Forum > Geluid

Post hier foto's van het binnenwerk van je versterker

(1789 reacties. Pagina 145 van 179)
Moderator(s): Dré
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
17-6-2009 16:47

Koen van der k schreef:

prosoundandlight schreef:

Een goed (ouder) bakje, matige foto kwaliteit (gsm). Geen idee of hij al voorbij is gekomen, maar ik had er eentje open liggen... Gokje? Ik heb geen ijskasten te verdelen... Klik
Kleine versie van de Dynacord PCA2450. Beetje vervelende bak om te repareren, FET endstage en "processor" geneuzel.
Jammer dat het dit keer geen koelkast oplevert razz :p

Groeten !
Idd, PCA2250. Goh ja, uiteindelijk valt het nog redelijk mee om er aan te werken... Het grote voordeel is dat deze bakjes heel veel (echt heel veel) kunnen doorstaan, wat maakt dat ze weinig reparatie behoeven :) Scheelt er toch iets aan, dan zijn dat meestal zo'n aantal typische probleempjes die makkelijk te herstellen zijn, al moet je er natuurlijk wel wat kennis en vooral ervaring mee hebben... Al bij al vind ik de pca reeks toch nog steeds hele leuke beestjes ;)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
17-6-2009 17:10

Koen van der k schreef:

prosoundandlight schreef:

Een goed (ouder) bakje, matige foto kwaliteit (gsm). Geen idee of hij al voorbij is gekomen, maar ik had er eentje open liggen... Gokje? Ik heb geen ijskasten te verdelen... Klik
Kleine versie van de Dynacord PCA2450. Beetje vervelende bak om te repareren, FET endstage en "processor" geneuzel.
Jammer dat het dit keer geen koelkast oplevert razz :p
Groeten !
Nou, vooruit...krijg je hem van mij! laugh :D Aangezien hij nog niet geraden is, dit is de Crown XLS5000; ook te krijgen als QSC RMX5050 en Phonic XP5000. Als die laatste is hij tot maar liefst 500 euro goedkoper.... Ze komen hoogstwaarschijnlijk allemaal uit de fabrieken van phonic en zijn van binnen (op het oog) allemaal gelijk.
I am a TimeDriver!
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
17-6-2009 17:16

Koen van der k schreef:

en 'n Sync digit 3K6. Overigens is deze laatste de enige amp die defecter de werkplaats uitging dan hij binnenkwam wink ;)
Vertel vertel laugh :D
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
17-6-2009 17:40
@prosoundandlight > mja, misschien dat ik iets tegen FET amps heb razz :p maar die PCA's hebben me wat uurtjes gekost, waren overigens afgetrapte bakken met vochtschade dus da's ook niet helemaal objectief.

@Ganzzzzz > uit hoofde van mijn functie kan ik hier geen verdere uitlatingen over doen wink ;) Ik hoor 't wel mocht je 't testrapportje nog niet hebben.

Groeten !
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
17-6-2009 18:43

Koen van der k schreef:

@prosoundandlight > mja, misschien dat ik iets tegen FET amps heb razz :p maar die PCA's hebben me wat uurtjes gekost, waren overigens afgetrapte bakken met vochtschade dus da's ook niet helemaal objectief.
Dat kan, iedereen heeft zo zijn voorkeuren natuurlijk hé :) Wij hebben eigenlijk nooit noemenswaardige problemen gekend met PCA's. Zelf hebben we er nog steeds een 40-tal in gebruik, waarvan er een aantal toch geruime tijd heeft stilgestaan, en nooit problemen gehad. (380V buiten beschouwing gelaten, dat vindt geen enkele amp fijn :)) (ik heb trouwens zelf een 2450 aan mijn keyboard hangen thuis, dat zegt al veel ;)) Ook van klanten zijn er vrij weinig van teruggekomen. Buiten het normale onderhoud (wat deze amps trouwens weinig nodig hebben), heb ik echt niet zo veel uitval gekend. Wat wel een puntje is dat soms terugkomt, is het feit dat de connectoren nogal fragile op de printplaat vastliggen, wat maakt dat je (bij heel stevig gebruik) soms wel eens een slecht contactje kan hebben. In de klank vertaalt zich dat dan meestal in een onaangename sound, waardoor je meteen de eindtrap zou gaan verdenken. Maar dat is zoiets dat je redelijk snel doorhebt, en dan vormt dat natuurlijk geen probleem meer. Heb jij vaak specifieke problemen gezien hierbij?
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
17-6-2009 18:57
Ha Prosound ... een veertigtal, dat lijkt me een betere praktijkweergave dan die 4 of 5 (afgetrapte) 2450's die ik hier heb gehad. Heb er destijds nog 1 kunnen reanimeren met de stoffelijke overschotten van een tweetal anderen happy :)
De problemen ("busy") zaten bij alle amps in de endstage en met FET's kun je wel eens voor iritante half wel/niet storingen komen te staan. Daarbij maakt water- / vochtschade electronica ook niet echt betrouwbaar.

