Forum > Geluid

laptop kopen

(80 reacties. Pagina 6 van 9)
Moderator(s): Dré
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
15-6-2007 15:07
Maybe, maar bij een desktop pc zou ik zowiezo voor zelfbouw gaan, ik haal mijn spullen altijd bij www.azerty.nl
Dan ben je zeker goedkopen uit en met allemaal topcomponenten (waar je vaak bij pre-build pc's de mist ingaat)

Tussen 2 Gb en 2 Gb kan namenlijk heel veel verschil zitten.. sneaky :V
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 13459
15-6-2007 15:25

Tribal Chef schreef:

Maybe, maar bij een desktop pc zou ik zowiezo voor zelfbouw gaan, ik haal mijn spullen altijd bij www.azerty.nl
Dan ben je zeker goedkopen uit en met allemaal topcomponenten (waar je vaak bij pre-build pc's de mist ingaat)
Heb ik ook altijd gedaan totdat ik zag hoe een goede (dus niet een door een computerwinkel semi willekeurig in elkaar geflansde) merk PC in elkaar zit. En DAT... Kun je dus nooit voor elkaar krijgen door zelf dingen bij elkaar te rapen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
16-6-2007 14:24
Met de prijzen van vandaag de dag voor kant en klare pc's is het inderdaad de moeite niet. Ik heb hier zelf ook een Dell workstation staan en dat bevalt me meer dan prima. Gewoon doos uitpakken, aansluiten en klaar. Geen geklooi met voedingen die het wel of niet trekken, geen geklooi met handen meer open aan scherpe randjes bij het monteren van onderdelen etc etc etc. Het enige wat ik wel jammer vind is dat je tegenwoordig net zoveel shit mee geleverd krijgt aan software als je betaald hebt in euro's.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
ThijlklerkxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-3-2007
Laatste: 17-11-2008
Berichten: 77
16-6-2007 17:44
Mua dan delen wij de ervaringen op het gebied Dell niet helemaal razz :p

Onze (wel wat oudere) Dell is een enorm stofnest, natuurlijk worden alle pc's stoffig maar de koeling van die Dell zit zo in elkaar dat alle hoekjes en gaatjes onder het stof komen en hij ontzettend veel stof aantrekt.

Daarnaast is het ding niet bepaald flexibel als je het hebt over uitbreiden, alle kabels zijn precies zo lang gekozen dat je voor alles nieuwe kabeltjes moet gaan halen, de kast is erg krap en als je er iets extra's in wil doen moet je ontzettend gaan klooien en voor de bovenste bay zelfs de voeding eruit halen...

En als je een cd rom in dat ding doet begint je hele behuizing door dat getril zo'n enorme t*ringherrie te maken dat we blij zijn dat we niet veel cd(roms) gebruiken angry

Daarna zijn we weer terug gegaan naar de goede oude MyCom, onze als minstens 10 jaar oude MyCom doet het namelijk nog steeds prima ( alhoewel dat natuurlijk niet alleen ligt aan de MyCom maar ook aan Intel enzo... happy :) ). Volgende pc ga ik als hollander zelf samenstellen en dan met Kelkoo overal het goedkoopste onderdelen wegplukken laugh :D

Nog twee iets meer on topic dingen:

CyberDance had net de specs van zijn laptop neergezet ( lijkt me een leuk ding trouwens happy :) ), en daarbij zette hij achter de schijfsnelheid van 7200rpm een groot uitroepteken, ik wil de TS (nee mensen die video gaan bewerken op een laptop want dit is al een oud topic...) erop wijzen dat zodra je video wil capturen je harde schijf minimaal 7200rpm moet zijn! 5200 voldoet niet! Bij het normaal bewerken weer wel alhoewel je het bij het renderen wellicht wel zult merken. Ga daarnaast voor video lekker ruim in het RAM zitten, voor programma's als Magix 1gb, studio 11 of Premiere 2! ( en dat is nou niet bepaald standaard in een laptop wink ;) )

Daarnaast @Dré: wat is volgens jou dan het verschil tussen hoe een echte pc eruit ziet en een zelfbouw dingetje? Bedoel je dan hardwarematig of toch meer hoe de kast is ingedeeld en hoe degelijk alles vast zit? ( dus met tie raps om de voedingskabeltjes enzo laugh :D )

Groeten,

Thijl.

Owja Ps, Ik zit hier wel lekker te schijten op Dell, toen mijn moeder een Dell laptop (Latitude D510) aangeboden kreeg van haar werk heeft ze die meteen in ontvangst genomen en daar heb ik dit bericht ook op getypt laugh :D ( overigens niet bepaald een stevig ding, een aardrijkskunde boek van nog geen halve meter op het toetsenbord laten vallen was genoeg om een toets zodanig te beschadigen dat er een nieuw toetsenbord in moest shocked 8O , gelukkig viel het in de verzekering razz :p )
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
16-6-2007 20:20

thijlklerkx schreef:

Onze (wel wat oudere) Dell is een enorm stofnest, natuurlijk worden alle pc's stoffig maar de koeling van die Dell zit zo in elkaar dat alle hoekjes en gaatjes onder het stof komen en hij ontzettend veel stof aantrekt.
Iedere computer met een fatsoenlijke koeling is een stofnest. (mits je filters gebruikt)
Ooit mh's of scans gezien na plm een half jaar gebruik?
Logisch ook dat je die regelmatig schoon moet maken.

