Forum > Zelfbouw Speakers

topkasten 2x12inch zelf maken

(30 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DEROOVERStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-7-2011
Laatste: 25-11-2011
Berichten: 9
15-7-2011 15:59
ok, maar is dat niet allemaal relatief?
Als je goede set kan hebben zonder naar de prijs te zien ( versterkers, crossover, toppen, baskasten ) en je zit aan bvb 50000 euro of veel meer nog, en we zetten de kwaliteit op een schaal van 1op 10.
Indien deze set dan 10 zou hebben en wij halen een 6,5 met een budget van amper 5000 euro dan zijn wij zeer tevreden! ( voor 10 keer minder dan de prijs... )
Als we natuurlijk maar 2 halen, dan zijn we niet tevreden sad :(
Persoonlijk denk ik ook dat het gedacht veel doet, zoals ik reeds zei hebben wij ooit eens miskoop gedaan met RCF topkasten tweedehand... steekt low budget speakers in tot en met ( geen RFC dus ), alleen de kast is nog origineel.
Soms komen wij op fuiven daarmee aandraven, terwijl er ook een optreden is van artiesten met professionele P.a. mensen...
Ze lachen met onze installatie, want is voor hun rommel ( ze willen die dure topmerken horen... ) en dan zien ze die toppen RCF en zeggen ze, da's tenminste kwaliteit, die klank dat hoor je direct!
Dan kijken wij elkaar verbaasd aan en denken?????? wat zeggen die nu, er steekt low budget in tot en met...
Daarmee wil ik zeggen dat het allemaal relatief is, natuurlijk kan je met bvb een woofer van 12" van 20 euro nooit superieure kast maken voor fuiven, maar kan je dat niet met bvb woofers (van 100 a 150 euro) een klein budget, en toch iets bevredigends maken? hoeft niet de suptop te zijn, maar wel goed en aangename klank.
Volgens mij wel happy :) ... maar kan me vergissen ashamed :$
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
15-7-2011 16:38
Wat wil je nou horen? De antwoorden welke zijn gegeven lijken mij vrij(lees: heel) duidelijk, doe er je voordeel mee...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-7-2011 16:48
Ik denk dat hier idd wel alles gezegd is ja.

En met die budgetten zit je toch wel euh, zeer hoog :')

Een setje met bv 2x SRX728S, 2x SRX722 als verknallers en 2x SRX712M als infills op 2x I-Tech HD5000 kost lijstprijs ongeveer 22.000EUR ex BTW. Op een complete set als dat moet je toch wel een nette korting krijgen dat je makkelijk onder de 20 mille gaat. Dat is dan wél een A-merk set met topversterkers splinternieuw.
En ja, de meeste klanten willen merken. Waarom? Omdat ze dat zekerheid bied over wat er gezet wordt. Ookal is jouw zelfbouwkast met PHL woofers en een hoog-niveau B&C tweeter ook steengoed, er zijn geen gegevens van bekend en niemand op de markt kent ze. Kom je met meyer, Nexo, L'A, JBL of eender wat aan, dan weten ze meteen wat ze in huis halen.

Ook denk ik dat zelfs met zelfbouw 5000EUR krap gaat worden. Als we even de realist uit hangen: 5000 is de prijs die je waarschijnlijk al gaat mogen uitgeven aan een goede set amps. Voor jouw toepassing zou bv een Lab.Gruppen PLM10000Q zeer netjes zijn als je nog geen processor hebt. 4x 2500W in 2U en 12kg. Ik heb nu de FP10000Q in test en ben er zéér van te spreken.
DEROOVERStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-7-2011
Laatste: 25-11-2011
Berichten: 9
15-7-2011 21:55
Hey,