Wat ik wel zou willen weten is wat de toegevoegde waarde van die "processor" is. Ik kwam niet verder dan een HP filtertje, 1-of-ander instelbaar EQ-tje en 'n limiter, maar dat vind ik nou niet zo uniek eigenlijk.
Misschien heb ik wat gemist ?

Groeten !
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
17-6-2009 21:52

Koen van der k schreef:

Ha Prosound ... een veertigtal, dat lijkt me een betere praktijkweergave dan die 4 of 5 (afgetrapte) 2450's die ik hier heb gehad. Heb er destijds nog 1 kunnen reanimeren met de stoffelijke overschotten van een tweetal anderen happy :)
De problemen ("busy") zaten bij alle amps in de endstage en met FET's kun je wel eens voor iritante half wel/niet storingen komen te staan. Daarbij maakt water- / vochtschade electronica ook niet echt betrouwbaar.

Wat ik wel zou willen weten is wat de toegevoegde waarde van die "processor" is. Ik kwam niet verder dan een HP filtertje, 1-of-ander instelbaar EQ-tje en 'n limiter, maar dat vind ik nou niet zo uniek eigenlijk.
Misschien heb ik wat gemist ?

Groeten !
Wat betreft half wel/niet storingen heb je wel een punt. Dat kan soms lastig zijn, hoewel we daar niet echt veel problemen mee hebben gehad. Er zijn 2 puntjes die me soms storen, maar eigenlijk niet noemenswaardig hoor... De eigenruis ligt nogal aan de hoge kant. Op zich absoluut geen probleem, enkel omdat we ze ook thuis gebruiken valt dat wel eens op. (en uiteraard is zo'n versterker niet gemaakt om in je living te plaatsen...) Soms had het ook nuttig kunnen zijn om de processor uit te schakelen, wat pas later bij de P reeks mogelijk was. Bij de PCA's kan je enkel de waardes intern veranderen.

Wel ja, ik durf toch zeggen dat de toegevoegde waarde van de dsp's redelijk goed zit ;) Al is het inderdaad niet meteen een superingewikkeld unikum. Op zich gaat het effectief enkel om wat je zegt, maar natuurlijk is de keuze van de waardes heel belangrijk (nooit vrijgegeven trouwens). In essentie compenseert de dsp (lpn filter) de traagheid van de woofer. De amplitude van de sinus wordt als het ware gecontroleerd vergroot, en dan natuurlijk vooral de eerste beweging. Het is dan ook überhaupt een processor :)

Op zich dus, los van de waardes, niet meteen zo spectaculair, maar uiteindelijk wel voor die tijd hé, dat was toen redelijk vooruitstrevend vind ik. Ik zeg het nu allemaal heel simplistisch, maar het is nu ook weer geen ontwikkeling die zo maar in 123 gebeurd is natuurlijk. In de jaren dat de amps eerst werden voorgesteld, stond er vooraan in de brochures een duidelijke uitleg over toen nieuwe dsp technologie, met de nodige curves. Wel interessant als je daar graag wat meer over wil weten.

Je moet de PCA's eigenlijk ook absoluut in de juiste context plaatsen. Ze zijn eigenlijk echt samen ontwikkeld met de PFE luidsprekerreeks, om ook DAARVOOR te dienen. De bedoeling was om kleine, compacte, handige kasten te maken, en met de versterker het 'ruimteverlies' te compenseren. Met de juiste instellingen kon je die bakjes dus 'voller' doen klinken. En iedere kast vraagt zijn specifieke instellingen natuurlijk... Zelf gebruiken we de PCA's dan ook grotendeels enkel met die luidsprekers, omdat ze daar ook specifiek voor ontworpen zijn. We gebruiken ze ook voor bijvoorbeeld de SX100, omdat ze dankzij de processor wel heel geschikt zijn voor een mooie fullrangesound met voldoende laag uit redelijk kleine kasten. En omdat voor die kastjes geen bak aan vermogen nodig is...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Henkie oet neeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-1-2004
Laatste: 26-6-2024
Berichten: 38
25-6-2009 20:52
wie oh wie
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
25-6-2009 20:53

henkie oet nee schreef:

wie oh wie
Crown CE4000
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
25-6-2009 20:55
Crown CE4000, de foto maakt het wel heel erg makkelijk he?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)