Forum > Geluid

laptop kopen

(80 reacties. Pagina 7 van 9)
Moderator(s): Dré
Dj marcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-11-2006
Laatste: 2-4-2011
Berichten: 42
17-6-2007 13:46
@JVS, ik wil niet beledigent over komen, maar ik denk dat het toch wel ligt aan degene wie een pc zelf in elkaar bouwt....ik heb tot nu toe alle computers zelf gebouwt en nooit problemen gehad...gewoon zorgen dat je genoeg fans inbouwt, of zelfs waterkoeling, werkt ook geweldig alleen niet echt positief voor on the road...

verder heb ik op alle pcs een programma draaien genaamd AIDA32, heet tegenwoordig anders maar dat doet er niet toe. met dit programma kan je heel goed de temperaturen van je systeem in de gaten houden tijdens de shows...

over alle stof... dat is maar net hoeveel onderhoud en aandacht je aan je systeem geeft, ik stofzuig ze regelmatig of spuit ze door met luchtdruk....

mijn ervaring met dell is ook niet super, een familie lid had een laptop gekocht daar, dat ding viel na een jaar tijd af en toe uit... was niet meer te repareren volgens hun, moederbord was dood... vervangen was duurder dan een nieuwe.. dus mn zus een nieuwe gekocht en de oude opzij gelegt.... tot ik er een keer is goed na ging kijken, zonder na te denken windows xp opnieuw derop gezet en hoppa... ding draait tot de dag van vandaag nog steeds zonder enkele probleem...beetje slechte service vanuit hun dan...wat wel weer netjes is van hun is dat ze na het 2de bezoekje met de laptop gezien hebben dat hij nu wel netjes bleef draaien en het geld van de nieuwe laptop terug gegeven hebben en ze mocht beide laptopjes houden... netjes dus happy :)
ThijlklerkxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-3-2007
Laatste: 17-11-2008
Berichten: 77
17-6-2007 14:00
@dj_marco,

Wat betreft zelfbouw vs merk ben ik het niet helemaal met je eens.

Het hangt natuurlijk van de persoon af maar als dj met ook wel wat verstand van computers ( dat wat verschilt van persoon tot persoon wink ;) ) ben je nou eenmaal niet iemand die voor zijn beroep computer configuraties met de bijbehorende kast ontwerpt...

En ik geloof zeker ook net als JVS dat het verschil tussen die twee groter wordt.

Thijl.
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
17-6-2007 14:21

dj marco schreef:

@JVS, ik wil niet beledigent over komen, maar ik denk dat het toch wel ligt aan degene wie een pc zelf in elkaar bouwt....ik heb tot nu toe alle computers zelf gebouwt en nooit problemen gehad...gewoon zorgen dat je genoeg fans inbouwt, of zelfs waterkoeling, werkt ook geweldig alleen niet echt positief voor on the road...
Het ligt ook niet zozeer aan diegene die de PC samenschroeft, maar aan het bij elkaar passen van de componenten. Iemand die zelf een PC samenschroeft gaat geen (plexiglazen) koeltunnels maken om de luchtstroom zo effectief mogelijk door de kast te geleiden. Standaard is hier helaas niets voor te krijgen daar elke kast cq. moederbord weer nét iets anders is ingedeeld. Enkel de gaten voor schroeven / slots komen overeen. Om voldoende koeling van je componenten te verkrijgen is het redmiddel dan "zoveel mogelijk extra fans" in de kast schroeven om zoveel mogelijk (stoffige) lucht door de kast te slepen..

dj marco schreef:

verder heb ik op alle pcs een programma draaien genaamd AIDA32, heet tegenwoordig anders maar dat doet er niet toe. met dit programma kan je heel goed de temperaturen van je systeem in de gaten houden tijdens de shows...
Eigenlijk zijn dat dingen waar ik me tijdens een show echt niet druk over wil maken. Kunnen componenten te warm worden, dan is het koelsysteem niet goed ontworpen, punt.

Schuif / klik voor de gein eens een goede HPCompaq of Dell desktop PC uit de pro-reeksen open. Je vindt meestal een passief koelblok op de processor en een paar plexiglazen tunnels om de lucht hier netjes doorheen te loodsen. De enigste fan zit in de voeding en dat is dan een kwalitatief goed 80x80 of 92x92mm type (NMB, Papst, Panasonic o.i.d). Minder geluid, en een hogere betrouwbaarheid. Die kleine hoogtoerige processorventilatortjes zijn helaas de minst betrouwbare..
Dj marcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-11-2006
Laatste: 2-4-2011
Berichten: 42
17-6-2007 14:42
als je op casemodding gaat zoeken op google vind je zat "gekken" die zelf kasten ontwerpen met geweldige koeling systemen... nou is dat wel een heel ander iets natuurlijk...

en ik vind het wel heel belangrijk om te weten of nieuwe systemen stabiel lopen of juist niet omdat ze niet goed gekoeld worden.... en daarom test ik nieuwe systemen met aida... zwaar belasten en dan kijken wat de temperatuur doet...
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
17-6-2007 19:33
Denk dat het hele zelfbouw of niet gebeuren ook maar net aan het type persoon ligt die m koopt:

Iemand die graag met computers rommelt, of eerst een basisbakje wil die hij later kan uitbreiden (kan bijvoorbeeld budget kwestie zijn) zal snel voor een zelfbouwbak gaan.
Iemand die gewoon een betrouwbaar apparaat wil wat van de eerste keer werkt en zich geen zorgen wil maken over temperaturen, compatibiliteit van onderdelen etc (want dat wil ook nog wel eens tegenzitten in zelfbouwbakken), koopt gewoon een kant en klare merk PC.
Tevens is er bij merken als dell ook wel snel genoeg te zien of iets later uitbreidbaar is of niet. Koop je het kleinste en/of goedkoopste kastje verwacht dan gewoon niet dat je er 4 harddisken in kwijtkunt...

Voor (vooral rack-) servers is het voor mij simpel: een zelfbouw zal daar nevernooit tippen aan een degelijke poweredge of HP/Compaq. Als je alleen al kijkt hoe snel (en simpel, dus niet al te gekke en fragiele klik systeempjes) je in zo een Dell bak een onderdeel verwisselt zonder amper de schroevendraaier vast te moeten nemen is de keus snel gemaakt.

thijlklerkx schreef:

Wat betreft te lange/te korte kabeltjes, ik zie me zelf er ook wel toe in staat om een langer kabeltje te gaan kopen en dat in plaats van het oude aan te sluiten, ik heb die kabels niet hier met bakken op voorraad liggen, en naar een computer winkel moeten voor een kabeltje is nou net niet wat je wil als je op zondag even de tijd hebt genomen om het op zaterdag binnengekomen spul in te bouwen...
Als ik een computer/server/whatever wil gaan upgraden/verbouwen trek ik altijd eerst het ding open als ik m niet ken, om te kijken wat er nodig is en of het uberhaupt gaat passen. Lijkt me dat je toch graag even wat info wil over vrije connectoren en benodigde kabels en eventuele clips voor je zomaar willekeurig een HDD bestelt?

thijlklerkx schreef:

@Dré, een klein ding, ik neem aan dat je server in een datacenter staat? Want daar wordt wel flink geinvesteerd in anti stof systemen (of hoe dat ook heet) waardoor een willekeurige computer natuurlijk een stuk minder stoffig wordt...
Een PE1600 is nou niet bepaald de server om in een datacenter te hangen. Verwacht dat hij gewoon bij Dre ergens in een hokje staat te ratelen voor de kantoorwerkzaamheden. In een datacenter moet je je helemaal geen zorgen maken om stof.

Stofontwikkeling ligt er ook maar net aan waar je zo een ding plaatst. Toen ik laatst de server in Maarssen opentrok schrok ik me onnozel toen ik al het stof zag, terwijl in de servers thuis (waaronder een exact dezelfde als die in Maarssen) amper een stofje te zien is.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-6-2007 21:06

thijlklerkx schreef:

Zie ook wat Dré hier later over zei
Dré vermeld echter niet of er stoffilters gebruikt worden.
Uit ervaring weet ik dat de Compaq modellen die ik gebruik ook iets stof happen. (welliswaar een stuk minder dan mijn zelfbouwkastje)
Aangezien ik veel met rook werk, wat de nodige aanslag afgeeft, heb ik liever geen stof in de computer. Vandaar dus dat ik een filter gebruik.
[KNIP]en dat krijg ik er met geen mogelijkheid uit.

Waarom zou dat eruit moeten.
Best mogelijk dat het er wel uitkan, jij weet alleen misschien niet hoe.
De cd speler van buiten naar binnen schuiven, klopt maar je moet wel het paneeltje eruit zien te pulken en dat gaat niet zo lekker in de krapste kast die Dell kon vinden sad :(

Dan had je misschien een groter model moeten kiezen.
het is niet "eerlijk" om dit soort dingen af te schuiven op Dell.
In een Compaq ens past ook geen DVD brander. Een DVD brander (misschien afhankelijk van type) is langer dan een CD brander. (dergelijke kasten zijn gewoon niet gemaakt om in te "klooien".
Maar dan wil ik wel nog even klagen over het gewicht van dat ding, veel te zwaar razz :p
Het meeste gewicht zit veelal in de accu.
Er zijn duurdere/andere modellen die wat beter omspringen met stroom, en dus ook een kleinere (lichtere) accu hebben.

