DMX????uhhh tja.....
(37 reacties. Pagina 1 van 4)Moderator(s): Dré
John_voofStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2003 Laatste: 12-5-2016 Berichten: 206 | 25-6-2003 16:22 |
Beste mensen, Ik zie vaak dat par-lampen spotst e.d. op een soort van 'mengpaneel' worden aangesloten. Daarmee (lijkt mij dan) kun je programma's op afspelen (lampen wissellen elkaar af, strobo-effect e.d.). Zou iemand mij dit kunnen uitleggen? Heeft zo'n apparaat ook nog een naam? Zijn hier ook dimmerpacks en switchpacks (geen idee wat het is...Zouden jullie mij dit kunnen uitleggen?) voor nodig? Vage vraag, maar met jullie deskundigheid kom ik er wel ;). Bij voorbaat dank, John_voof. | |
RobertoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 12-5-2003 Laatste: 20-4-2011 Berichten: 976 | 25-6-2003 16:23 |
gebruik de zoek functie eens, voor looplichten en dergelijke kan je een analoge controller gebruiken, deze zijn alleen voor pars, ook kan je een dmx tafel kopen, deze zijn zowel voor scan's en pars, maar met scans gaat het niet handig. Maar gebruik de zoekfunctie eens er is al veel over verteld. | |
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes! | |
SybrandStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-5-2003 Laatste: 2-7-2005 Berichten: 212 | 25-6-2003 16:28 |
is idd genoeg over verteld... waar slaat je onderschrift eigenlijk op? | |
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is! | |
John_voofStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2003 Laatste: 12-5-2016 Berichten: 206 | 25-6-2003 16:39 |
zou iemand mij ff het trefwoord(en) willen vertellen waar ik op moet zoeken en UITLEG krijg op mijn vraag. Tot nu toe zie ik alleen reacties en geen uitleg. | |
RobertoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 12-5-2003 Laatste: 20-4-2011 Berichten: 976 | 25-6-2003 16:43 |
typ in: noob | |
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes! | |
EinstijnStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-2-2003 Laatste: 14-7-2006 Berichten: 166 | 25-6-2003 17:33 |
wat is de titel van je topic???? die al eens ingetypt bijv. dmx?? | |
soms zit het mee, maar meestal tegen | |
GoeieGastStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-4-2003 Laatste: 24-1-2010 Berichten: 696 | 25-6-2003 18:03 |
4 x bewerkt. Laatst door GoeieGast op 25-6-2003 20:53 Kijk:Als je par lampen wilt laten branden, moet je de stekker ergens insteken. Wil je ze dimmen dan doe je die stekkers in een dimmer www.new-line.nl/v/3630. Die dimmer wordt aangesloten op je dmx controller www.new-line.nl/v/3623. Met die controller kun je de lampen bedienen (dimmen). Die dmx dimmer heeft dmx "kanalen" elke par lamp krijgt een dmx "kanaal". Jij hebt een 4 kanaals dimmer. Hier kun je dus 4 lampen op aansluiten. De dimmer heeft een stekker die je in het stopkontakt doet. Lamp 1 kanaal 1, lamp 2 kanaal 2 enz. Nou zie je op je controller een heleboel schuifjes staan. Doe je schuifje 1 omhoog, dan gaat de lamp die jij dmx kanaal 1 hebt gegeven branden. Want de controller merkt dat jij schuif 1 open zet. Decontroller geeft een "DMX" signaal naar de dimmer dat schuifje 1 is open gezet. De dimmer denkt "hey kanaal 1? een van mijn lampen is toch ingesteld op kanaal 1?" En de dimmer doet de lamp die is ingesteld op kanaal 1 aan. Nu kun je d.m.v chases lampen laten knipperen. Bij voor beeld lamp 1 en 2 aan, die gaan weer uit en dan gaan 3 en 4 aan. Deze "chasers" kun je zelf in de memory van het apparaat (de controller) zetten. Voor par lampen en spots gebruik je een dimmpack dat dimt. Voor effecten die niet dmx gestuurd (zoals een derby, mushroom etc. www.new-line.nl/v/124) zijn gebruikk je een siwtchpack. Want die effecten mogen niet gedimt worden, dan gaat het motortje stuk e.d. Een dimmpack dimt de lampen en een switchpack schakelt tussen de lampen en dimt ze dus niet, hij zet ze alleen aan en uit. Dan heb je nog DMX gestuurde lampen. dit zijn lampen die opties hebben. bijvoorbeeld kleur wisselen, naar links draaien, omlaag draaien. Die opties hebben een kanaal. De meest voorkomende zijn: pan (links rechts draaien) tilt (omhoog omlaag draaien) gobo (figuurtje wisslen) color (kleur wisselen) bewegingssnelheid van pan tilt strobo (knippereffct) Deze opties hebben een kanaal. (dit zijn er slechts een paar movingheads www.new-line.nl/v/11250 kunnen wel 18 hebben en sommige colorchangers maar twee. Met zon movinghead kun je dus veel meer opties verstellen (bijvoorbeeld dim, focus)) Stel je hebt een controller voor scans www.new-line.nl/v/3622. En DMX kanaal 1 is kleur. Als je je schuifje op je controller dan langzaam van boven onder naar boven beweegt zie je dat de kleur veranderd. Met kanaal 2 (gobo) zie je dat als je die schuif beweegt een figuurtje krijgt. (als je afzonderlijke kleuren en gobo wielen hebt kun je alle gobos in alle kleuren doen, heb je een gecombineerd wiel dan kun je alleen de figuurtjes doen die erin zitten (en dus al een kleur hebben)) Dan heb je pan en tilt. Schuifje 3 is pan. Als je die schuif beweegt zie dat de door jou gekozen kleur met gobo van links naar rechts beweegt. Let echter dat de volgorde van de schuifjes (schuifje1 pan schuifje2 tilt etc. kan verschillen). Als je dit niet begrijpt of je hebt nog vragen kun je me bereiken op msn maartenovergaauw@hotmail.com | |
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming. | |
JherscheidStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 10-6-2003 Laatste: 2-9-2004 Berichten: 1 | 25-6-2003 18:54 |
WOW......... Eindelijk eens iemand die duidelijk antwoord geeft op de vraag. Ik zat er ook al een beetje mee, maar iedereen loopt hier maar te geinen. Maar voor beginners is het soms best moeilijk om iets te vinden. Dus... Duizend maal dank. Gr Johan | |
Tja, soms moet je iets vragen... (ook al lijkt het een domme vraag). :D | |
GoeieGastStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-4-2003 Laatste: 24-1-2010 Berichten: 696 | 25-6-2003 19:36 |
Graag gedaan! nie slech voor een mannetje van 14 he? Heb ik niet ergens vandaan gejat, gewoon uit eigen ervaring. | |
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming. | |
DekkertjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 12-2-2003 Laatste: 5-3-2006 Berichten: 18 | 25-6-2003 22:13 |
Nou, ik ben trots op je. Maar ff serieus, dat heb je goed verteld. Ik heb op m'n school net een hele module over DMX 512 gehad. Officieel is DMX niet de juiste benaming, maar van mij mag je het gebruiken. DMX heeft als toevoeging 512. Ik zeg het maar ff. Op school werd ik ook verbeterd. Met Vriendelijke groet, Dekkertje | |
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? |