Grootste opschepperij, bloopers en andere (eerlijke) onzin
(1451 reacties. Pagina 136 van 146)Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2006 Laatste: 8-11-2021 Berichten: 1182 | 20-12-2010 09:34 |
Jeroen en Mark, wel lezen! Ik heb het over mensen die overal meteen 30km/u rijden. Dus ook op de grotere wegen, snelweg enz. Ik pas mijn snelheid ook aan in deze weersomstandigheden! Rij dus ook niet met 150 over de snelweg en zal ook echt geen 100 rijden op de N wegen. Aanpassen is prima, voorzichtig op de weg is heilig en zal zeker moeten... Maar men kan het ook overdrijven. Jeroen, dat verhaal van dure winterbanden.... jij verkoopt je auto zodra je banden versleten zijn? De aanschaf van winterbanden is idd best een rip uit sommige portmonnees, echter eenmaal de banden eronder, hoef je voor langere tijd ook geen banden meer aan te schaffen, zomers op de gewone banden, s winters op je winterbanden.... Je zult zn beetje hetzelfde aantal KM's rijden wat je normaal ook met 2 setjes banden doet! Anderzijds, maar zo zie ik dat, wat is nu laten we zeggen 600 euro op je leven? (en 600euro is echt duur voor een set winterbanden!!) Jeroen voor jouw auto zn beetje 250-300 euro zn fiesta zal ongeveer hetzelfde hebben als een ford Ka. Verder maar ook dat is mijn mening, Hier op het forum wordt de duurste apparatuur besproken, aangeschaft met veel trots laten zien... Vele hebben inmiddels een eigen bedrijfje, een eigen auto voor de drive-in enz... Dan zie ik zn set winterbanden gewoon als onderdeel van het bedrijf. In verhouding tot de andere uitgaven... een eitje! | |
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes... | |
Dj_mvandisStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-9-2008 Laatste: 23-6-2020 Berichten: 326 | 20-12-2010 11:03 |
Banden zijn 50E p/s voor een A-merk, velgen betaal je max 50E de 4 voor via Marktplaats, en balanceren kost je ook 50E max. | |
Nu ook op internet! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 20-12-2010 16:25 |
Watt-Xtra schreef: En winterbanden moeten ze ook in NL verplichten....randebielen die nu nog met zomerbandjes rijden! De term randdebiel (spelling gecorrigeerd) gaat me in deze context wel een beetje te ver. Volgens mij is de werking van de winterband op een regenachtig wegdek bij temperaturen boven nul (chips, omstandigheden die erg lijken op 95% van de winter) niet geheel onomstreden in vergelijking met een normale band (ik noem de normale band expres een normale band aangezien hij volgens sommigen tegenwoordig zo maar opeens een zomerband genoemd moet worden).Voor je eigen veiligheid, de veiligheid van een ander en de soorus die er veroorzaakt wordt op en rond de wegen! Aah. In dat geval gaan we uiteraard ook ABS en ESP verplicht stellen op auto's. Toch???Oooh... En een verplichte slipcursus voor elke automobilist. Chips ja... Als dat nou eens onderzocht zou worden... Een normale band + getrainde chauffeur vs. een winterband met "doorsnee" chauffeur... Iemand randdebiel noemen omdat hij/zij op normale banden rijdt (ook die ene procent van het jaar dat er sneeuw op de weg ligt)... Een beetje overtrokken als je het mij vraagt! | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
Dj_mvandisStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-9-2008 Laatste: 23-6-2020 Berichten: 326 | 20-12-2010 18:40 |
Denk dat verplichting een beetje ver gaat.. ..zeker omdat ik genoeg mensen in m'n omgeving heb die gewoon de auto lekker onder het afdak laten staan, en de taxi / fiets / bergschoenen wel pakken Wat je in veel landen ziet, dat het niet verplicht is, máár dat je wel een hogere aansprakelijkheid hebt met een ongeluk, mocht het 'voorkombaar' zijn geweest met winterbanden. ANWB schreef: Maakt het bij een ongeluk uit op welke banden ik reed?Ja. In veel landen (in ieder geval in Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland) kan het niet gebruiken van winterbanden een rol spelen bij de aansprakelijkheid voor een aanrijding. In het ergste geval krijgt u een deel van uw (letsel)schade niet vergoed omdat u medeaansprakelijk bent vanwege het rijden op ongeschikte banden. Hier thuis staan 2 van de 3 auto's op winterbanden, 'zomer'banden waren bij beide auto's niet optimaal meer, en opslagruimte voor een set extra velgen was niet het probleem. Mijn eigen auto staat (nog) niet er op, en die staat niet voor niks er bij als iglo haha (dit is ook de enige zonder ABS etcetera aan boord) | |
Nu ook op internet! | |
IdeedeluxeStandaard Lid Uit: Anders Sinds: 4-6-2003 Laatste: 29-7-2017 Berichten: 853 | 22-12-2010 20:46 |
