Chamsys shutterchase programmeren
(9 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
StijnSStandaard Lid Uit: België Sinds: 30-9-2007 Laatste: 26-2-2017 Berichten: 255 | 27-10-2010 17:01 |
Ik ben mezelf aan het leren om op een Chamsys MQ100 een showtje te tikken. Gewapend met de handleiding en tutorial begint het ding zich aan mijn wil te onderwerpen. Ik blijf echter met 1 probleem zitten. Ik wil graag een shutterchase programmeren waardoor in 2 stappen telkens 1 helft van de moving heads (SL250's) z'n shutter open zet. En als het kan nog even eentje waarbij ik de snelheid kan aanpassen met de playback fader. Ik heb geprobeert om een "dim chase" effect te gebruiken en dat geprogrammeerd onder PB8. Maar als ik dan voor die playback "Fader controls FX speed" opzet, dan begint het effect rare bokkensprongen te maken als de fader niet helemaal open staat. Ik plaats het effect onder een playback fader omdat ik het anders niet makkelijk terug uitgeschakeld krijg. Als ik in het FX venster op een effect klik wordt het ingeschakeld, maar nog eens klikken schakelt het niet uit. Is dat normaal? Iemand de me kan helpen bij het maken van zo'n shutter chase? Alvast bedankt! | |
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???" | |
LuckenStandaard Lid Uit: België Sinds: 5-6-2003 Laatste: 8-7-2021 Berichten: 81 | 27-10-2010 18:46 |
vragen over chamsys stelt u best in het chamsys forum: www.chamsysforum.be | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 27-10-2010 18:51 |
He gezellig. Zullen we het gewoon hier houden als iemand hier een vraag stelt? Waarom een effect? Twee groepjes (odd/even) maken, 1 groep dicht, andere open, en andersom in 2 cues achter elkaar en je hebt een shutterchase. | |
Light Image | |
StijnSStandaard Lid Uit: België Sinds: 30-9-2007 Laatste: 26-2-2017 Berichten: 255 | 27-10-2010 22:12 |
Goed idee, Jeroen! Dat ik daar zelf nog niet op gekomen ben... Ik heb tot nu toe altijd op een Celco Ventura gewerkt en daar kon je shutter effecten enkel onder het kopje Effects zetten... Bedankt! | |
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???" | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 27-10-2010 23:00 |
StijnS schreef: Goed idee, Jeroen! Dat ik daar zelf nog niet op gekomen ben...Ik heb tot nu toe altijd op een Celco Ventura gewerkt en daar kon je shutter effecten enkel onder het kopje Effects zetten... Bedankt! Tip van flip: Indien wat meer armaturen (6 of meer): 3 parts chases altijd leuker. | |
Light Image | |
DouweVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 7-2-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 1139 | 28-10-2010 01:22 |
extended tip van flip: Die 3 groepen ook odd/even maken. | |
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies. | |
WatjeVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2006 Laatste: 30-11-2015 Berichten: 1293 | 28-10-2010 09:12 |
Douwe schreef: extended tip van flip:Die 3 groepen ook odd/even maken. Bij een pearl zou je dan al 6 memory faders verder zijn met alleen maar dimmer van heads ;) waar laat je dan de rest. Bij een chamsys zou ik hier al helemaal niet aan beginnen, omdat je minder flash buttons/memory hebt. (uitgaande van een computer wing) bij een mq100 heb je dan nog 4 faders over. lijkt me zonde. | |
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen | |
LuckenStandaard Lid Uit: België Sinds: 5-6-2003 Laatste: 8-7-2021 Berichten: 81 | 28-10-2010 19:02 |
Via Chase: - selecteer u groep met heads - druk Odd/even toets - druk record en selecteer een lege plaats in het groep venster, oneven heads zijn nu opgeslagen als groep - druk nogmaals Odd/even toets - druk record en selecteer een lege plaats in het groep venster, even heads zijn nu opgeslagen als groep - plaats u cursor op de even oneven groep - houdt de shift toets ingedrukt - selecteer met de pijltjes toetsen ook de even groep (beiden worden lichtblauw) - druk COPY - selecteer een lege playback - dimmer chase odd/even is klaar - snelheid regelen: houdt de S toets van deze playback ingedrukt en draai aan het X wieltje Dit kan op een gelijkaardige manier voor 1/3, 1/4,...... door de Odd even toets ingedrukt te houden en per 3, 4,... te selecteren. Via FX: - selecteer de groep van de heads - druk op Add FX - selecteer Dim Chase - houdt de ALL toets ingedrukt en selecteer Into Centre - zet Parts nu op 2 - record dit onder een playback - plaats nu in de opties van de playback Fader controls FX speed op yes en u kan de snelheid regelen U kunt ook nog een Master Fx Speed maken voor deze heads, dan hebt u maar één fader nodig om de snelheid van alle FX'en te regelen ! | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 29-10-2010 01:35 |
watje schreef: Bij een pearl zou je dan al 6 memory faders verder zijn met alleen maar dimmer van heads ;) waar laat je dan de rest.Bij een chamsys zou ik hier al helemaal niet aan beginnen, omdat je minder flash buttons/memory hebt. (uitgaande van een computer wing) bij een mq100 heb je dan nog 4 faders over. lijkt me zonde. Waarom zou je per groep een fader/flash button kwijt moeten zijn? Onthoud goed: Groepen zijn de basis van je gehele show. Niet alleen voor dimmer/shutter-chases, ook voor alle andere chases. En voor je posities, en shapes!!! Goed gebruik van groepen i.c.m. fanning zorgt voor erg snel gewenste posities bouwen, volledig symmetrisch.@Douwe: Groups 1/3, 2/3 en 3/3 zijn genoeg qua part-groups, daarbinnen is kwestie van select > odd/even kiezen of met MA tricks via macro button 1/2 danwel 2/2 laten selecteren binnen huidige selectie. | |
Light Image | |
StijnSStandaard Lid Uit: België Sinds: 30-9-2007 Laatste: 26-2-2017 Berichten: 255 | 1-11-2010 00:10 |
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb zaterdag de eerste fuif gedaan met de Chamsys, en alles is zonder problemen verlopen! Foto's post ik binnenkort wel ergens... | |
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???" |