EIGHTEEN SOUND Zou dat wat voor me zijn?
(22 reacties. Pagina 2 van 3)Moderator(s): Dré
MichielStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-1-2002 Laatste: 6-10-2005 Berichten: 222 | 11-3-2003 14:37 |
Die unit ziet er wel als een leuke hoorn driver uit... en voor dat geld. Ik zou hem ieder geval niet in een reflex sub doen, ik verwacht er heel weinig van. Hij is er gewoon niet voor gemaakt. | |
ZopYStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-3-2003 Laatste: 15-5-2010 Berichten: 27 | 11-3-2003 22:07 |
Hej erg intereresant,,, als je het zo leest (met al die halve voetballen) is het heel duidelijk. Bedankt Dre !! En het klopt, het is echt een mid speaker. Ik had zo het idé dat: hoe lager de toon hoemeer vermogen er nodig is. Dus als ik veel herrie wil hebben moet ik een luidspreker nemen die niet al te laag gaat en een hoge gevoeligheid heeft (voor carnaval, buitenlucht party's en zo). Dan na vele eurotjes sparen later kan ik dan mooi 2 sub's gaan bouwen en die er onder zetten! | |
ZopYStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-3-2003 Laatste: 15-5-2010 Berichten: 27 | 11-3-2003 22:29 |
1 x bewerkt. Laatst door ZopY op 12-3-2003 17:09 michiel schreef: Die unit ziet er wel als een leuke hoorn driver uit... en voor dat geld.Ik zou hem ieder geval niet in een reflex sub doen, ik verwacht er heel weinig van. Hij is er gewoon niet voor gemaakt. The 15MB700 high output mid bass has an exceptional efficiency and is primarily intended for 2 way very compact reflex systems (75lt), 3way systems and horn loaded application. It combines its high sensitivity of 103dB 1W/1m with a high power handling capability. Ze zeggen dus dat ie ook gemaakt is voor een compakte reflex box, die was ik van plan te maken. Of is dat gewoon een verkoop praatje Een hoorn is natuulijk nog wel mooier voor buiten maar jha,, het ontwerp En ow als iemand zo gek is om meteen iets er op te bedenken... Niet doen! want het duurd nog ff voor ik alles bij elkaar gespaard heb... wie weet komt er wat anders op mn pad | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 12-3-2003 11:17 |
ZopY schreef: Ze zeggen dus dat ie ook gemaakt is voor een compakte reflex box, die was ik van plan te maken.Of is dat gewoon een verkoop praatje En als je dan TOCH extra subs gaat gebruiken, overweeg dan een 12"/1" topje te maken. Het conusoppervlak van een 15" heb je in dat geval helemaal niet nodig terwijl het kleinere conusoppervlak van de 12" er voor zorgt dat hij WEL netjes te koppelen is aan een 1" driver (en een 1" driver kost ongeveer de helft van een 2" driver). Een andere optie (ook mooi maar VEEL moeilijker en duurder) is een 15"/6"/1" full range kast. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
BartsegersStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-1-2002 Laatste: 28-10-2014 Berichten: 1463 | 12-3-2003 15:05 |
waarom moeilijker? het filter, of wat. ik neem aan dat die 6 inch geen rol speelt bij het kast volume. die geef je gewoon zn eigen hokje. duurder ok. want een kant en klaar filter is voor hoog vermogen duur. (bij conrad zijn er enkele, sommige 75 euroos. kunne 300rms aan) | |
ZopYStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-3-2003 Laatste: 15-5-2010 Berichten: 27 | 12-3-2003 16:07 |
Dré schreef: Maar als je denkt de speaker te gaan gebruiken in een subwoofer kast dan heb je de verkeerde speaker gekozen.De bedoeling was, eerst 2 fulrange kasten te bouwen met die 15in. En dan later eventueel nog een subwoofer te bouwen. En dan de fulrane als top te gebruiken. Er kan namelijk nog wel eens veel tijd tussen het bouwen van de fulrange en bas kast zitten . | |
MichielStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-1-2002 Laatste: 6-10-2005 Berichten: 222 | 12-3-2003 16:17 |
Mooi zo. Maar ik weet net wat die speaker doet als hij fullrange gebruikt gaat worden. Het kan best zijn dat het bij de 100 Hz ophoud. En dat is weer net te weinig voor fullrange. Maar het is te doen natuurlijk. Voor gebruik in een top kast is die speaker denk ik heel geschikt. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 12-3-2003 20:20 |
bartsegers schreef: waarom moeilijker?het filter, of wat. duurder ok. want een kant en klaar filter is voor hoog vermogen duur. Sorry. Als ik serieus spreek over speaker ontwerp en iemand begint over een "kant en klaar filter" dan ben ik helemaal KLAAR. Een kant en klaar filter BESTAAT NIET. Tuurlijk kun je ze kopen (en daarna de container in pleuren). Een filter wordt voor een SPECIFIEKE combinatie IN EEN SPECIFIEKE KAST ontworpen. Een "van de plank" filter is totaal ruk en wordt alleen gebruikt door prutsers.Overigens zijn er ook filters die voor specifieke combinaties ontworpen zijn (en daar heb ik het dus NIET over). Ik heb het over de "3-way 500/5000Hz" filters en zulke nonsense shit! De volgende keer dat iemand denkt het over ontwerpen te hebben en daarna met de term "kant en klaar" filter komt dan ben ik (kant en) klaar met dat topic! | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
ZopYStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-3-2003 Laatste: 15-5-2010 Berichten: 27 | 12-3-2003 21:30 |
michiel schreef: Mooi zo. Maar ik weet net wat die speaker doet als hij fullrange gebruikt gaat worden. Het kan best zijn dat het bij de 100 Hz ophoud. En dat is weer net te weinig voor fullrange. Maar het is te doen natuurlijk. Voor gebruik in een top kast is die speaker denk ik heel geschikt.Volgens mij is het na de 100Hz dus wel een eind afgelopen.. Je krijgt dan dus een fulrange box,,,, met alleen midde en hoog | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 12-3-2003 23:57 |
Bruikbaar tot ca. 1kHz (uitgaande van de uit de freq. plot geëxtrapoleerde polar plot (echt met de natte vinger gedaan)). Hoger zeker NIET. Dus bruikbaar in combinatie met een ZWARE 2" compressie driver + hoorn met een Fg van zo'n 600Hz (ga maar sparen) of in combinatie met een 6" en een 1" compressie driver (ga maar op zoek naar een HELE goede ontwerper ;-) Wel raar dat de pagina in kwestie spreekt over Fb (en dat bij een gesloten kast). We spreken namelijk over de resontantiefrequentie van de kast/speaker combinatie als zijnde Fc (case), de speaker: Fs (speaker) en Fb wordt toch ECHT door iedereen gebruikt voor de poortresonantiefreq. (en die heeft een gesloten kast niet). Over de werkelijke LF response in een BR kast kun je, afgaande op deze grafiek, niet veel zeggen (maar iets beter dan de plot zal het zeker WEL worden). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |