Forum > Geluid

Actieve speaker vervangen (XXL Xen-TM 15)

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
DouwjoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-12-2006
Laatste: 20-12-2013
Berichten: 11
27-12-2007 19:11
Hallo,

ik heb 2 actieve XXl Xen-TM 15's, ik weet dat het niet de beste zijn maar zoveel geld heb ik niet en kon ze behoorlijk goedkoop overnemen.(175 euro voor 2)

even wat specs:

Handling power : 450 watt
Freq bereik : 35hz- 20khz
impendatie : 8 Ohm.

Nu is het zo dat de 2e speaker niet meer zo goed werkt : in de woofer zit iets los (of de woofer zelf zit los) waardoor hij mee gaat trillen bij een bass, druk ik met mijn hand op de woofer, stopt het. ook als ik de woofer met de conus omhoog laat wijzen stopt het getril/gerammel.

Nu heb ik een mailtje gestuurt naar AudioLab. met de vraag of zij dit kunnen repareren en wat de kosten daarvan waren.
netjes een mailtje terug gehad dat dit kon, kosten : max 65 euro. hier kwamen nog 6 euro verzenkosten (heen) en 15 euro rembourskosten (terug) bij. totaal dus 86 euro.

hierbij zat ik dus ook weer te denken : is dit te vertrouwen? heeft iemand ervaring met dit bedrijf?

2e mogelijkheid is er ook nog:

een nieuwe speaker kopen met een grotere gevoeligheid. dit kost veel meer geld omdat ik er dan gelijk 2 wil hebben (ivm met geluidsverschil, als dat bestaat?). voordeel zou hierbij kunnen zijn dat mijn doorverkoop waarde (mischien) omhoog gaat, en dat ik mischien een betere geluidskwaliteit/meer geluidsdruk krijg.

nu zit ik met het volgende : ik had de Dap AB 15 in mijn hoofd, helaas kwam ik er laatst achter dat de gegevens over de gevoeligheid niet helemaal kloppen. erg jammer! maar mischien is deze speaker toch beter dan de standaard die erin zit? de gevoeligheid van de standaard speaker is zeer moeilijk te vinden! , na wat mailen met bedrijven kreeg ik de volgende gevoeligheid : 101Db/1watt/1m. nu ben ik nog meer in de war : 101 Db is toch behoorlijk goed (en een vervangende speaker daar voor gaat me wel heel veel geld kosten). alleen... moet ik op deze waarde vertrouwen? want XXl is onderdeel van skytec, en skytec = troep+opgeklopte vermogens (volgens velen)

dus alle vragen/discussie punten op een rijtje:

vervangen van een actieve speaker :

Laten repareren of nieuwe speaker erin?
Audiolab, iemand ervaring?
Dap AB 15 goed alternatief?
Wat zijn nog meer alternatieven? (budget =max. 250 euro voor 2, maar dan moeten het wel hele goeie zijn!)
Klopt de 101Db van XXL ?

Grt.

Daniel.
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 413
27-12-2007 19:22
Laten repareren dus. Als je even gezocht had was je erachter gekomen dat je niet zomaar iedere speaker in iedere kast kunt zetten. Daarvoor moet je eerst een heleboel berekeningen maken en dan kun je pas een goede speaker bouwen. En die 101 dB van XXL zal hoogstwaarschijnlijk niet kloppen.

Skytec = grotendeels troep inderdaad (zitten soms wel wat leuke producten tussen)
XXL = zelfde kwaliteit als skytec

Spreek uit ervaring.
DouwjoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-12-2006
Laatste: 20-12-2013
Berichten: 11
27-12-2007 19:30
Ik weet dat je niet zomaar alles in een kast kunt stoppen, maar ik dacht dat als ik dicht bij het kastvolume ga zitten dat het verlies dan wat kleiner zou zijn. je zult dan natuurlijk niet het ideale hebben door het kastvolume en verkeerde poorten. maar heeft XXL het ook zou nauw genomen met hun speaker?
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 413
27-12-2007 20:32
Ik gok van niet, ik heb hier niet super veel verstand van maar ik denk dat het toch het mooiste blijft als je hem laat repareren. Onderbouwen met berekeningen kan ik dat niet, zou iemand anders voor je moeten doen.
Decibel Drive-inStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2007
Laatste: 23-9-2010
Berichten: 175
27-12-2007 22:49
De Xen TM-15 is een budgetkopie van de JBL Eon15 G2, als ik het goed heb.
Qua kastomvang is deze volgens mij identiek (, in een malletje gepropt?), echter zitten de componenten binnenin en het aansluitmateriaal op een andere plaats.

Wellicht kan je een JBL-vervanger zoeken? Of is hier het budget niet voor?
I have a drinking problem.... 2 hands, 1 mouth.
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
28-12-2007 11:10
Zonder me verder verdiept te hebben in de spec's van specifiek deze speaker, heb ik een vraagje.... weet je zeker dat hij 8 ohm is? Het is heel gebruikelijk om juist in actieve kastjes een basspeaker te zetten welke een lagere impedantie heeft.... Dit om de versterker wat beter uit te nutten....
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
28-12-2007 12:10

Decibel Drive-in schreef:

Wellicht kan je een JBL-vervanger zoeken? Of is hier het budget niet voor?
Dan wordt de jbl speaker zwaar onderversterkt.
Tevens zal de hoge tonen driver(er van uitgaand dat die erin zit laugh :D ) het niet bij houden.
Focus on the customer and the rest will follow.
DouwjoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-12-2006
Laatste: 20-12-2013
Berichten: 11
28-12-2007 19:06
Ik zal de kast weer eens openmaken en kijken. hogetonendriver zit er uiteraard in ;) , volgens mij is de JBL eon serie toch iets van 300 rms? of heb ik dat helemaal fout? ik overweeg nu toch om de speaker maar gewoon te repareren, en het geld wat ik overhoud in een betere versterker voor m'n subs steken. vraag ik me nog af of iemand ervaring heeft met Audiolab?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)