Martin.
kvm entertainment
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
16-6-2007 20:55

thijlklerkx schreef:

Daarnaast is het ding niet bepaald flexibel als je het hebt over uitbreiden,

Ik weet niet wat je naderhand nog in een computer wilt stoppen? Tegenwoordig is het haast al de moeite niet meer om bijvoorbeeld een nieuwe processor in een, zeg 1 jaar oude pc, te stoppen omdat de rest eigenlijk al te ver verouderd is.
alle kabels zijn precies zo lang gekozen dat je voor alles nieuwe kabeltjes moet gaan halen,
Daar zal heus over nagedacht zijn en waarom zou je (overbodige) meters kabel in een kast gaan stoppen, waarvan de meeste mensen hier nooit meer in/aan komen? Verder stelt een extra kabeltje erin stoppen ook niks voor.
de kast is erg krap en als je er iets extra's in wil doen moet je ontzettend gaan klooien en voor de bovenste bay zelfs de voeding eruit halen...
Ik weet niet hoe dat zit bij dell, maar voor zover ik weet stop je de dvd-speler enz. via de voorkant in de behuizing. Ik weet dus niet wat je erin wilt stoppen dat je de voeding eruit moet halen?
Owja Ps, Ik zit hier wel lekker te schijten op Dell, toen mijn moeder een Dell laptop (Latitude D510) aangeboden kreeg van haar werk heeft ze die meteen in ontvangst genomen en daar heb ik dit bericht ook op getypt laugh :D ( overigens niet bepaald een stevig ding, een aardrijkskunde boek van nog geen halve meter op het toetsenbord laten vallen was genoeg om een toets zodanig te beschadigen dat er een nieuw toetsenbord in moest shocked 8O , gelukkig viel het in de verzekering razz :p )
Kan met elke laptop gebeuren, zie de test die mutz liet zien.
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
17-6-2007 00:33

thijlklerkx schreef:

( overigens niet bepaald een stevig ding, een aardrijkskunde boek van nog geen halve meter op het toetsenbord laten vallen was genoeg om een toets zodanig te beschadigen dat er een nieuw toetsenbord in moest shocked 8O , gelukkig viel het in de verzekering razz :p )
Daar zal geen enkele laptop tegen kunnen, ooit wel eens zo'n toetsenbord los bekeken van een laptop? Denk het niet want die dingen liggen in 99 van de 100 gevallen op een stukje metaal wat net iets dikker is als een stuk alu folie.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 13459
17-6-2007 12:33

thijlklerkx schreef:

Mua dan delen wij de ervaringen op het gebied Dell niet helemaal razz :p

Onze (wel wat oudere) Dell is een enorm stofnest, natuurlijk worden alle pc's stoffig maar de koeling van die Dell zit zo in elkaar dat alle hoekjes en gaatjes onder het stof komen en hij ontzettend veel stof aantrekt.
Mijn werkstationnetjes (Optiplex USFF) worden ook stoffig (maar alleen in de tunnel aangezien de rest met heatpipes gaat en er dus geen luchtstroom door de gehele kast is). Mijn server (poweredge 1600) was, in tegenstelling tot wat ik zou verwachten, na 1,5 jaar 24/7 gedraaid te hebben (zonder dat ik er ook maar naar omgekeken had) gewoon NIET stoffig van binnen (ik verwacht dat dit komt door EN een slimme routing van de luchtstroom EN de snelheid van die luchtstroom)).

Enne... Mijn zelfbouw PC's van vroeger waren zonder uitzondering allen stofbakken (daar werd immers NERGENS over nagedacht; de eerste ATX kasten hadden zelfs letterlijk de ventilator verkeerdom gemonteerd zitten...).
Daarnaast is het ding niet bepaald flexibel als je het hebt over uitbreiden, alle kabels zijn precies zo lang gekozen dat je voor alles nieuwe kabeltjes moet gaan halen, de kast is erg krap en als je er iets extra's in wil doen moet je ontzettend gaan klooien en voor de bovenste bay zelfs de voeding eruit halen...
Tegenstrijdige wensen? Als je wilt dat alles te ruim en te lang is (en denk daarbij eens goed na over de betekenis van het woord "te" in deze context) dan is zelfbouw de aangewezen optie voor je. Als je wilt dat het netjes pas is (met dus als nadeel dat er weinig ruimte is voor hobbywerk) dan neem je een merkbak. Een merkbak koop je en verkoop je weer na een paar jaar. Een hobbybak koop je, piel je een paar jaar mee (daarbij tussendoor bijna alles vervangend) en zet je daarna op een stoffige zolder (precies in die staat staan mij 3,5 hobbybakken van de afgelopen 8 jaar) aangezien niemand belang heeft bij zelf samengeraapt spul van een paar jaar oud.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
17-6-2007 13:11
Tegenwoordig kun je met zelfbouw de kwaliteit van een goede merkbak echt niet meer benaderen. Ik heb in het verleden regelmatig HPCompaq desktops en Proliant servers open gehad, maar dat zat allemaal echt goed doordacht en degelijk in elkaar. Vind maar eens een losse lege ATX-kast die van binnen zo netjes is afgewerkt. Om nog maar niet te spreken van de koeltunnels die allemaal perfect passend zijn gemaakt. Dat krijg je bij een samenknutsel-PC echt niet voor elkaar.

Ook heb ik meerdere ervaringen met Dell-servicegevallen, en die waren allemaal perfect en snel opgelost. Thuis een desktop met defecte CD-writer na 1 jaar, telefoontje naar de helpdesk en 2 dagen later stond iemand aan de deur met een nieuwe drive. Geen geklooi met opsturen o.i.d. Met diverse Dell Latitudes van m'n baas (C640 / D600 / D820) ook al vaker problemen gehad (haperende mainboards en een defecte harddisk). Één telefoontje met de helpdesk en de volgende dag staat een monteur aan je bureau. Zonder gezeur verdachte componenten vervangen en 1 kop koffie verder kun je weer met je machine aan de gang.. Overigens vond ik het al een wonder dat ze het zolang hebben uitgehouden gezien de omstandigheden waarin het ding vaak z'n werk moet doen. (b.v. dagenlang als nood-SQL-server continu met ca. 80% processorload op vochtige drinkwaterzuiveringen, of op een denderende CNC-machine staan waar de metaalspanen rondvliegen)
ThijlklerkxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-3-2007
Laatste: 17-11-2008
Berichten: 77
17-6-2007 13:14

KVM schreef:

thijlklerkx schreef:

Onze (wel wat oudere) Dell is een enorm stofnest, natuurlijk worden alle pc's stoffig maar de koeling van die Dell zit zo in elkaar dat alle hoekjes en gaatjes onder het stof komen en hij ontzettend veel stof aantrekt.
Iedere computer met een fatsoenlijke koeling is een stofnest. (mits je filters gebruikt)
Ooit mh's of scans gezien na plm een half jaar gebruik?
Logisch ook dat je die regelmatig schoon moet maken.

Martin.
Zie ook wat Dré hier later over zei maar daarnaast wat ik er wel bij had moeten zeggen, in die dell zit om de processor en het moederbord een enorm plastic ding dat dan ook iets voor de luchtstroom moet doen ofzo en dat krijg ik er met geen mogelijkheid uit. Daarnaast heb ik ook twee MyCom pc's, een van die twee heeft heel wat uren op zijn naam staan (10 jaar oud) en die is nog niet half zo stoffig als die Dell na 6 jaar... De andere MyCom van 3 jaar is ook een heel stuk minder stoffig.

Wat betreft het al dan niet wensen van meer uitbreidingsmogelijkheden, ik wil wel meer mogelijkheden kunnen inbouwen, ik bewerk video dus een nieuwe harde schijf kunnen plaatsen zonder al teveel gezeik is wel wenselijk...

Wat betreft te lange/te korte kabeltjes, ik zie me zelf er ook wel toe in staat om een langer kabeltje te gaan kopen en dat in plaats van het oude aan te sluiten, ik heb die kabels niet hier met bakken op voorraad liggen, en naar een computer winkel moeten voor een kabeltje is nou net niet wat je wil als je op zondag even de tijd hebt genomen om het op zaterdag binnengekomen spul in te bouwen...

Daarnaast denk ik niet dat het tegenwoordig nog echt standaard is een pc te kopen, die 3 jaar te gebruiken, dat ding naar de kinderkamer te verhuizen en een nieuwe te kopen zonder de kast een keer van binnen te hebben gezien. Mijn idee is juist dat mensen steeds vaker hier en daar wat (laten) doen om hun computer te fine tunen.

De cd speler van buiten naar binnen schuiven, klopt maar je moet wel het paneeltje eruit zien te pulken en dat gaat niet zo lekker in de krapste kast die Dell kon vinden sad :(

Maar mijn volgende pc wordt inderdaad ook zelfbouw (alhoewel die MyCom pc's nog best ruim zijn vanbinnen...), lekker veel vrijheid happy :)

Groeten,
Thijl.
Ps. sorry trouwens dat het zo'n enorme lap tekst is geworden (alweer...) ashamed :$

[edit schreef:

@Dré, een klein ding, ik neem aan dat je server in een datacenter staat? Want daar wordt wel flink geinvesteerd in anti stof systemen (of hoe dat ook heet) waardoor een willekeurige computer natuurlijk een stuk minder stoffig wordt...

[edit2 schreef:

Wat betreft de manier hoe toetsenborden van laptops in elkaar zitten, daarin moet ik je gelijk geven dat het niet echt reeël is te willen dat het allemaal plat en sterk is.

Maar dan wil ik wel nog even klagen over het gewicht van dat ding, veel te zwaar razz :p

Terug naar forum Reageer (zonder quote)