Forum > Licht

uv-licht

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
26-4-2003 22:01
weet iemand of het schadelijk voor je ogen is om in het licht van een blacklight te kijken?
mvg martijn
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DJ SietseStandaard Lid
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
26-4-2003 22:02
Nee is niet schadelijk. Als het schadelijk zou zijn, dan zouden ze toch niet gebruikt worden bij drive-ins e.d. ...
Door internet beperkt
MartijnVIP Lid
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
26-4-2003 22:06
oke dan weet ik dat. k heb er vanmiddag namelijk 2 van 120 cm gehaald happy :) mvg martijn
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Victor JuniorStandaard Lid
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
26-4-2003 22:23
Ik er zo mn twijfels over, ik heb sindskort ook een blacklight van 120cm en in de gebruiksaanwijzing staat dat je er niet in moet kijken, en dat geld cker voor epileptische mensen (er staat dat die mensen dan een aanval kunnen krijgen razz :p) maar volgens mij maakt het niet zo uit.
Maar ik zou zeggen: maak het eens helemaal donker zet die blacklights aan en knipper wink ;) een keer met je ogen, dan merk je wel dat dat behoorlijk irritant is laugh :D , sowieso om erin te kijken, maar voorderest maakt het niet zo uit denk ik.

MVG

Victor
Waar zit de cut op dit apparaat?
StefanStandaard Lid
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
26-4-2003 22:38
Mag je in een zonnebank-lamp kijken? Nee
Mag je in een blacklight lamp kijken? Nee
Doen we dat? Ja
Is dat schadelijk? Ja

Gelukkig veel minder schadelijk dan de zonnebank, de insiteit van de uv uit de zonnebank is veel groter. Toch zou ik niet 2 uur lang naar zo'n balkje kijken als ik jou was, maar het is echt niet zo dat je blind wordt als je er 10 seconen in kijkt ofzo.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-11-2024
26-4-2003 23:39
wat is er nou schdelijk aan dat licht?
Het UV gedeelte (ultra violet licht)
Er zijn tabellen waar je de UV waarde kunt opzoeken.
UV licht is altijd schadelijk, niet alleen voor je ogen.
Maar UV licht komt ook van de zon af. UV licht kan huidkanker veroorzaken. Blacklight straalt meer uv licht af dan een normale lamp.

Dus tja, als je vraagt is het schadelijk, moet een dokter met ja antwoorden. Als je vraagt waneer je schade op loopt, dan heeft dat te maken met oa. je huiddtype. Donkere mensen hebben er minder last van dan lichte mensen.
Ik zou me niet al te veel zorgen maken over een blacklight lamp.
Maar als je er een hele avond in gaat zitten staren, dan kan het wel gebeuren dat je bepaalde kleuren niet meer goed ziet.
Dat trekt ook wel weer weg laugh :D

Ik kan het weten, want ik heb er genoeg "romantische" avonden onder doorgebracht in mijn slaapkamertje wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PeterStandaard Lid
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
26-4-2003 23:47
Blacklight heeft altijd wel een beetje effect. Echter is de hoeveelheid uv-straling erg laag, waardoor het effect sterk verminderd wordt. Wat je wel kan hebben, is wanneer je, als je in een blakclight kijkt, je een soort waas in je ogen krijgt. Dan lijkt het net alsof je een vuile bril of lenzen ophebt. Hoe dit precies in elkaar steekt weetik niet, maar dat heeft vast te maken met de breking van je netvlies etc. Echter is ook dit niet erg schadelijk voor je ogen.
Volgende keer Peter!
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
27-4-2003 09:04
Het lijkt mij dat een blacklight-TL niet meer UV uitstraalt dan een gewone TL. Alleen wordt bij een blacklight het UV als enige doorgelaten en de rest weggefilterd door een speciale coating. De hoeveelheid UV van een TL zal geen problemen opleveren.

Het bekende blacklightkanon (400W gasontlading) is misschien een ander verhaal. Langere tijd erin kijken is vast niet verstandig.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
AndreStandaard Lid
Sinds: 15-2-2003
Laatste: 31-8-2009
27-4-2003 12:55
Wellicht een domme vraag, maar zijn er mensen die een hele avond in een PAR 56 of 64, met of zonder en kleurenfilter zitten te kijken? Ook die mensen zien na verloop van tijd sterretjes en donkere vlekken.
Dus dat doe je niet! Waarom dan wel in een UV-lamp kijken? wink ;)
Blue envelops, I love them
PeterStandaard Lid
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
27-4-2003 12:59

Victor schreef:

Het lijkt mij dat een blacklight-TL niet meer UV uitstraalt dan een gewone TL. Alleen wordt bij een blacklight het UV als enige doorgelaten en de rest weggefilterd door een speciale coating
Dat vindt ik moeilijk te geloven. UV kun je niet zien. Maar als je een blacklight aanzet zie je toch duidelijk licht.

En dan had ik nog een vraagje over de blacklight in scanners. Zit waar werkelijk een blacklight filterachtig iets in of is het gewoon een paars/blauw filtertje?
Volgende keer Peter!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)