Forum > Geluid

MP3 killed Audio

(131 reacties. Pagina 2 van 14)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
19-12-2009 21:30
Ik kan het alleen maar helemaal eens zijn met Sylvia. Bovendien zijn er ook zat originele cd's die waardeloos klinken, terwijl het dan toch echt om ongecomprimeerde audio gaat. Da's dus ook geen garantie dat je geweldige kwaliteit hebt.

De stelling dat mp3 leuk is voor thuis maar ongeschikt voor evenementen/clubs kan ik al helemaal niet volgen. Thuis komt het er veel kritischer op aan dan in een club, waar dynamiek een veel kleinere rol speelt dankzij het omgevingslawaai. Als het in clubs persé perfect moet zijn moet iemand mij eens uitleggen waarom de geluidskwaliteit door de meeste dj's vakkundig om zeep wordt geholpen door de mixer volledig in het rood te draaien.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Mr. EdieStandaard Lid
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
19-12-2009 23:43

Tom schreef:

Helaas zit het gros op 64 of 128 en dan vaak ook nog gecompressed tot het maximum, zodat je bij sommige liedjes als je dat in bijvoorbeeld Sound Forge opend, een compleet blauwe gevulde balk zonder ook maar nog de minste dynamiek en lots of clipping, tja en dat is wel wat hoorbaarder.
Kuch? Ik ken eigenlijk alleen maar mensen die juist nummers willen in hogere bitrate, alleen bij 13-14 jarige meiden/jongens wil je op de pc misschien nog welleens 64kb tegenkomen... Met 128 is opzich ook nog niet zoveel mis voor op je pc speakertjes..
Michel van de beekStandaard Lid
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
20-12-2009 10:32
Mooie reacties. Er blijkt duidelijk dat er een pro-MP3 kamp is en anti-MP3 kamp.

Sylvia schreef:

Bij nette MP3's met een bitrate van 256kbps hoort het gros van de mensen geen verschil meer tussen de MP3 en het origineel. knip ....

Er is NIKS mis met fatsoenlijke MP3's. knip ....
Dit is een veelgehoord argument waarmee het gebruik van MP3 recht geluld 'wordt'. Probleem is dat velen het nog geloven ook, tot ze echt een keer ervaren hebben hoe beroerd MP3 is. Door deze hoduing wordt 'goed geluid' de nek om gedraaid.

Twee voorbeelden over de hoorbaarheid van MP3.

Voorbeeld 1)
Drie jaar terug tijdens Glade festival. In de Sancho Panza tent wordt de hele dag vinyl en originele CD gedraaid. Het publiek gaat uit zijn dak. Nieuwe DJ, duwt MP3-tje erin met nummer waarbij paar uur daarvoor het dak eraf ging. Publiek slaat nu compleet dood en tent loopt leeg.

Voorbeeld 2)
Zes jaar geleden hebben wij een systeempje in een club in amsterdam geinstalleerd. Kreeg (wereldwijd) zeer veel lof. Een bezoekje aan deze club 'verkocht' systemen van zelfde merk wereldwijd.

Nu zes jaar later krijg ik regelmatig telefoontjes van de fabrikant dat bezoekers die wij op de gastenlijst gezet hebben het tegen vonden vallen. Na uitvoerige anlayse blijkt enige verandering het (meest) gebruikte bronmateriaal te zijn. In 2003 was dat vinyl of (originele) CD, nu MP3.
BrokencoreStandaard Lid
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
20-12-2009 11:24

michel van de beek schreef:

...
Twee voorbeelden over de hoorbaarheid van MP3.
...
Ik kan uit deze verhalen nergens op maken dat er fatsoenlijke MP3's (>256kbps, goede encoder) zijn gebruikt. MP3 kan je zo erg laten klinken als je het zelf wilt.

