DMX kring werkt zonder problemen en OPEENS niet meer
(48 reacties. Pagina 3 van 5)Moderator(s): Dré
-bart-VIP Lid Uit: Nederland Sinds: 12-10-2002 Laatste: 14-8-2015 Berichten: 388 | 3-9-2009 16:28 |
Wat helemaal merkwaardig is dat veel fixtures met meer dan 1 kanaal zich laten adresseren tot 511. Dus zodat het merendeel van de kanalen gewoon "van de kaart" valt. | |
Petty materialists! | |
-bart-VIP Lid Uit: Nederland Sinds: 12-10-2002 Laatste: 14-8-2015 Berichten: 388 | 3-9-2009 16:31 |
Wat ook wel eens wil gebeuren is dat de "slavetaal" helemaal niet dmx-conform is en dus andere fixtures op de zelfde bus helemaal over de pis helpt, tot vastlopers aan toe. | |
Petty materialists! | |
DeMennooosVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-10-2002 Laatste: 14-10-2020 Berichten: 314 | 3-9-2009 16:35 |
Het zijn vaak de el-cheapo china fixtures die je niet op hogere DMX kanalen in kunt stellen Heb er anders toch eens mijn neus mee gestoten met een stuk of 60 HES spotjes. En dat was nog ver voor de tijd dat die China meuk op iedere hoek van de straat verafgood werd. | |
GatsoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-8-2003 Laatste: 20-5-2015 Berichten: 195 | 3-9-2009 16:37 |
Aan tientjes doneren doen we hier niet; zal 'm eerst een losmaken en 1op1 testen. Lastig want moet alles afbreken om dat verloopje van 3 naar 5 polig dmx op te speuren (vaste installatie hier) -Schoon-moeders zijn niet toegestaan in deze area dus daar kan het zeker niet aan liggen ! | |
Als het toch niet uitmaakt doe dan maar iets van Clay Paky | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 9491 | 3-9-2009 19:02 |
Met een kans van 90% oplossend vermogen zou ik toch mijn post nog een keertje lezen En als het probleem opgelost raakt, zijn we allemaal natuurlijk zeer benieuwt wat de oorzaak was. Voorbeeldje van een vaag dmx probleem: ik heb ooit in een t4 balkje (botex nota bene) meegemaakt dat één van de pennen in de XLR chassis male los zat. Deze schoof naar binnen in de plug. Maakte nog wel half kontakt, Tja, dan maak je slecht kontakt. Dan deed hij het weer, en dan weer niet. Stom toevallig was het ook nog het laatste ding in de dmx chain. Vind dat maar eens | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
DJefkeStandaard Lid Uit: België Sinds: 27-6-2008 Laatste: 15-5-2019 Berichten: 262 | 4-9-2009 04:07 |
DeMennooos schreef: Nou.... Wel eens gehoord van fixtures met een laag aantal parameters die op de doorlus een hoog aantal parameters niet kunnen doorsturen?Zou daar toch geen gif op in nemen dat het altijd werkt. En als je 1 keer een dag aan het zoeken bent waarom het niet werkt leer je die stelling vanzelf wel een keer af. Als het een keer niet werkt om die reden, dan blijf ik bij mijn stelling. Het gaat dan namelijk niet over een DMX-fixture, maar over een vaag master-slave ding dat een beetje een best-efford poging doet om mee te spelen met DMX.@JeroenVDV: Ik neig toch ook eerder naar de uitleg van Fossalta. Een extra rs485 transceiver is een te grote meerkost voor die chinezen, en met eentje lukt het ook prima. RDM is ook bidirectioneel met 1 transceiver. | |
DeMennooosVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-10-2002 Laatste: 14-10-2020 Berichten: 314 | 4-9-2009 09:09 |
Blijf dan maar lekker bij je stelling. Gelukkig weet ik zelf wel waar en wanneer wat gebeurde en wat de oorzaak / oplossing was. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 4-9-2009 12:38 |
Welke HES spot was dat? Heeft iemand een schema van die spot? Op die manier kan adequaat een einde gemaakt worden aan dit welles/nietes verhaal. Wat mij betreft is elk DMX effect dat niet precies doorgeeft wat hij binnen krijgt per definitie stuk (en het maakt me dan niet uit welk logo er op de behuizing prijkt). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 9491 | 4-9-2009 12:47 |
bij de tot nu toe opengeschroefde DMX effecten kom ik twee dingen tegen: Bij één groep is de xlr in en de xlr out gewoon 1 op 1 aan elkaar gesoldeerd, bij de tweede groep gaat het via een schakeling in de print. Mijn kennis gaat niet verder om te kunnen beoordelen of elke schakeling 256, 512 of misschien zelfs wel 1024 kanalen doorgeeft. Zelf heb ik ook een DMX splitser, en daarop zijn ook schakelingen om het signaal te repeteren. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
DJefkeStandaard Lid Uit: België Sinds: 27-6-2008 Laatste: 15-5-2019 Berichten: 262 | 4-9-2009 13:03 |
Tom schreef: bij de tot nu toe opengeschroefde DMX effecten kom ik twee dingen tegen:Bij één groep is de xlr in en de xlr out gewoon 1 op 1 aan elkaar gesoldeerd, bij de tweede groep gaat het via een schakeling in de print. Mijn kennis gaat niet verder om te kunnen beoordelen of elke schakeling 256, 512 of misschien zelfs wel 1024 kanalen doorgeeft. Wel grappig om te horen dat er effectief effecten zo werken. Spreken we nu over pure DMX-fixtures? Of over lampen die ook een master/slave functie hebben? Kan je volgende keer je zo een apparaat opent een aantal fotos van die printen maken? Lijkt mij wel leuk om eens te bestuderen. Wel vaag dat iemand op het idee komt van electronica tussen de in- en uitgang te stoppen. Zelf heb ik ook een DMX splitser, en daarop zijn ook schakelingen om het signaal te repeteren. nja, een splitter kan niet zonder eletronica. Er zit op zijn minst al een rs485 receiver in en een transmitter per uitgang. Een beetje splitter heeft dan ook nog een optocoupler per uitgang. Gooi daar dan nog wat onderdelen bij voor het signaal op een goede manier te splitten, en voor de voeding enzo, en dan zit je al snel aan hoopje onderdelen.Maar een normale fixture hoort niet actief te splitten naar de uitgang toe. De betere fixtures kunnen wel een optocoupler hebben om zich te beschermen tegen allerlei onheil dat via de DMX-kabel zou kunnen binnen komen. | |