Kijk overigens ook wat een bedrijf doet, die kopen ook kant en klare pc's. Draaien vele malen langer dan je denkt, wat dat aangaat wisselt de "thuisindustrie" vaker.
Onlangs 2 units op het werk vervangen, (hadden geen usb)
uit mijn hoofd toestellen uit 1998. (units staan altijd aan) Veel bedrijven nemen pas een nieuwe computer als de oude volledig stuk is, de "datastroom" niet meer aankan, of opties missen die gewenst zijn.

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 13459
18-6-2007 11:04

KVM schreef:

thijlklerkx schreef:

Zie ook wat Dré hier later over zei
Dré vermeld echter niet of er stoffilters gebruikt worden.
De PE1600 (die hier gewoon in de meterkast staat met SBS2k3 erop) heeft geen stoffilter. In totaal heeft hij 3 ventilatoren (1 voor elk van de 2 voedingen (redundantie) en 1 hoofdventilator voor het systeem. GEEN stoffilter (gelukkig niet; scheelt onderhoud). Ik denk dat hij het gewoon moet hebben van de hoge doorstroomsnelheid (ding maakt ook een beste bak herrie MAAR bij een Server is juist dat nu even niet boeiend...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 13459
18-6-2007 11:14

dj marco schreef:

@JVS, ik wil niet beledigent over komen, maar ik denk dat het toch wel ligt aan degene wie een pc zelf in elkaar bouwt....
Probeer altijd in het achterhoofd te houden dat er een mogelijkheid is dat er personen zijn op een forum die meer over deze materie zijn vergeten dan andere personen ooit over deze materie zullen weten...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ThijlklerkxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-3-2007
Laatste: 17-11-2008
Berichten: 77
18-6-2007 13:56

KVM schreef:


Waarom zou dat eruit moeten.
Best mogelijk dat het er wel uitkan, jij weet alleen misschien niet hoe.
Als ik die stofzooi eruit wil krijgen moet ik dat ding toch echt open maken want een van de fans zit direct achter die bak...
En misschien weet ik inderdaad niet hoe maar op het internet heb ik het ook niet kunnen vinden en reken er ook niet op dat je van Dell iets mee krijgt waarin staat hoe je het moet doen ( en dan kun je zeggen tuurlijk niet, bij mijn MyCom pc zat toevallig wel een keurige handleiding met allerlei informatie... )

KVM schreef:

Dan had je misschien een groter model moeten kiezen.
Ja, jammer dat in ieder geval toen (misschien is dat nu anders dat weet ik niet...) totaal geen informatie over het formaat van kasten op de Dell site stond... Beetje moeilijk kiezen.

Nu ga jij natuurlijk zeggen: misschien had je dan niet het goedkoopste model moeten kiezen sneaky :V Nou dat heb ik ook niet gedaan laugh :D
[citaat van CyberDance schreef:

Als ik een computer/server/whatever wil gaan upgraden/verbouwen trek ik altijd eerst het ding open als ik m niet ken, om te kijken wat er nodig is en of het uberhaupt gaat passen. Lijkt me dat je toch graag even wat info wil over vrije connectoren en benodigde kabels en eventuele clips voor je zomaar willekeurig een HDD bestelt?
Met die Dell wel ja maar dat was ik met mijn goeie ouwe MyCom en dat ben ik met mijn goeie nieuwe MyCom toch echt niet gewend ( 'k moet wel in de gaten houden of er genoeg pci poorten vrij zijn natuurlijk maar dat weet ik meestal wel, gezeur om ruimte of kabeltjes die veel te kort zijn heb ik met die MyCom's toch echt niet... )

Groeten,

Thijl.

Overigens raken we hier niet een beetje erg ver verstrikt in een Thijl houdt van MyCom en de rest van de wereld ( arme Thijl razz :p ) houdt van Dell discussie terwijl het eigenlijk ging over iemand die (3 jaar geleden...) een laptop wilde aanschaffen?
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
18-6-2007 15:47
Overigens mooie oplossing voor stof op vaste pc's is een kast van antec, de P180B, een geluidsstille, netjes afgewerkte kast met stoffilters en 3 120mm fans.
Fototje van de stoffilters: klik

KVM schreef:

[KNIP]en dat krijg ik er met geen mogelijkheid uit.

Waarom zou dat eruit moeten.
Best mogelijk dat het er wel uitkan, jij weet alleen misschien niet hoe. Overigens is stof oorzaak nr 1 waardoor b.v. grafishe kaarten, voedingen etc uitfikken, boel wordt te overbelast doordat het stof de koeling belemmerd,

Terug naar forum Reageer (zonder quote)