Forum > Geluid

omroepen

(95 reacties. Pagina 9 van 10)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
26-12-2005 23:15
Ohw, haha....dan begrijp ik em op een verkeerde manier geloof ik shut up :X 'k Heb niks gezegd.... wink ;)
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
9-4-2006 11:01
misschien leuk voor degene die mee hebben geholpen, het systeem werkt perfect en iedereen is dik tevreden happy :)
nogmaal bedankt!

foto 1
foto 2
foto 3
foto 4
foto 5
foto 6
foto 7

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
Lj/dj conoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2005
Laatste: 8-2-2011
Berichten: 264
3-8-2006 19:59
hallo,
Ik dacht een beetje onzin om een nieuw topic aan te maken.
Ik heb 26 Augustes een feest op een terein buiten van ongeveer 150m bij 150m.
s`middags moet er worden opgeroepen hoe en wat.
s'avonds achtergrondmuziek voor bij het eten.

heb ik dan genoeg aan 2 k-112 en 2 Baskasten van 350W per stuk?

hartelijk dank

Coen Otten
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
3-8-2006 21:34
Als de mensen biinen een straal van 15 meter bij de boxen blijven wel......

OP een terrein van 100 bij 70 meter (voetbalveld)
Zet ik zo'n 12 stuks 100 volt speakers in......welke 25 watt per stuk zijn.
En dan hebben we het alleen maar over omroepmededelingen en achtergrondmuziek.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
4-8-2006 13:29
Tom, volgens mij blijft de verstaanbaarheid bij jouw opstelling zelfs bij windkracht 12 nog goed (hoewel je boxen dan misschien zelf wel de lucht in gaan wink ;) ).
Hier laatst nog 4 30W zuiltjes weg gezet op een 300 meter atletiekbaan, gok íetsje groter als een voetbalveld. Alles was goed te verstaan op bíjna het hele veld, ook wel wanneer er af en toe even een briesje op stak. Ik geef toe dat het niet top was (budgetklus), maar met 2 zuiltjes meer hadden we het denk ik toch behoorlijk goed in orde gehad.
Licht er natuurlijk ook aan hoeveel mensen je moet bereiken, in dit geval een stuk of 60-80 gok ik.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
4-8-2006 14:13
En bij omroepen moet de verstaanbaarheid ook bij "windkracht 12" goed blijven. Als een klant je vraagt om een omroepinstallatie neer te zetten, zorg je dat deze ook bij een beetje wind overal goed te verstaan blijft. Je kan er buiten namelijk niet op gokken dat het windstil is. Als de klant het dan te duur vindt, kan je hem uitleggen dat je met minder materiaal de verstaanbaarheid niet meer kan garanderen.
Lost in Music
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
4-8-2006 15:32
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 4-8-2006 15:46

Sgrovert schreef:

En bij omroepen moet de verstaanbaarheid ook bij "windkracht 12" goed blijven.
Opmerking was niet serieus bedoeld, bij echt hevige wind is het op open veld zowieso heel lastig. Dan moet je al rekening gaan houden met de richting waarin de wind het geluid gaat dragen e.d., waaraan je nog niks hebt als het een flakkerwind is. Want een boxje halverwege het veld is natuurlijk ook een beetje lastig hè. wink ;)

Sgrovert schreef:

Als een klant je vraagt om een omroepinstallatie neer te zetten, zorg je dat deze ook bij een beetje wind overal goed te verstaan blijft. Je kan er buiten namelijk niet op gokken dat het windstil is. Als de klant het dan te duur vindt, kan je hem uitleggen dat je met minder materiaal de verstaanbaarheid niet meer kan garanderen.
In mijn eerste post staat de wind duidelijk als aandachtspunt, waarom zou ik daar bij die klus dan niet aan gedacht hebben? (rekening mee houden is wat anders, zie hieronder)

In mijn eerste post zei ik al, de boel was ook nog goed te verstaan bij een briesje. Je zal misschien een paar dode hoekjes hebben gehad, maar dat soort dingen heb je nou eenmaal bij een budgetklusje.(en dat de klant dat te horen krijgt lijkt mij uiteraard vanzelfsprekend)
De klant mocht allang blij zijn dat er überhaupt bij windstilte al wat te horen was voor deze prijs, en dat was de klant dan ook.
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
4-8-2006 15:43

René Eppink schreef:

Licht er natuurlijk ook aan hoeveel mensen je moet bereiken, in dit geval een stuk of 60-80 gok ik.
Buiten op open terrein doet het aantal mensen niet ter zake, of het er nou 60 of 1000 zijn.
Uitsluitend de te bestrijken oppervlakte is van belang, rekening houdend met weersomstandigheden.
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
4-8-2006 15:49

Berry schreef:

René Eppink schreef:

Licht er natuurlijk ook aan hoeveel mensen je moet bereiken, in dit geval een stuk of 60-80 gok ik.
Buiten op open terrein doet het aantal mensen niet ter zake, of het er nou 60 of 1000 zijn.
Uitsluitend de te bestrijken oppervlakte is van belang, rekening houdend met weersomstandigheden.
Heb toch ook andere ervaringen (denk alleen al aan geluid dat een groot volk zelf maakt, waar je overheen moet) hoewel ik niet echt vaak op open vlaktes kom.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
4-8-2006 15:55
Het hangt er uiteraard ook af wat voor boxen je gebruikt,
de door de vraagsteller geopperde boxen, gaan het niet redden, met zelfs niet 4 stuks.

Zuiltjes is al weer een heel ander verhaal.
Een beetje zuil zitten 4 speakertjes in, en die zijn dan vaak nog een beetje afgestemd op spraak (wat verder draagd), een gewone dap box is dat niet.

Maar zelfs bij windkracht 4 zal je merken dat je toch wel heel wat meer hebt aan voldoende geluidspunten.
Ik heb een keer op een terrein gestaan met 8 boxen, windkracht 7 tot 8 en zelfs met 8 boxen (Bose 802) sta je dan al behoorlijk te tetteren om de boel verstaanbaar te houden.
En dan hebben we het nog niet over regen gehad.....
Mensen dragen dat allerlei hoofddeksels, waardoor ze minder goed kunnen verstaan shocked 8O

Maar ja, als een ander aan de gang gaat is het meestal windstil...... sneaky :V

De positioneren van de boxen hangt weer af van het gebruik.
Moet het publiek verstaan, of moet er juist op het veld verstaan worden......
Word er herrie gemaakt, of staat iedereen braaf te kijken....
En moet het veld vrij blijven, of mag je ook op het veld (halverwege) een rijtje zetten...
Allemaal punten die van belang zijn van het vermogen en de hoeveelheid geluidspunten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)