Forum > Newbie Forum

(Verbrande) geur uit sub.....

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 25-10-2024
11-6-2005 17:08
Ahoi!
IK was juist even muziek aan't het luisteren(Tranceball-Calypsus op vol vermogen) en nu merkte ik dat er een geur uit de pporten kwam die licht verbrand rook.De sub werkte nog normaal.Dan heb ik het front van de sub losgemaakt en er even aan gevoeld en het middelste voelde nogal warm! shocked 8O sad :(
Hij werkte nog normaal maar ik ben toch maar gestopt uit voorzorg.....
Waar kan dit aan liggen en wat kan ik hier aan doen?
Ik hoop op een snel antwoord!
GRTZ

Edit:Nu ongeveer 5 minuten later is het al afgekoeld en ruikt ik bijna niets meer.
Nog even ter info: hij was niet aan't vervormen ofzo en ook vanuit mijn mp3- speler heb ik een normaal signaal gestuurd.

Bert
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
11-6-2005 17:27
Als je een verbrande geur ruikt kan je gerust stellen dat er iets kapot aan het gaan is, of dat al is. Waarschijnlijk heb je teveel of vervormd vermogen naar je driver gestuurd. Denk er ook aan dat je vervorming/clipping op het laag niet zo snel hoort.

Heb je hem al aangesloten nadat hij afgekoelt was?
Als je geluk hebt, heeft je driver een flinke opdonder gehad, maar werkt hij nog wel.
Als je pech hebt loopt hij aan of doet hij niks meer.

Voortaan dus maar minder hard zetten.
Door internet beperkt
XplodStandaard Lid
11-6-2005 17:30
Bedankt voor de reactie!
Toen hij zo warm was werkte hij ook nog normaal.
Maar dan ga ik hem nu nog eens even testen...... sad :(
Hopelijk niets ernstigs!!!!!
GRTZ

Bert
ImcoStandaard Lid
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 27-10-2024
11-6-2005 17:41
Hebben we het hier nu over de sub van de soundmate set 1 die je eerder in het open versterker topic poste?
Dance the night away!
XplodStandaard Lid
11-6-2005 17:52

Imcowelter schreef:

Hebben we het hier nu over de sub van de soundmate set 1 die je eerder in het open versterker topic poste?
Inderdaad.....
Nu heb ik het nog eens een klein kwartier op 2/3-3/4 van het totale vermogen laten spelen en het werd lichtjes warm.Van de geur was wel geen sprake meer.
Wat ook opviel is dat de versterkers een beetje warmer waren als anders.
Met de versterkers eruit te halen heb ik volges mij niets verkeerd gedaan aangezien ik nergens ben aangekomen.
Ze zijn er alleen maar uitgehaald voor wat foto's.
Ik heb ook nx geforceerd ofzo.
Wat kan ik misschien dan toch fout gedaan hebben?
GRTZ

Bert
DJ SietseStandaard Lid
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
11-6-2005 17:56
Als de versterkerunit nog open lag en je zet hem aan, kan ik me voorstellen dat hij(te) heet wordt. Aan je foto's te zien uit het andere topic werkt de koeling dan namelijk niet. Verder weet ik het zo snel niet.

Maargoed, je speaker is dus nog heel.
Door internet beperkt
XplodStandaard Lid
11-6-2005 18:01
Hij is al sinds woensdag terug dicht... sad :(
Maarja,voorlopig dan niets aan te doen zeker?
Nog bedankt voor de reacties.
GRTZ

Bert
TCMCVIP Lid
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
12-6-2005 15:22
Toen ik voor het eerst de K-112 luidsprekers stevig aan de tand voelde, kwam er na 5 minuten ook een verbrande laklucht vanaf. Het versterkervermogen was 2x 300 Watt in 8 Ohm. Later heb ik er niks meer van gemerkt en de speakers zijn ook nooit defect geraakt.

Wat ook gebeurt is als je een nieuwe versterker volledig gaat belasten, dat deze ook enigszins verbrand ruikt. Later heb ik er ook geen last meer van gehad.

Achteraf gezien niks om zorgen te maken, al blijf ik wel steeds alert.

TCMC
XplodStandaard Lid
12-6-2005 15:37
Bedankt voor de reactie!
Ik vraag me af als het eigenlijk enigzins normaal is dat een woofer in het midden(heeft dat ook een naam? shut up :X ) warm wordt.
Ik heb nu ondertussen ook weer enkele keren redelijk lang op 3/4 van het vermogen gespeeld en nx bijzonders meer gemerkt buite dat de versterkers sneller warm worden.
Mischien was de versterker van de sub licht aan het clippen door het nummer zelf,want de bas in calypsus is toch wel wat harder dan normaal.
Nu ben ik toch enigzins gerustgesteld maar ga ik ook het niet meer op het hardste zetten! laugh :D
GRTZ

Bert
GunnieStandaard Lid
Sinds: 14-12-2004
Laatste: 3-7-2019
12-6-2005 16:43

Xplod schreef:

Bedankt voor de reactie!
Ik vraag me af als het eigenlijk enigzins normaal is dat een woofer in het midden(heeft dat ook een naam? shut up :X ) warm wordt.
Ik heb nu ondertussen ook weer enkele keren redelijk lang op 3/4 van het vermogen gespeeld en nx bijzonders meer gemerkt buite dat de versterkers sneller warm worden.
Mischien was de versterker van de sub licht aan het clippen door het nummer zelf,want de bas in calypsus is toch wel wat harder dan normaal.
Nu ben ik toch enigzins gerustgesteld maar ga ik ook het niet meer op het hardste zetten! laugh :D
GRTZ

Bert
de spoel zit in het midden, die wekt warmte op door het vermogen dat je erdoor jaagt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)