neen de Beyma sm112 valt niet buiten het budget, die kost amper 25 euro meer dan de eminence/woofer.
Meer dan waarschijnlijk gaan we ( mede dankzij je advies, waavoor dank wink ;) ) dan toch de beyma's nemen.
In een frontloaded kast ( triplex ) ( in de stijl van JBL SRX 722 van model ), waarvan ik het plan heb kunnen bemachtigen, met dan je voorgestelde Beyma 2x12" en die B&C driver en hoorn.
Dan zit de kost rond een goede 500 euro.
We laten jullie zeker en vast de stappen zien op foto alsook het resultaat.
Op je vraag, hebben we al iets gehuurd waarvan we zeggen, ja dat is het?
Ja toch wel, maar dat waren Nexo PS10 en PS15 ( nogal duur voor ons budget, maar die vonden we de max! )
Verder eigenlijk niets dat ons kan bevredigen, ( toch niet beter dan onze vertrouwde Audac ) collega is invoerder van Bose en probeert me steeds te overtuigen, maar ik vind dat maar niks ( waren 802 met langwerpige smalle hoge baskast ) vond de klank voor discobar maar niks, vond het wel keigoed voor spraak en draagt ver.

Verder eigenlijk niks van topkasten, van baskasten wel, daar hebben we wel iets keigoeds ooit gehuurd.
Dat waren ook zelfontworpen baskasten, dubbele 15 inch.
We hebben dat ontwerp gekregen en ze dan zelf gemaakt, ze doen het na 10 jaar nog steeds perfect.
Die zijn gemaakt in vezelhout, voor baskasten vond diene gast vezelhout het beste.
We hebben ze ooit ook eens gemaakt in MDF, en de klank is inderdaad niet meer zo goed.
Dus, desondanks voor baskasten gebruiken wij vezelhout..., voor de toppen triplex.

We houden niet zo van plastieken topkasten happy :)
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-7-2011 23:05
Bose :')

Anyhow, er zijn massas goede PS15 kopieën op de markt. Als ik me niet vergis zijn de IVEN-kopies hier regelmatig op de tweedehandsmarkt te vinden, en presteren die zeer lekker.

Nu goed, mensen vinden échte Nexo's altijd duur. In principe zijn ze dat niet als je ze kan laten renderen, omdat ik nog geen enkele andere kast heb gezien die een hogere resale-value heeft dan een PS15 of PS10. Je ziet regelmatig nog PS15's van dik 8jaar oud tweedehands voorbijgaan voor een dikke smak geld, gewoon omdat ze ZO goed zijn. En dat heb je imho nergens anders. Als je ze dan op 5 jaar leaset bv heb je een speakerset waar je heel goed aan kan verdienen.

Let wel, koop je nexo speakers ... koop dan ook de NX-amps of op zen minst de Nexo processor. De failure rate met andere setups is een fel stuk hoger dan wanneer je nexo met nexo matched.
Sound-systemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-7-2011
Laatste: 4-8-2011
Berichten: 3
23-7-2011 21:09
Beste Deroover,
Waarom wil je per sé dubbel 12" toppen maken? Ik heb net mijn dubbele 12" toppen weggedaan omdat deze nogal lomp en groot waren. Kasten waren geladen met dubbel 12" eminence kappa en stevige 18sound 1.4" driver,4 toppen was voldoende voor 1000 man fuiven.

Reden is dat ik nu overga naar kleinere kasten, die daardoor makkelijker te vliegen zijn en ik dus ook veel flexibeler ben. Door het vliegen krijg je een veel betere spreiding van je geluid en ga je alles echt richten op het publiek, met andere woorden met minder kasten kan je nog even hard spelen.
Kaste waarover ik het heb, zijn ontwikkeld door een duitser, heeft ook een forum hierover. Passieve filter is ook door hem ontwikkeld, en hierdoor klinkt de kast zeer goed, geen EQ meer nodig.
MT1214
Heb deze kast vorige week gehoord, en daar moet je al een serieus dure merkkast langs zetten om mee te kunnen. Nexo PS10 is bv kansloos tegenover zo'n MT1214 topje, op gebied van klank en zeker op gebied van geluidsdruk.
Ook is deze kast al eens langs een JBL SRX712M gezet (prijs toch rond de 1500€) en zo'n MT1214 "steckt die JBL in der Hose" laugh :D M.a.w. de JBL werd serieus overklast.

