Forum > Algemeen Forum

KRACHTSTROOM

(105 reacties. Pagina 8 van 11)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 5308
15-1-2007 20:17
Jongens, laten we geen woordspelletjes spelen.

Deze 4-aderige kabel is gewoon niet geschikt voor gebruik met 3 fase krachtstroom met nul (zonder nul is voor onze tak van sport gewoon niet bruikbaar). Laten we het niet moeilijker maken dan het is.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
Berichten: 157
15-1-2007 20:30

SebasVD schreef:

Aarde mag NOOIT weggelaten worden.
100% gelijk, heb ik ook nooit gezegd, ik zeg omgeving is bij ons aarde, de kabelbanen, machinezaal etc.
Laten we het niet moeilijker maken dan het is.
laten we het daar idd bij houden.
JozefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 27-10-2009
Berichten: 64
16-1-2007 05:40

Harry1 schreef:

Fout! Die motoren worden niet met 3 fasen + nul aangesloten, maar (bijna) zeker door 3 fasen + aarde! Dit zijn namelijk 3 fasen-motoren die geen nul nodig hebben.
In ons tak komt werken zonder nul weinig voor.
Kijk dat vind ik dan weer interessant.
In de schuur waar wij onze carnavalswagen bouwen wilden we laatst een lasapparaat aansluiten op een normale krachtstroombron. Echter het lasapparaat deed niks.
De eigenaar van de schuur (zelf electricien) heeft me het verhaal wel uitgelegd dat er geen nul op die aansluiting zat (zijn ventilatoren in de stal hadden dat niet nodig) maar ik snapte er niet bijster veel van.

Waarom heeft bijv. een lasapparaat nu wél en een zware motor/ventilator géén nul nodig?
Ik spreek überhaupt geen Duits. - Herman Finkers
HiwoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 29-6-2012
Berichten: 51
16-1-2007 06:07
Tussen de fase en de nul heb je 230V en tussen de fases zelf heb je 400V... De meeste krachtstroom motoren werken op 400V dus dan heb je die nul niet nodig.
Jumping is not a crime !
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
16-1-2007 09:24

Jozef schreef:

In de schuur waar wij onze carnavalswagen bouwen wilden we laatst een lasapparaat aansluiten op een normale krachtstroombron. Echter het lasapparaat deed niks.
De eigenaar van de schuur (zelf electricien) heeft me het verhaal wel uitgelegd dat er geen nul op die aansluiting zat (zijn ventilatoren in de stal hadden dat niet nodig) maar ik snapte er niet bijster veel van.
Er zijn echt wel lasapparaten die werken zonder nul. Zowel mig/mag lassen als tig als elektrode lasappartaten. Voor jullie doeleind is het misschien handig om effe te kijken waar je zo'n lasapparaat kan lenen/ huren (elektrode is makkelijk instelbaar (eigenlijk niet) mig/mag last weer makkelijker als het apparaat goed is ingesteld, tig moet je maar niet aan beginnen)
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!
Tomvz20Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2005
Laatste: 12-7-2017
Berichten: 122
16-1-2007 15:26
mannen bedankt voor het antwoord, mijn kabeltje gaat op marktplaats (of er moet hier een geinteresseerde zijn wink ;) die mag me mailen )
DJbooths (dot) nl
JozefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 27-10-2009
Berichten: 64
16-1-2007 17:04

vanniekerk schreef:

Voor jullie doeleind is het misschien handig om effe te kijken waar je zo'n lasapparaat kan lenen/ huren (elektrode is makkelijk instelbaar (eigenlijk niet) mig/mag last weer makkelijker als het apparaat goed is ingesteld, tig moet je maar niet aan beginnen)
De onze deed t niet zonder die nul :(. Maar we hebben al 2 mig/mag en 4 'gewone' lasapparaten staan, en we stellen ze zelf af indien nodig. Dat is niet zo heel erg moeilijk.

Maar als ik het dus goed begrijp zit er tussen de nul en de fase 230, dus bij 3 fases heb je 3x 230 volt? En tussen de fases zelf zit 400, dus bij 3 fasen heb je dan 2x 400 volt??? Ik heb zo'n gevoel dat de tweede uitspraak niet klopt.
Ik spreek überhaupt geen Duits. - Herman Finkers
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
16-1-2007 17:28
Klopt deels,

Als je 16 ampere krachtstroom hebt heb je 3x 16 ampere 230v tussen de fases en de nul
Als je 32 ampere krachtstroom hebt heb je 3x 32 ampere 230v tussen de fases en de nul = dus 6x 16 ampere 230v (als je er 6 automaten tussen zet)
De aarde blijft de aarde en die kan je dus voor ieder van die 3 of 6 groepen gebruiken.

Hoe dat verhaal zit met de 400 volt is erg lastig ik hebt het wel eens gehoord en iemand heeft het voor me getekend. Het heeft iets te maken met het wisselen van de polariteit van de fases en hierdoor meet je tussen twee fases 400v. Doordat ze (ten opzichte van elkaar) net een fractie later wisselen krijg je bij 3 fases ook 400v (en hierdoor kunnen ook elektromotoren werken volgens mij).

