Forum > Geluid

HK Audio Deacon bassen vallen weg

(36 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
5-7-2009 14:35
Het feit is wel dat een serverruimte over het algemeen relatief klein is én afgesloten, de gegenereerde warmte kan dan de ruimte niet uit en de ruimte warmt dan enorm op, vandaar airco, dan kan die warmte verplaatst worden naar een andere ruimte (buiten)
Heb ooit werkzaamheden moeten verrichten aan de voeding van een airco in een serverruimte (@home/ ziggo), de temperatuur steeg in een half uur van 20 aar 30 graden celcius.
Voor kleinere serverkasten volstaat vaak enkel een flinke fan die de warmte buiten naar buiten blaast.

En ja, voor enigszing normaal gebruik van een versterker (geen 2 ohm gebruik of zware clipping) vind ik dat een omgevingstemperatuur van 30 graden celcius geen problemen mag veroorzaken bij een versterker. Kijk ook eens in de handleiding, daarin zal vast vermeld staan tussen welke temperaturen een versterker gebruikt dient te worden, binnen deze aangegeven temperatuurgrens EIS ik dat een apparaat geen problemen veroorzaakt mbt oververhitting.

Vergeet ook niet dat 60 a 70 graden geen enkel probleem is voor electronica, standaard elco's wil je niet warmer hebben dan een graadje of 80 maar menige transistor gaat bij zulke temperaturen gewoon door terwijl je dan al echt geen zin meer hebt een versterker aan te raken (auw)
Lost in Music
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 9491
5-7-2009 17:58
Maar vergis je niet, de temperatuur van de plaats waar jij de versterker aan kan raken, is al van een heel ander caliber,
dan als je op de eindtorren je vingertje zou leggen.....

En tuurlijk, je zorgt dat je genoeg vermogen neerzet.
(tuurlijk 500 man vraagt een heel andere set dan 700 man.................. shut up :X sneaky :V )
Maar dan nog kan het zomaar gebeuren dat als je in een zaal/feesttent/buitenlucht staat dat de lucht temeperatuur behroolijk hoger is dan 30 graden in de omgeving van je verterkerrack.
Ga maar eens meten! En dan ben je blij dat een ventilator die lucht een beetje kan wegblazen en plaatsmaken voor iets koelere lucht. Want dat is wat je met zo'n extra ventilator bent aan het doen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
5-7-2009 18:01
Een server ruimte is een heel ander verhaal, daar wordt niet alleen veel warmte gegenereerd door alle apparatuur maar zijn de belangen vaak ook erg groot.
Vaak draaien daar duizenden websites of worden er heel belangrijke gegevens opgeslagen en zijn de consequenties niet te overzien als er apparatuur uit gaat vallen doordat de temperatuur wat te hoog is.
Om die reden wordt niet alleen de temperatuur maar ook de luchtvochtigheid binnen bepaalde grenzen gehouden.
Dat is dus niet te vergelijken met waar wij hier mee bezig zijn.
Het is heel simpel, zorg dat je ruim voldoende geluid bij je hebt voor het feestje waar je staat zodat niet alles maximaal hoeft te werken.
Professionele apparatuur zal dan nooit problemen geven zoals TS aangeeft en je hoeft dan dus ook nooit met ventilatoren te gaan werken om je spullen aan de praat te houden.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 784
5-7-2009 22:06
Toch kan het in geval van twijfel, bij uitzonderlijk warm weer, denk ik geen kwaad om een flinke ventilator mee te nemen. Of je hem dan gebruikt is een tweede.

MVG Contour
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
5-7-2009 23:02
Ik heb nog altijd het idee dat ik zelf het meeste last heb van dit weer. Dus die ventilator staat er voor mij laugh :D Al heb ik wel het idee dat een CDJ1000 vol in de zon meer tijd nodig heeft om een cd te laden en dat je op de bovenplaat van een DJM600 een hamburger kan bakken. Maar ik denk dat een versterker prima tegen 30 graden of meer omgevingstemperatuur moet kunnen. wink ;)
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
6-7-2009 13:35
Apparatuur moet je dus niet in de volle zon zetten, dan kan de temperatuur wel eens aardig hard richting 60 graden oplopen, zelfs zonder dat het aan staat. Staat het dan ook nog een keer aan dan is de kans erg groot dat er problemen ontstaan want op zoveel warmte is de koeling dus echt niet opgewassen.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
BertdrumStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-7-2009
Laatste: 6-7-2009
Berichten: 4
6-7-2009 22:13
Beste MusicXtra
Het was voldoende vermogen, dat was het probleem niet. Het geluid was ook de gehele dag prima, en ik had natuurlijk op de mengtafel nog wat over. Ik bedoelde dat ik de set op max. uitgangssignaal heb gezet en zo heeftie ook de hele dag gestaan.
Maar ik vermoed inderdaad toch ook een of andere thermische beveiliging. De set heeft de hele dag geen kans gehad om goed te koelen.....Welbedankt voor jullie reacties!

