Forum > PC related Forum

serato sl1 geluidskwaliteit

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Sky-walkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-10-2009
Laatste: 16-7-2010
Berichten: 2
16-10-2009 19:34
hallo.
ik heb een vraag over serato sl1 ik ben van plan het te kopen aangezien ik niet van traktor houd
traktor heeft meer te bieden maar ik vind de software niks
maar nu heb serato gebeld en die zeggen dat het een 16 bit geluidskaart
en van traktor is 24bit maar zit daar bij die geluidskaarten heel veel verschil in
of valt dat allemaal wel mee
want ik zie ook in clubs de sl1 dus dan zal het geluid toch best goed moeten zijn neem ik aan

groetjes olaffffff
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 26-6-2024
Berichten: 13459
16-10-2009 20:18
Als de bronnen 24 bits zijn is er zeker sprake van een voordeel (overigens ook al in het geval van een 16 bits geluidskaart).

Feit: Audio zoals wij dat gebruiken is 16 bits (geript vanaf CD). Stoei er wat mee en voor je het weet gooi je daarvan 1 bitje weg (weg=pech). Resolutie is dan nog 15 bits. Moet je daar veel voor doen? Nee. Sample Rate conversion (nodig als je kaart niet de native sample rate van de bron ondersteunt) is wellicht reeds voldoende.

Heeft het dan, rekening houdend met het feit dat je bron wellicht niet boven de 15 bits komt (let wel, als de bron gedigitaliseerd vinyl is zul je zelfs niet boven de 14 bits komen!!!) nut om een 16 bits geluidskaart te gebruiken? Als je de kaart volledig uitstuurt niet (dus NIET de kaart ook nog eens als een mislukte volumeregelaar gebruiken). Voor DJ gebruik is het onzinnig de geluidskaart als volumeregelaar te gebruiken (dus doe je dat wel dan is dat niet slim).

Wanneer is het dan wel handig?

1. Als de bronnen een hogere _nuttige_ resolutie dan 16 bits hebben.
2. Als je de geluidskaart niet volledig uitstuurt en dus als volumeregelaar gebruikt (volume regelen in het digitale domein noemen we dat).

Zit een 24 bits geluidskaart je in de weg? Nope. Vandaar dat stukje bij beetje veel fabrikanten over gaan op 24 bits D/A converters.

Dus: De 16 bits uitvoering is prima bruikbaar, idem bij de nieuwe 24 bits uitvoering. Zijn ze beiden even duur, neem dan maar de 24 bits. Zit er een verschil tussen, steek dat verschil dan maar in je zak.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
17-10-2009 11:37
De kwaliteit van Serato- en Traktorpaketten is uitstekend voor clubgebruik. Hoe goed je output via een van beide paketten is ligt vooral aan de kwaliteit van je digitale muziekcollectie.
Ook is het aanpassen van je OS voor clubgebruik een must.

Ps; Dit is een computer (of pc zoals het hier op new-line staat) related topic. ;)
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
18-10-2009 12:34
Je hebt gelijk. Topic verhuisd.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)