Mocht je nog niet begonnen zijn met de bouw, kan je op zijn forum nog allerlei andere ontwerpen vinden, gaande van lowbudget reeksen (LB series) naar de hogere series.
ontwerpen

Veel leesplezier (mits je een beetje duits kan lezen natuurlijk)
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
23-7-2011 22:23
Lijkt mer sterk dat die kast een SRX712M gaat overklassen, qua SPL waarde zitten ze gelijk. Niet dat het een slechte kist zal zijn, maar ik denk dat we eerder over evenwaardig kunnen spreken dan omg veel beter.

Vergelijken met een PS10 is al helemaal absurd, dat is een totaal andere speaker ...

Voor te vliegen zou ik overigens niet snel naar een gewone kast met suspension points gaan, dan kan je toch beter naar een soort van array gaan ?
Sound-systemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-7-2011
Laatste: 4-8-2011
Berichten: 3
24-7-2011 08:51
PS10 is inderdaad een volledig ander kastje, haalde dit maar aan omdat deze naast elkaar hebben gestaan.

Ivm vliegen, in plaats van 2 dubbele 12" topkasten gestackt, kom ik nu toe met 2-3 compacte kastjes gevlogen per kant. Mijn punt was gewoon dat je met kleinere kastjes veel flexibeler bent, deze kan ik ook inzetten op bv privefeestjes met een subje eronder.
Tenzij dat de topicstarter elke week grote fuiven doet...
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
24-7-2011 20:08

sound-system schreef:

Kaste waarover ik het heb, zijn ontwikkeld door een duitser, heeft ook een forum hierover. Passieve filter is ook door hem ontwikkeld, en hierdoor klinkt de kast zeer goed, geen EQ meer nodig.
MT1214
Heb deze kast vorige week gehoord, en daar moet je al een serieus dure merkkast langs zetten om mee te kunnen. Nexo PS10 is bv kansloos tegenover zo'n MT1214 topje, op gebied van klank en zeker op gebied van geluidsdruk.
Ook is deze kast al eens langs een JBL SRX712M gezet (prijs toch rond de 1500€) en zo'n MT1214 "steckt die JBL in der Hose" laugh :D M.a.w. de JBL werd serieus overklast.

Mocht je nog niet begonnen zijn met de bouw, kan je op zijn forum nog allerlei andere ontwerpen vinden, gaande van lowbudget reeksen (LB series) naar de hogere series.
ontwerpen
Wij zijn ook in het bezit van een Jobst Set, ook de MT1214 met originele filters. Onder de kasten per kant een dubbel 18" RCF L8p300 subkast. Daar doen we zonder problemen 250 tot 350 personen mee, afhankelijk van de geprogrammeerde muziek. Als je kijkt, wat de set gekost heeft, dan is dit echt een leuke set! Wij hebben de kasten wel laten bouwen, gezien het feit, dat we houttechnisch in het bezit zijn van 2 linkerhanden.

Ik vind de dubbel 12" / dubbel 18" set eigenlijk heel erg prettig. Neemt relatief weinig ruimte in voor de hoeveelheid herrie. De kasten zijn wel zwaar, maar met 2 man til je ze overal bovenop.
I am a TimeDriver!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
24-7-2011 20:56

sound-system schreef:

PS10 is inderdaad een volledig ander kastje, haalde dit maar aan omdat deze naast elkaar hebben gestaan.

Ivm vliegen, in plaats van 2 dubbele 12" topkasten gestackt, kom ik nu toe met 2-3 compacte kastjes gevlogen per kant. Mijn punt was gewoon dat je met kleinere kastjes veel flexibeler bent, deze kan ik ook inzetten op bv privefeestjes met een subje eronder.
Tenzij dat de topicstarter elke week grote fuiven doet...
Wij hebben in onze bassen een M20 inbouwflens, windup met T-stuk erop en daar de 2 12" topjes op. Works like a charm. Met 2x 12" kasten kan je ze ook gewoon prima met 1 kast per windup zetten. Voordeel van de SRX kasten is dat ze dubbel uitgevoerd pole holes hebben (recht en onder een hoek) waardoor je zeer makkelijk 1 kast voor ver en 1 kast voor dichterbij kan zetten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)