Hier is een uitleg erover

Wat ik in ieder geval wel weet (gelukkig nog niet hoeven achter te komen) is dat krachtstroom niet iets is wat je zomaar aan moet sluiten. Meten is weten en dubbel controleren is het behoud van je apparatuur. Meet dus altijd of er 230 v tussen de fases en de nul staat als je iets wil aansluiten. Daarna meet ik het ook altijd nog eens na door er iets simpels in te prikken wat toch redelijk stroom trekt (par bijvoorbeeld). Niet veel werk en toch behoud van je apparatuur!
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
16-1-2007 19:46
Misschien is er toch wat info nodig over krachtstroom.

Om te beginnen zijn er een aantal spanningsnetten in België en Nederland.

Het meest voorkomende net is een 400V/230V net. Dit wil zeggen dat ik tussen 2 fases (bv L1 en L2) 400V meet en tussen een fase en een nulgeleider(bv L1 en N) 230v meet.
Hier vind je een voorstelling van een 400V/230v net met 3 fases en een nulgeleider

Maar in sommige delen van het land is er een 230V/130V net. Dit wil dus zeggen dat ik tussen 2 fases (bv L1 en L2) 230V meet en tussen een fase en een nulgeleider(bv L1 en N) 130v meet.

Wat dus wil zeggen als ik een lamp van 230V wil aansluiten op een net van 400V/230V, dat ik deze lamp dan moet aansluiten tussen een fase/lijndraad (L1,L2 of L3) en de nulgeleider aangezien er tussen een fase en een nulgeleider een potentiaal verschil van 230V staat.
Sluit ik deze lamp aan tussen twee fases zal deze lamp stuk gaan, aangezien de lamp slechts gemaakt is voor 230V en tussen twee fases staat een potentiaal verschil van 400V.

Heb ik echter een net van 230V/130V zal ik de lamp (die gemaakt is voor 230V) moeten aansluiten tussen twee fases (L1, L2 of L3) aangezien er bij dit net een potentiaal verschil van 230V tussen de twee fases staat. Als ik nu de lamp aansluit tussen een fase en de nulgeleider zal de lamp NIET stuk gaan. Dit omdat de lamp 230V aankan en er slechts 130V over de lamp staat. De lamp gaat natuurlijk wel minder fel branden.

Nu waarom meet ik 400V tussen 2 fasen.
Dit heeft inderdaad te maken door de faseverschuiving van 120°.
De verhouding tussen de spanning tussen twee fases en de spanning tussen fase en nul is vierkantswortel 3 .
Dit is verder niet zo belangrijk, mocht je hier meer over willen weten kan je natuurlijk steeds een mailtje sturen.

Waarom kom ik soms 4 polige CEE connectoren tegen? Deze connectoren hebben geen nulgeleider, WEL een aarding!! (dus L1,L2,L3 en Pe)
Voorral bij drie fasige motoren wordt er geen gebruik gemaakt van een nulgeleider, omdat motoren steeds een gelijke belasting hebben over de drie fasen. Ze trekken dus evenveel stroom door L1,L2 en L3 hierdoor loopt er geen stroom door de nulgeleider en kan deze dus worden weggelaten (= goedkoper).
Nu in onze tak van de sport is er zelden een gelijke belasting over de drie fasen dus zal er een stroom door de nulgeleider lopen en kan deze dus ook niet worden weggelaten.
Wel is het belangrijk om het net zo gelijk mogelijk te bellasten over de drie fasen. Dit om de stroom door de nulgeleider zo veel mogelijk te beperken en om spanningsdalen te voorkomen.

Dan nog iets over de stromen
De stromen hebben opzich niets met het gebeuren van de spanningen te maken.
(nuja spanning en stroom hebben natuurlijk wel een verband want R=U/I)
de stroomwaarden die worden opgegeven zijn de maximum stromen die je kan trekken per fase. Deze stroomwaarde hebben alles te maken met de beperkingen van de geleiders(kabels) en de gebruikte installatie automaten.
Overigens meet je stroom nog altijd door iets en spanning over iets.
Dus je hebt geen

vanniekerk schreef:

3x 16 ampere 230v tussen de fases en de nul

je hebt wel 230v tussen fase en nul. En 16A door een fase.
Tot slot, de meest voorkomende stroom beperkingen zijn 16A, 32A, 63A, 125A, en hogere stroomsterkten op powerlock connectoren (of camlock).
exit night into LIGHT
JozefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 27-10-2009
Berichten: 64
16-1-2007 23:06

vanniekerk schreef:

Hier is een uitleg erover
Heel erg duidelijke uitleg op die site! daardoor begreep ik het verhaal van stekelvarke al wat beter.

Maar stel; ik heb een flinke geluidsinstallatie van 3 KiloWatt wat dus net op zo'n 16 ampere groep kan. Maar daarnaast heb ik ook een lichtset van zo'n 2 kilowatt. Dit gaat dus niet op een normale 230 volt-groep.
Ik heb in de webshop gezien dat daar speciale apparaten voor zijn om krachtstroom op te splitsen in de shuko's (groepen van 16 ampere, 230 volt). Dan krijg je dus 3 aparte groepen van 230 volt, 16 ampere.

Is in dit geval dan de krachtstroombron een 16 ampere aansluiting of noemen ze het anders? En als het een 16 ampere aansluiting is, wat ik hierboven beschrijf, en als ik zo'n apparaat/verdeler aan wil sluiten op een 32 ampere bron, moet ik dan eerst een verdeler van 32 ampere naar 16 ampere krachtstroom en dan daarop een shuko verdeler als hierboven beschreven?

Het is misschien wazig, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel
Ik spreek überhaupt geen Duits. - Herman Finkers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)