Forum > Geluid

Dustcap van speaker zit los

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
8-1-2011 19:30
Hallo,

Ik heb een EV sx100+ staan, waarbij de 'bol' van de conus (hier benoemd als dustcap) voor ongeveer de helft van de ronding los zit.

Nu heb ik al meerdere topics gelezen over het plakken van een scheurtje in de conus, maar ik kon geen antwoord vinden op de vraag welke lijmsoort in nou moet gebruiken om deze dustcap weer aan de conus te plakken.

Houtlijm, textiel-lijm, 'een soort siliconen lijm', alles komt voorbij.

Maar, waar kan ik deze nou mee plakken?
Ik heb liever geen reacties in de zin van 'ik denk met dit' of 'dat lijkt mij... '

Alvast bedankt!

Roy

[edit]:
Ik vond op een site de instructie 'how to remove the dust cover on speakers'
De laatste twee stappen:

- Flip the hinged dust cover back away from the voice coil and secure into place with a small piece of tape. This will keep the dust cover away from the voice coil if you need to make repairs

- Apply a small circle of speaker glue in the same location and lower the dust cover into place. Wipe up any glue drips to create a thin bead around the cover.

Maar ik vind niets bij het zoeken naar 'speaker glue' en 'speaker lijm' op het internet, in ieder geval geen speciaal voor speakers gemaakte lijm dat ik Nederland verkocht wordt.

Wel vond ik op freewebs:
* Bison Professional Houtlijm (D2) - klinkt gek, maar indien zeer dun gebruikt gaf het bij mij zéér goede resultaten
* Bison alleslijm - multi-purpose, geeft minder verwerkingstijd, lijm wel prima
* Pattex transparant - ook tevreden over, droogt fraai op

Op deze site is wel lijm te koop voor de randen van de conus. Is dit misschien geschikt?
Berghs eventsStandaard Lid
Sinds: 13-7-2009
Laatste: 19-10-2017
8-1-2011 20:01
Ik heb dit ook een keer gehad bij een 18 inch woofer.
Ik heb hier toen bisonkit tussen gedaan (aanbrengen en laten uitharden zoals beschreven op de tube).
Dit heeft bij mij prima gewerkt.
Ik kon toen ook niet echt een duidelijk antwoord vinden.
WebbieStandaard Lid
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
9-1-2011 01:26
Hallo Roy,
Op deze site is wel lijm te koop voor de randen van de conus. Is dit misschien geschikt?
Ja, die melk-achtige lijm op waterbasis (die helemaal transparant opdroogt) van Audiofriends is zeer geschikt voor het plakken van "dustcaps" en "surrounds" (linnen en foam).
Voor "spiders" deze lijm overigens niet gebruiken daar je de "spider" tijdens het drogen niet blijvend of moeilijk kan aandrukken/fixeren.
Ik spreek uit ervaring.

Om de dustcap goed aan te drukken (zodat er ook geen lijm naar binnen kan lopen) kun je een omgekeerd glas gebruiken (zelfde idee als dat van AMX_Pete) tijdens het verlijmen en drogen.
Werkt perfect.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
ReemskiVIP Lid
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 25-10-2024
21-1-2011 11:46
Ik heb na dit probleem bij enkele PS15's ook gehad. Dustcaps die bleven los komen, en op klus provisorisch repareren met secondenlijm werkte tijdelijk, maar zeker niet goed (je moet wat :-) )

Wat goed werkt is inderdaad daar waar de dustcap op de speaker komt een randje lijm, en de dustcap er goed op drukken. Iets zwaars erop, en na een poosje gewoon even een flinke partij lijm in de rand tussen dustcap en conus gieten, zodat er een gelijkmatige rand in komt. zoals hier. Wel even opletten dat er geen kieren zijn waardoor je lijm in je magneet kan lopen.

Zelf gebruik ik 3M lijm, type weet ik even niet.
RoystraverStandaard Lid
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
21-1-2011 12:38
Het zit weer goed vast.
Iedereen bedankt voor de tips en informatie!

Nu nog even een extra laagje lijm aanbrengen zoals Remy laat zien.
Kan ik hier ook de melkachtige lijm van Audiofriends voor gebruiken, of is dit minder geschikt?
Misschien is een zwarte lijm sowieso mooier omdat de rand redelijk goed zichtbaar is.
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
21-1-2011 12:55
De witte lijm is hier niet geschikt voor,deze dient om de textielrand te coaten.
Indien je de juiste lijm gebruikt zal deze ook niet afdruipen onder de cone,dat hij in de magneet loopt kan normaal niet daar de spoel iets boven het karton uitkomt.
ReemskiVIP Lid
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 25-10-2024
21-1-2011 14:11

eddy wally schreef:

,dat hij in de magneet loopt kan normaal niet daar de spoel iets boven het karton uitkomt.
Klopt, maar better safe than sorry

Terug naar forum Reageer (zonder quote)