Tijdelijke regeling BUMA/STEMRA
(86 reacties. Pagina 4 van 9)Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 4-1-2006 21:48 |
Bomberman schreef: Ik ken niet 1 muziek-artiest die niet kan rondkomen van zijn salaris, dus die cd-prijzen kunnen best wat omlaag!De bekende artiest moet het veelal hebben van optredens. Bekende schnabbel artiesten pakken soms 4 optredens op 1 avond. Gemiddeld 1300 - 2500 euri per optreden. Met uitzondering van zéér bekende die veelal een 0 meer pakken. Martin. | |
kvm entertainment | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 4-1-2006 22:11 |
KVM schreef: Dat er heffing op een cd zit is bekend, maar voor zover ik weet betalen wij op blanco gekochte cd's de data heffing, en dus niet de muziek heffing.Kopie maken van software is sowieso verboden in de meeste gevallen (dus daar zou de heffing totaal GEEN betrekking op kunnen hebben). Kopie maken van je eigen bestanden (back-uppen)... Als ze daar de heffing voor bedoeld hebben dan zou je je pas echt genaaid moeten voelen. Nope. Die heffing op data CD-R's is gedaan omdat ze weten dat een percentage gebruikt wordt voor het maken van audio CD's. Niet meer en niet minder (is ook wel de nodige documentatie over te vinden en verstrekt in het verleden). Vet naaierig voor bedrijven die de CD-R's puur voor data gebruiken (back-up doeleinden). Maar wellicht als de maffia (Struma) het beestje anders noemen (data heffing) dat niemand er wakker van ligt. Tja... | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
BoellieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-4-2003 Laatste: 14-7-2006 Berichten: 174 | 9-1-2006 14:51 |
et naaierig voor bedrijven die de CD-R's puur voor data gebruiken (back-up doeleinden). die kunnen een vrijstelling krijgen op cd's en dus van de stemra netjes het geld terug krijgen wat ze in principe teveel betaald hebben.. consumenten worden met deze regeling gewoon genaaid als ze nooit een cdtje branden dus je zou bijna kunnen denken dat ze het stimuleren.. al zou je me dat nooit horen zeggen Grappig feit is wel dat Stemra in het artikel heeft over legaal verkregen muziek.. zowel betaald als gratis downloaden (of lenen en copieren van audiodragers) is in Nederland legaal. Je mag namelijk een thuiscopie maken van auteursrechtelijk werk (AW art. 16b) hierbij staat wel duidelijk vermeld dat het voor eigen gebruik/studie/oeffening moet zijn, alleen dat geld ook voor je legaal aangekochte mp3's/cd's e.d... Dus als je die licentie betaald zou je in theorie gewoon alle nummers mogen draaien behalve als iemand anders ze voor je gecopieeerd heeft. (wat weer illegaal is) Maar ik moet de licentie voorwaarde nog ontvangen en dan gaan we weer verder zoeken naar hoe het geregeld is. | |
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3 | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 9-1-2006 23:27 |
boellie schreef: et naaierig voor bedrijven die de CD-R's puur voor data gebruiken (back-up doeleinden). die kunnen een vrijstelling krijgen op cd's en dus van de stemra netjes het geld terug krijgen wat ze in principe teveel betaald hebben.. | |
BoellieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-4-2003 Laatste: 14-7-2006 Berichten: 174 | 10-1-2006 00:18 |
Nope.. ben helaas geen ondernemer die geld zou kunnen terug vorderen maar ik he zo'n idee dat er een apparte studie en een engelen geduld voor nodig is.. | |
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3 | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 10-1-2006 10:38 |
Bewijslast is verlegd naar gebruiker (en bewijs maar eens dat er in jouw bedrijf geen enkel CD-R'etje verdwijnt in de Audio pool ;-) Verhaal dien je te halen bij je leverancier (en die zit daar natuurlijk al helemaal niet op te wachten (en terecht)). | |
BoellieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-4-2003 Laatste: 14-7-2006 Berichten: 174 | 10-1-2006 12:40 |
lekker geregeld.. ik had me er niet in verdiept maar het is wel duidelijk dat de Buma/stemra ook hier er weer een zooitje van maakt | |
DJ.TStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-8-2003 Laatste: 17-9-2024 Berichten: 1207 | 10-1-2006 13:30 |
Dré schreef: Bewijslast is verlegd naar gebruikerDeed stichting Reprorecht dit ook niet (en kijk hoe goed dat trouwens gegaan is. ) Eigenlijk is het heel raar, zo kun je wel op alles een extra heffing plaatsen omdat je er vanuit kunt gaan dat er wel eens iets illegaals met dat product wordt gedaan. Komen er ook extra heffingen op geluidsapparatuur omdat je daar potentieel geluidsoverlast mee kunt veroorzaken??? | |
Darth Crossfader | |
SebasVDVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 9-2-2003 Laatste: 17-8-2016 Berichten: 1719 | 10-1-2006 13:34 |
Dan gaat het om strafrecht. Bij strafrecht ligt inderdaad de bewijslast bij de aanklager (het OM in dat geval). Maar er zijn nog 1001 andere zaken te verzinnen waarbij het niet om strafrecht gaat. Bijvoorbeeld je geld terugclaimen voor cdr's. Ik vind het opzich niet zo gek dat daarbij de bewijslast bij de gebruiker ligt, omdat het simpelweg moeilijk te bewijzen is, kun je nagaan wat een fraude daaruit kon voortvloeien als de bewijslast bij de overheid lag. | |
DJ.TStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-8-2003 Laatste: 17-9-2024 Berichten: 1207 | 10-1-2006 13:40 |
Ik vraag mij dan serieus af hoe je kunt bewijzen dat je NOOIT die cd'tjes gebruikt voor andere doeleinden. De enige mogelijkheid lijkt mij dat er iemand van BUMA/STEMRA met een of ander cd'tjes detectie systeem dag en nacht controleert welke cd's er in en uit het gebouw komen en deze allemaal stuk voor stuk nakijkt. Of zie ik dit nu verkeerd? | |
Darth Crossfader |