Moet wel zeggen dat het de laatste tijd mode lijkt om 128kbps MP3's te converteren naar 320kbps voordat ze gedeeld worden op internet. Zo lijkt het alsof de persoon goede kwaliteit aanbied, maar het klinkt helemaal nergens naar.
Michel van de beekStandaard Lid
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
20-12-2009 11:49
Met MP3 is het mogelijk de hoeveelheid opslagcapaciteit die nodig is voor het opslaan van geluid sterk te verminderen. Dit geschiedt door elementen uit het geluid die een mens toch niet echt waarneemt weg te laten. Als een bepaalde toon bijvoorbeeld luid is, zal een toon die er vlak naast ligt en minder luid is niet hoorbaar zijn. Deze kan men er dus uit filteren. Ook wordt er gebruikgemaakt van klassieke compressie, zodat informatie die zowel op het linker- als rechterkanaal voorkomt slechts eenmaal wordt opgeslagen. Dit laatste noemt men "joint stereo".

MP3-compressie is lossy, dat wil zeggen dat er gegevens bij het comprimeren verloren gaan. Hierdoor kan de oorspronkelijke vorm niet meer worden teruggewonnen, alleen benaderd. Als gevolg kan een muziek-MP3-bestand bij afspelen wat verschillen van het origineel (vlakker, bijgeluiden), hoewel dat bij blinde luistertests en bij hoge bitrates met een goede encoder (zoals LAME) buitengewoon lastig aantoonbaar bleek.
Stukje info over MP3. Er wordt dus wel degelijk verschil waargenomen. EN ... de uitgevoerde blinde luistertests zijn uitgevoerd bij (huiskamer)volume. Op het moment dat je dit gaat uitvergroten (zie foto) / versterken, wordt het duidelijker. Zeker als je weet waar je op moet letten.

Alleen doordat de 'shitty' MP3-kwaliteit zo'n beetje de standaard geworden is, het draait alleen maar om 'luidheid' niet om kwaliteit of subtiliteit, gaat veel kennis en kunde verloren.

Slechte zaak ... ik snap echt niet dat iemand genoegen zou nemen met maar een fractie van de informatie. En hoe je het went of keert, dat is MP3, een fractie van de totale info.

https://www.funktion-one.nl/Portals/3/Images/Quality-loss-of-MP3-compression.jpg
Dimi_vStandaard Lid
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
20-12-2009 11:53
Ik zal niet gaan beweren dat er geen verschil is, de vraag is (zoals hier reeds al genoemd) of het een relevant verschil is (omgevingslawaai, publiek wat überhaupt niet kritisch of al doof is, etc. etc.).

Verder vind ik je vergelijking met de afbeelding wel sprekend; als ik op 4 meter of meer van mijn laptop sta zien ik geen noemenswaardig verschil en kan ik al niet meer met zekerheid zeggen welke foto nu de scherpste is...

Maar er is toch wel degelijk verschil. Vergelijk het maar met JPG/GIFs op het internet (zie onderstaand plaatje). Op je beeldscherm zien die er prima uit, zelfs net zo goed als een (verkleind) plaatje in veel hogere resolutie. Maar vergroot je het om bv af te drukken op A3 (of groter) formaat, dan wordt het JPG/GIF-je toch echt een korrelige rotzooi. Zo is het ook met MP3, leuk voor thuis maar dus echt NIET geschikt om te gebruiken in en voor grote(re) evenementen / clubs etc.

zie foto

Billboards langs de kant vd weg, op gebouwen e.d hebben JUIST een lagere resolutie omdat je van grote afstand ze bekijkt (en dus geen enkel nut dient-dat de resolutie bv 300dpi is), misschien is daarom jouw bewering dat MP3 leuk voor thuis is en niet voor PA en wel precies andersom.... wink ;)
PietjeStandaard Lid
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
20-12-2009 11:56
Wat ik wel weer grappig vind is dat je het hele plaatje als JPG hebt opgeslagen. Dus het zal wel meevallen.
Tis ook logisch dat als je dit gaat uitvergroten dat het bij de een minder mooi eruitziet. Want die informatie is er gewoon weg niet.