Ik heb zowel mijn privé auto als de bus voorzien van winterbanden. Ben er bijzonder blij mee en uit ervaring ben ik er achter gekomen, dat het niet eens zo gek veel scheelt, of je dure of goedkope winterbanden gebruikt, de tractie in de sneeuw is bij beide prima. Mijn eigen Golf staat op Michelin Alpine, de bus op Rockstone (Chinese banden). Veel anders was er op dat moment niet meer te krijgen in de bewuste maat... Wat je in veel landen ziet, dat het niet verplicht is, máár dat je wel een hogere aansprakelijkheid hebt met een ongeluk, mocht het 'voorkombaar' zijn geweest met winterbanden. Ik stond vanmiddag te koekeloeren bij de autoverhuurder, die mij afraadde om een bakwagen mee te nemen, omdat de verzekeraar op dit moment het risico op schade volledig bij de bestuurder neerlegt en dus niet meer enkel met de borg genoegen neemt. | |
I am a TimeDriver! | |
Dj_mvandisStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-9-2008 Laatste: 23-6-2020 Berichten: 326 | 22-12-2010 21:41 |
Roep niet té hard dat het niks scheelt, ben even de naam kwijt van een van de fabrikanten, maar deze zet het "M+S" (mud + snow) label op de normale zomerbanden, en verkoopt ze als zijnde winterbanden! Ook laat de Adac zien dat er toch echt wel verschil zit tussen de onbekende merken en de A merken over het algemeen, je kan best het geluk hebben dat je goede Chinese banden hebt, maar je kan ook de pech hebben dat het niks is! Adac 185/65R15 test Adac 225/45R17 test | |
Nu ook op internet! | |
IdeedeluxeStandaard Lid Uit: Anders Sinds: 4-6-2003 Laatste: 29-7-2017 Berichten: 853 | 22-12-2010 21:48 |
Natuurlijk is er verschil...maar de tractie (dus of je van de plaats komt) is, in mijn ervaring, bij zowel dure als goedkope banden prima. De zijdelingse grip en het remvermogen is vaak waar het verschil zit. (En het comfort is minder...bij die rockstones heb ik wel eens het idee dat er wat met de lagers aan de hand is, maar het zijn gewoon die banden die giga veel lawaai maken) Ik heb al de volgende merken en types gehad: Michelin Alpine, Vredestein Snowtrac, Rockstone s110, Flamingo Alaska, Kleber Krisalp. Allemaal hebben ze goede voorwaartse grip in de sneeuw, maar de goedkopere bandjes gaan ietsje eerder aan de glij en gaan natuurlijk minder lang mee. Natuurlijk is het ook erg handig om een auto met dieselmotor te rijden, als je in een lage versnelling het gas loslaat remt hij zo hard op de motor af, dat je het rempedaal bijna niet aan hoeft te raken. Dat is in sneeuwsituaties altijd wel handig. Maar, een set winterbanden onder de auto betekent natuurlijk niet, dat je je verstand thuis kunt laten. (En daar schijnen veel mensen last van te hebben...) Men rijdt gewoon alsof er geen sneeuw ligt, qua afstand houden op de voorganger etc. | |
I am a TimeDriver! | |
Dj_mvandisStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-9-2008 Laatste: 23-6-2020 Berichten: 326 | 22-12-2010 22:49 |
ideedeluxe schreef: Natuurlijk is er verschil...maar de tractie (dus of je van de plaats komt) is, in mijn ervaring, bij zowel dure als goedkope banden prima.---- Natuurlijk is het ook erg handig om een auto met dieselmotor te rijden, als je in een lage versnelling het gas loslaat remt hij zo hard op de motor af, dat je het rempedaal bijna niet aan hoeft te raken. Dat is in sneeuwsituaties altijd wel handig. --- Maar, een set winterbanden onder de auto betekent natuurlijk niet, dat je je verstand thuis kunt laten. (En daar schijnen veel mensen last van te hebben...) Men rijdt gewoon alsof er geen sneeuw ligt, qua afstand houden op de voorganger etc. Versnelling 'te hoog' rijden werkt met een benzine ook goed, diesel is inderdaad in dit geval ook handig, maar beide auto's maken te weinig kilometers om het rendabel te houden Veel mensen denken alles te kunnen 'want ik sta op winterbanden', je bent niet de koning, glad blijft glad, alleen je kan je er enigsinds tegen wapenen! Zelf ook wel gemerkt dat je af en toe aan het glijden bent, en rustig blijven is in dat geval het beste wat je kan doen Misschien een idee om voor zoiets een apart topic aan te maken? Denk dat het ook in deze sector een actueel onderwerp is... | |
Nu ook op internet! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 9491 | 23-12-2010 08:26 |
Als er iets verplicht zou moeten worden in Nederland met betrekking tot de auto, dan prefereer ik een antislip cursus boven winterbanden. Ook financieel weet ik uit ervaring dat je veel meer haalt uit een investering in een anti slip cursus dan uit de investering van een setje winterbanden. Daar leer je wat de beperkingen zijn als het glad is, en wat je moet doen als het dreigt fout te gaan. Een goede dag-antislip cursus heb je in de zomer voor minder dan 150 euro..... En daar heb je je leven lang plezier van en het is ook nog een dagje fun! Op bevroren sneeuw of ijzel hebben alle banden even weinig grip. In Nederland hebben we meer last van ijzel dan van sneeuw. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 2079 | 23-12-2010 09:08 |
Tom schreef: Als er iets verplicht zou moeten worden in Nederland met betrekking tot de auto, dan prefereer ik een antislip cursus boven winterbanden.Lijkt me inderdaad een goede zaak, beter dan nog meer tussentijdse deelcertificaten en dergelijke waar ze allemaal op aansturen. Verkeersregeltjes en weggedrag hoort er ook bij, maar is nog maar de helft van het totale rijden... | |
Niet goed, wel hard! |