MusicXtra schreef:

dus jij vind het niet profesioneel om extra koeling neer te zetten?
Ik vind dat alleen maar verstandig.....
Daarover verschillen we dan van mening.
Je kunt natuurlijk structureel mijn tekst verkeerd interpreteren, hoe duidelijk moet ik zijn?
Ik merk dat veel mensen hier op feestjes gaan draaien die een maatje te groot voor ze zijn en vervolgens allerlei prutsoplossingen bedenken om de boel alsnog te redden. Wanneer een setje van 14.00 tot 24.00 uur maximaal staat te spelen dan is er dus gewoon te weinig vermogen neergezet. Dit heeft niets met de buitentemperatuur te maken en al zeker niet met de zon want bij mijn weten is die tegen middernacht al lang onder gegaan.
Als ik 10 XLR kabels nodig heb neem ik er 12 mee, als ik geluid nodig heb voor 500 man neem ik genoeg mee voor 700 man en volgens mij doet ieder zichzelf respecterende professional dat en daarmee voorkom je dus dit soort problemen en hoef je niet met ventilatortjes te knoeien.
Afgelopen zondag heb ik mijn HK audio DEACON set op vol vermogen buiten op een pleintje laten draaien van 14u tot 00.00u 'snacht
BertdrumStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-7-2009
Laatste: 6-7-2009
Berichten: 4
6-7-2009 22:16
Nee, ik heb geen apart ledje gezien. Er zit alleen een led op voor de power....

Breur schreef:

Als de set op vol vermogen heeft gedraaid en dit laat op de avond gebeurde dan is de kans groot dat het thermische beveiliging is. Mede gezien het feit dat de set het na even te hebben uitgestaan (afgekoeld) het weer deed. Ik ken de set persoonlijk niet maar kun je achterop niet iets van een ledje zien dat oplicht o.i.d? Iets dat aangeeft wat er mis is?
Afgelopen zondag heb ik mijn HK audio DEACON set op vol vermogen buiten op een pleintje laten draaien van 14u tot 00.00u 'snacht
BertdrumStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-7-2009
Laatste: 6-7-2009
Berichten: 4
6-7-2009 22:17
Ik heb inderdaad 1 actieve een 1 passieve sub hier op aangesloten , per kant..

dj joe schreef:

fototje van een Deacon subje, ik zie wel wat luchtgaten maar zie niet direct ventilators zitten..

als ik de tekst goed lees zit hier een digitale versterker in en kan er ook nog een passieve subwoofer op aan worden gesloten?
heb je per kan 1 actieve en 1 passieve subwoofer gebruikt?
dan wordt het namelijk al aannemlijker dat er 2 subwoofers tegelijk uitvallen.. het is nu ook niet meer bepaald koud buiten en als je zo'n set dan flink aan het werk zet (tegen de clip speelt) kan het best dat deze in de thermische beveiliging gaat maar dan zou er achterop wel iets van een lampje gaan branden toch?

Mvg Joey
Afgelopen zondag heb ik mijn HK audio DEACON set op vol vermogen buiten op een pleintje laten draaien van 14u tot 00.00u 'snacht
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
6-7-2009 22:41
Beste MusicXtra
Het was voldoende vermogen, dat was het probleem niet. Het geluid was ook de gehele dag prima, en ik had natuurlijk op de mengtafel nog wat over. Ik bedoelde dat ik de set op max. uitgangssignaal heb gezet en zo heeftie ook de hele dag gestaan.
Ik kon jouw uitleg niet anders interpreteren als ware het dat je set de hele dag maximaal vermogen heeft staan leveren.
Maar, door het aansluiten van een passieve sub heeft je ingebouwde versterker een stuk harder moeten werken, kennelijk is die daar dus toch niet helemaal op berekent.... Wel weer vreemd dat het de hele dag goed gaat tot een paar minuten voor het eind, was er iets veranderd aan het volume, soort muziek of andere omstandigheden?
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)