Ik draai al jaren met MP3's (gedownloade 320kb/s) en ik heb hier nooit klachten over (gehad). En daarmee gedraaid in discotheken ed, en klinkt gewoon prima.
PimWStandaard Lid
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 15-12-2010
20-12-2009 12:51

MP3-compressie is lossy, dat wil zeggen dat er gegevens bij het comprimeren verloren gaan. Hierdoor kan de oorspronkelijke vorm niet meer worden teruggewonnen, alleen benaderd. Als gevolg kan een muziek-MP3-bestand bij afspelen wat verschillen van het origineel (vlakker, bijgeluiden), hoewel dat bij blinde luistertests en bij hoge bitrates met een goede encoder (zoals LAME) buitengewoon lastig aantoonbaar bleek.
Stukje info over MP3. Er wordt dus wel degelijk verschil waargenomen. EN ... de uitgevoerde blinde luistertests zijn uitgevoerd bij (huiskamer)volume. Op het moment dat je dit gaat uitvergroten (zie foto) / versterken, wordt het duidelijker. Zeker als je weet waar je op moet letten.
........
En hoe je het went of keert, dat is MP3, een fractie van de totale info
Zoals Sylvia ook al terecht zei, je moet wel onderscheid maken tussen goede kwaliteit mp3 (hoge bitrate, gebruik van LAME) en shitkwaliteit mp3! Grappig dat in je eigen quote dit onderscheid wel gemaakt wordt, terwijl in de rest van je post deze nuance volledig verloren gaat. Aan generaliserende stellingen hebben we niets. En nu zwijgen we voor het gemak maar even over de openingspost. Daarnaast is de vergelijking met het jpg plaatje (maak er trouwens even een klikbare thumbnail van wink ;) ) vrij zinloos: dit soort vergelijkingen spelen in op gevoel. Hou het liever bij feiten. Laat mij maar eens een blind uitgevoerde studie zien met een juist uitgekozen populatie, waarbij het verschil is waar te nemen tussen een goede mp3 en de originele bron. Hierboven is dit argument ook al aangehaald, maar jij doet dit als volgt af: "Dit is een veelgehoord argument waarmee het gebruik van MP3 recht geluld 'wordt' ". Als dit niet zou kloppen, kun je ook wel even een studie aanreiken die dit ondersteund? Kun je dat niet, dan spreek je jezelf nogal tegen.
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
20-12-2009 13:06

Drie jaar terug tijdens Glade festival. In de Sancho Panza tent wordt de hele dag vinyl en originele CD gedraaid. Het publiek gaat uit zijn dak. Nieuwe DJ, duwt MP3-tje erin met nummer waarbij paar uur daarvoor het dak eraf ging. Publiek slaat nu compleet dood en tent loopt leeg.
Dat ligt niet aan de kwaliteit van het geluid, maar aan het moment dat de plaat wordt gedraaid. Ik draai alleen maar met MP3 en krijg het dak er vrijwel elke keer weer af. Ik krijg ook zelden commentaar op de kwaliteit van het geluid (alles op 192 kbs), behalve af en toe van een geluidsman... maar daar draai ik niet voor, ik draai voor mijn publiek en de voordelen van MP3 (en dan vooral het draaien met computer) weegt niet op tegen de nadelen (een wat mindere geluidskwaliteit).

Overigens draai ik veel kleinere feesten, dus geen evenementen met duizenden bezoekers.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Daniel-soundStandaard Lid
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
20-12-2009 13:11

Met MP3 is het mogelijk de hoeveelheid opslagcapaciteit die nodig is voor het opslaan van geluid sterk te verminderen. Dit geschiedt door elementen uit het geluid die een mens toch niet echt waarneemt weg te laten. Als een bepaalde toon bijvoorbeeld luid is, zal een toon die er vlak naast ligt en minder luid is niet hoorbaar zijn. Deze kan men er dus uit filteren. Ook wordt er gebruikgemaakt van klassieke compressie, zodat informatie die zowel op het linker- als rechterkanaal voorkomt slechts eenmaal wordt opgeslagen. Dit laatste noemt men "joint stereo".

Hiermee beweer je dus, dat als we een CD nemen, die rippen naar MP3 ( ongeacht de bitrate dan dus! )
De kwaliteit er hoorbaar op achteruit gaat?

Ik moet zeggen, ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar dat lijkt me toch erg sterk..
If it ain't Dutch it ain't much...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)