gewoon gelijmd en kan je het toch lospielen? Ik vraag het liever eerst hier eens aan de ervaringsdeskundigen, vooraleer er iets aan kapot te maken... | |
BSSStandaard Lid Uit: België Sinds: 30-10-2009 Laatste: 23-5-2023 Berichten: 625 | 28-1-2012 13:27 |
Er zitten 3 schroeven boven en 3 schroeven vanonder Aan de zijkant zitten er geen, maar zit het rooster wel in een sleuf/gleufachtig iets. Dus gewoon 6 schroeven eruit halen en dan aan de zijkant met een kleine platte schroevendraaier het rooster wat boller zetten dan het al is zodat het rooster uit de sleuf springt. Bij mij zat het schuim toch alleen op het rooster zelf. Je gaat nog plezier hebben met het rooster er terug in te krijgen :p Da's altijd een prutswerk. | |
www.bigsoundsystems.be | |
TimothyStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2006 Laatste: 16-4-2024 Berichten: 506 | 28-1-2012 16:41 |
Ok! Bedankt voor de info! Dat het prutswerk is, daar kan ik inkomen, maar ik was vooral op zoek naar die andere vijzen aan de zijkant en die vond ik niet (logisch dus nu ). Wou ze alleen niet schenden door onbaatzuchtig te werk te gaan. Ga het maandag proberen... | |
TimothyStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2006 Laatste: 16-4-2024 Berichten: 506 | 29-1-2012 09:47 |
Nog extra vraagje: als ik hetzelfde ga willen doen bij de X18-B kasten, is dat rooster op dezelfde manier geplaatst? (Boven en onder met vijzen, links en rechts met sleuf?) Ik verwacht ze in maart te hebben! | |
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst |